| کد خبر: 176836 |

در مجمع عمومی و با پیشنهاد هیات مدیره راه‌آهن رخ داد:

◄ تصویب بودجه اصلاحی ۹۷ و پیشنهادبودجه سال ۹۸

یکی از موارد تحریمی کشور شقوق مختلف حمل‌ونقل است و در این میان راه‌آهن با ظرفیت‌های ویژه خود می‌تواند فشارهای ناشی از تحریم را جبران کند.

تین نیوز

در جلسه مجمع عمومی راه‌آهن، رئوس اهداف و بودجه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ پذیرفته و مصوب شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این جلسه که با حضور سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن، غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران شرکت راه‌آهن، نمایندگان سازمان برنامه‌وبودجه و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و راه‌و‌شهرسازی برگزار شد، اهداف، عملکرد و برنامه‌های پیشنهادی راه‌آهن برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر و بودجه اصلاحی سال ۹۷ و بودجه پیشنهادی سال ۹۸ موردبحث و بررسی حاضرین قرار گرفت و درنهایت با پذیرش پیشنهادات هیات مدیره، مجمع عمومی راه‌آهن بودجه اصلاحی سال ۹۷ و پیشنهادی سال ۹۸ تصویب شد.

نقش موثر راه‌آهن در تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌ها

سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن در این جلسه با اشاره به هم‌زمانی تشکیل این جلسه با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: یکی از موارد تحریمی کشور شقوق مختلف حمل‌ونقل است و در این میان راه‌آهن با ظرفیت‌های ویژه خود می‌تواند فشارهای ناشی از تحریم را جبران کند.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر مفهوم اقتصاد مقاومتی، افزود: اگر به زیربنا و عملکرد شبکه ریلی توجه کنیم می‌توانیم این مفهوم را به‌خوبی درک کنیم.

محمد زاده بابیان اهمیت نقش شبکه ریلی در حفظ امنیت تجاری کشور اضافه کرد: در ارتباطات ایران با اروپا، چین، روسیه و بسیار از کشورهای مبدا و مقصد تجارت، استفاده از حمل‌ونقل ریلی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر اهمیت صرفه‌جویی در شرایط فعلی کشور گفت: یکی از اهداف آمریکا برای تحت‌فشار قرار دادن کشورمان، موضوع درآمدهای اقتصادی است و صرفه‌جویی بالای راه‌آهن در مصرف سوخت و انتقال بار از جاده به ریل در این کمک به این مسئله بسیار تاثیر گذار است.

او گفت: اگر بارهای ریلی از جاده به ریل منتقل شود، تنها در حوزه صرفه‌جویی سوخت به ازای هر تن کیلومتر ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی‌سی به ازای هر نفر کیلومتر مسافر دوربرد و در مورد مسافران حومه‌ای، نزدیک به ۸۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت داریم.

وی بابیان این‌که هم‌اکنون راه‌آهن علاوه بر حمل بار موجود، ظرفیت حمل بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر بار بیش‌تر را دارد، افزود: این امر می‌تواند ۷۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که بودجه راه‌آهن با توجه به اهداف یادشده طراحی و ترسیم‌شده افزود: با توجه به این موضوع اهداف راه‌آهن در سال ۹۸ ترسیم‌شده و تسهیل حمل‌ونقل در حوزه بار و مسافر را به دنبال دارد.

وی با اشاره به این‌که در بودجه پیشنهادی راه‌آهن به مواردی برای افزایش ظرفیت شبکه ریلی باری در سال ۹۸ اشاره‌شده، تشریح کرد: برای رسیدن به اهداف برنامه مندرج در برنامه ششم محدودیت ناوگان و ظرفیت داریم که نیاز است این محدودیت‌ها برطرف شود و به نظر می‌رسد بسیاری از پیشنهادات راه‌آهن دست‌یافتنی است.

