| کد خبر: 177208 |

◄ مقایسه قیمت‌های حمل بار جاده‌ای در ایران و دیگر کشورها

طبیعی است در نظام ذکر شده هزینه کامیون و معادلات تن کیلومتر توسط همه شرکت‌ها یا اشخاص رعایت شود چون یک سرویس بار مفتی به‌معنی ورشکستگی در سرویس اول است

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در تشریح وضعیت تن کیلومتر و استانداردهای حمل‌ونقل در کشورهای دیگر گفت: قیمت گازوئیل در مقیاس جهانی به‌صورت فوب بنادر (مثلا تحویل بندرعباس) چیزی حدود لیتری یک دلار است که ممکن است ۲۰ سنت بالا و پایین شود. 

به گزارش تین‌نیوز، آرش جلیلی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی افزود: در این مقیاس هزینه سوخت رفت و برگشت مسیری شبیه تهران بندرعباس حدود ۱۵ میلیون تومان می‌شود.  

وی افزود: از سوی دیگر کرایه نرمال برای تریلی ۲۰ الی ۲۲ تن در هر کیلومتر حدود یک دلار و ۶۶ سنت است که بر این اساس کرایه مسیر فوق که ۱۵ میلیون تومان هزینه گازوئیل دارد،  ۷۰ میلیون تومان خواهد شد.

این کامیوندار تاکید کرد:  اما هزینه خرید کامیون مدل ۲۰۰۵ کشنده تک کم مصرف، اعم از داف و اسکانیا و آکسور و اف اچ بالونی، حدود 8هزار یورو یا حدود ۱۲۰ میلیون تومان است و هزینه قطعات یدکی تقریبا برابر یا ارزان‌تر ‌از قیمتی است که در بازار ما وجود دارد.

جلیلی خاطرنشان کرد: به‌طور خلاصه می‌توان گفت هزینه خرید کامیون ۱۲۰ میلیون تومان، هزینه گازوئیل  ۱۵ میلیون و کرایه یک سرویس ۷۰ میلیون تومان و دستمزد راننده حدود ماهی ۷۵ میلیون(همه قیمت‌ها با ارز آزاد) است.

این راننده خود مالک اظهار کرد: بنابراین طبیعی است در نظام ذکرشده هزینه کامیون و معادلات تن کیلومتر توسط همه شرکت‌ها یا اشخاص رعایت شود چون یک سرویس بار مفتی به‌معنی ورشکستگی در سرویس اول است و همچنین حساسیت موضوع تن کیلومتر موجب شده کامیوندار (شخص یا شرکت) قبل از بارگیری وضعیت مسیر را از طریق مشاور خود استعلام و مصرف سوخت و زمان را در تک تک گردنه‌ها بررسی کند چرا که راننده هر ساعت ۳۰۰هزار تومان حقوق می‌خواهد.

به گزارش تین‌نیوز، وی با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد برخی متولیان ضمن بهره‌برداری از عدم آگاهی رانندگان و کامیونداران با دادن سوخت مجانی از منابع ملی، صنعت حمل‌ونقل را دچار اعوجاج کرده‌اند، گفت: راننده و کامیوندار با تصور این‌که با یک ماک ۴۰ میلیون تومانی و گازوئیل تقریباً مجانی، ارباب خود شده است؛ شب و روز بدون توجه به هزینه تن کیلومتر و بدون توجه به عمر و جوانی خودش کار می‌کند اما در واقع بدون مواجب کار می‌کند و وای بر راننده‌ای که ابزار کارش را با فروش خانه و ... بخرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.