| کد خبر: 177219 |

◄ چالش راهسازی با 400 برابر شدن قیمت قیر/ مردم تمایلی به استفاده از ریل ندارند

قیمت قیر به نسبت سال 80 بالغ بر 400 برابر شده است که اگرچه برای تولیدکننده و صادرکننده قیر سود دارد اما حجم کار توسعه‌ای در بخش راه را به‌شدت کاهش داده است و با چالش بسیاری بزرگی برای تأمین هزینه‌های راه مواجه هستیم.

تین نیوز

خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین‌آلات، گفت: بار حمل‌ونقل در کشور ما بیشتر روی دوش جاده است و با وجود تمام اقدامات خوب انجام‌شده و توسعه شبکه ریلی اما هنوز آمار نشان می‌دهد که تمایل  استفاده مردم از شبکه ریلی افزایش نیافته است.

وی با اعلام اینکه 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید در کشور در حال اجرا است، ادامه داد: اینکه هنوز حمل‌ونقل جاده‌ای اولویت مردم است هدررفت سرمایه در بخش ریلی است. 90درصد حمل‌ونقل روی دوش جاده و تنها 10 درصد ریلی است و به همین دلیل چاره‌ای نداریم جز اینکه  مسیرهای جاده‌ای جدیدی را ایجاد کنیم.

وی با توضیح اینکه در بخش ساخت راه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل حدود 7 هزار و 800 کیلومتر مسیر جاده‌ای جدید در کشور در حال اجرا است، گفت: سعی می‌کنیم متناسب با نیاز موجود و البته نه رشد خودرو به میزان جاده‌ها و راه‌ها اضافه کنیم.

او گفت که در حال حاضر 18 هزار کیلومتر راه داریم اما باید به همین اندازه راه اضافه کنیم تا بتوانیم پاسخگوی رشد تقاضا باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: لازم است 36 هزار کیلومتر آزادراه جدید داشته باشیم تا بتوانیم به این نیاز جواب دهیم.

خادمی به وضعیت نگهداری راه‌ها اشاره کرد و با توضیح اینکه اکنون هزینه‌های نگه‌داری راه افزایش‌یافته است، گفت: قیمت قیر به نسبت سال 80 بالغ بر 400 برابر شده است که اگرچه برای تولیدکننده و صادرکننده قیر سود دارد اما حجم کار توسعه‌ای در بخش راه را به‌شدت کاهش داده است و با چالش بسیاری بزرگی برای تأمین هزینه‌های راه مواجه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه نه در بخش توسعه راه‌ها و نه در بخش نگه‌داری راه‌ها بودجه کافی وجود ندارد، گفت: چیزی که نیاز کشور است و در نهایت باید انجام دهیم این است که بتوانیم حجم استفاده از قیر و آسفالت و مصالح را بدون اینکه حجم کار را کاهش دهیم با افزایش کیفیت ثابت نگه‌داریم.

او تذکر داد که این‌ یک وظیفه ملی است که در این شرایط در بخش تولید آسفالت دقت و کنترل زیادی شود و با استفاده از دستورالعمل‌های جدید سعی شود اآسفالت کمتری در راه‌ها استفاده شود

خادمی گفت: با روش‌های قدیمی نمی‌توانیم به وضعیت اداره راه‌ها بپردازیم  و با توجه به کمبود منابع مالی دیگر این روش‌ها پاسخگو نخواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.