| کد خبر: 176979 |

◄ قیمت‌گذاری خودرو باید منافع همه نهاده‌های تولید را در نظر بگیرد

در خودرو سیاستی موفق است که در ابتدا منافع تمامی ذی‌نفعان و صاحبان زنجیره تولید رادر نظر بگیرد و پس از آن سیاست تولیدی را مبتی بر دستیابی به دانش روز خودروسازی و حرکت به سمت خودروساز شدن تدوین کرده و حوزه IT در این بخش را به فعالیت وادارد.

تین نیوز

یک کارشناس اقتصادی از رکود تورمی در بازار خودرو داخلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مرتضی محمدی با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: متاسفانه از یک سو قیمت خودرو در بازار با افزایش حداقل 100 درصدی همراه بوده و از سوی دیگر حجم معاملات در بازار با رکود کم نظیری همراه شده است که کاملاً قابل لمس است.

وی در ادامه سخنان خود به این نکته مهم و اساسی پرداخت که اصلی‌ترین و ‌مهم‌ترین ریشه مشکلات و نابسامانی ها بازار خودرو، حاکمیت «دولت» بر صنعت خودرو است و به کرّار دیده شده که هر گاه دولت در بخشی از صنعت و اقتصاد حضور کامل داشته، آن بخش غیراقتصادی مدیریت شده است.

محمدی با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت تقریباً دولتی است و شاخصه اصلی آن تعیین دستوری قیمت است، تصریح کرد: تعیین دستوری قیمت، قطعاً قادر نیست منافع تمامی نهاده‌های دخیل در زنجیره تولید را در حد پائین نگه‌ دارد و لذا دخالت دولت نمی‌تواند منافع همه این نهاده‌ها را تامین کند. زیرا افزایش قیمت مواد اولیه تولید در اختیار سازنده داخلی نیست.

به گفته وی، قیمت باید به گونه‌ای تعیین شود که منافع بنگاه‌های تولیدی در زنجیره ارزش‌گذاری و تولید از جمله تامین‌کننده مواد اولیه، قطعه‌ساز، تولیدکننده خودرو، تامین کننده قطعه، توزیع‌کننده خودرو لحاظ شود که این امر هیچ‌گاه با تعیین قیمت دستوری تحقق پیدا نمی‌کند. دولت باید خودروسازی را به نحوی به بخش خصوصی واگذار کرده و از تصدی‌گری در این بخش کناره‌گیری کند.

محمدی به سیاست‌گذاری صحیح در صنعت خودرو و قطعه‌سازی تاکید و خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای موفق تولیدکننده خودرو در جهان نشان داده که در این صنعت سیاستی موفق است که در ابتدا منافع تمامی ذی‌نفعان و صاحبان زنجیره تولید رادر نظر بگیرد و پس از آن سیاست تولیدی را مبتنی بر دستیابی به دانش روز خودروسازی و حرکت به سمت خودروساز شدن تدوین کرده و حوزه IT در این بخش را به فعالیت وادارد.

وی به این نکته نیز اشاره داشت که، ماحصل حضور دولت در صنعت خودرو و ممنوعیت واردات خود آشفته بازاری است که بر بخش خودرو امروز حاکم شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.