تشریح ملزومات موردنیاز راه‌آهن برای افزایش ظرفیت

سعید رسولی عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن هم با ارائه گزارش اهداف و بودجه پیشنهادی راه‌آهن در سال ۹۸ و اصلاحیه بودجه سال ۹۷ گفت: در تدوین این گزارش دو مسئله اهداف واقعی و دست‌یافتنی و درآمدهای راه‌آهن از یک‌سو و الزامات اهداف برنامه‌های بالادستی ازجمله برنامه ششم از سوی دیگر در نظر گرفته و بررسی‌شده است.

وی با تشریح برنامه و عملکرد راه‌آهن در حمل بار و مسافر در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و رئوس برنامه سال ۹۸ گفت: در شش‌ماهه ابتدای سال ۹۷، ۲۳.۸ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی حمل شده است که این میزان نسبت به عملکرد سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی هم‌چنین بابیان عملکرد جابجایی بار در بخش بین‌الملل و ترانزیت، افزود: با برنامه‌های تدوین‌شده در راه‌آهن به‌ویژه برنامه‌های معاونت بهره‌برداری و ارتقای بهره‌وری می‌توانیم تا ۶۳ میلیون تن را در جابه‌جایی بار داخلی محقق کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰ میلیون نفر جابه‌جایی داشته باشیم. وی از جابجایی ۳.۱۵ میلیون نفر مسافر حومه‌ای در شش‌ماهه اول خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان امسال هفت‌میلیون نفر تا پایان سال جابه‌جایی داشته باشیم.

رسولی از راه‌اندازی خطوط چهارم تهران-کرج و تهران-گرمسار در نیمه‌های سال آتی و اضافه شدن تعدادی ریل باس به این خطوط خبر داد و ابراز امیدواری کرد: در سال آتی حمل‌ونقل مسافر حومه‌ای به ۸ میلیون نفر برسد.

عضو هیات مدیره راه‌آهن هم‌چنین در ادامه با تشریح ملزومات موردنیاز جهت افزایش ظرفیت شبکه ریلی در سال ۹۸ گفت: احداث ۱۰۲ کیلومتر خطوط آنتنی، تامین تامین ۲۸ لکوموتیو و هزار واگن باری از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، تکمیل دوخطه بافق-اصفهان و تراک‌بندی بافق بندرعباس ازجمله ملزوماتی هستند که موجب افزایش ظرفیت راه‌آهن در حمل بار خواهد شد.

رسولی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری راه‌آهن به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این سازمان گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه توجه به ریل در بخش بار و مسافر افزایش پیداکرده و می‌توانیم از این فرصت برای ارتقا صنعت ریلی استفاده کنیم.

عضو هیات مدیره راه‌آهن با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری‌های بالاتر مدنظر راه‌آهن است، افزود: سعی ما این است که با روش‌های «سخت دست‌یافتنی» به اهداف خود برسیم.

رسولی هم‌چنین با تشکر از اعضای هیات مدیره و همکاران که در تهیه و تصویب بودجه تلاش داشتند به‌صورت ویژه از همکاران دفتر برنامه‌ریزی بودجه تقدیر کرد.

صرفه‌جویی ملی با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه هم در این جلسه که در ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد بابیان این‌که تمامی طرح‌ها ارائه برای افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی سودآور است و صرفه‌جویی ملی به دنبال دارد گفت: توجه به استفاده از ماده ۱۲ توسعه و رفع موانع تولید برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ضروری است.

وی با اشاره به‌صرفه‌جویی‌های حاصل از حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد کشور افزود: موضوع توسعه TOD(توسعه بر مبنای حمل‌ونقل عمومی) ازجمله مواردی است که باید موردتوجه راه‌آهن برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار بگیرد.

وی با اشاره به طرح‌های راه‌آهن برای افزایش ظرفیت شبکه ریلی اضافه کرد: باید برای دستیابی به این طرح‌ها مدل اقتصادی آن برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی طراحی و تبیین شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.