| کد خبر: 176740 |

◄ ارائه گزارش عملکرد بندر خرمشهر با عنوان آبان تا آبان در هفته جاری

روند پیشرفت احداث پروژه ترمینال کانتینری رشد ۷۰ درصدی داشته است.

تین نیوز

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر، گفت: گزارش عملکرد بندر خرمشهر با عنوان آبان تا آبان طی هفته جاری در اختیار مردم، رسانه ها و فعالان تجاری و دریایی قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره کل بنادرودریانوردی خرمشهر، محمد محسنی در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف به تشریح عملکرد یک سال اخیر بندر خرمشهر پرداخت و گفت: بندر خرمشهر سند تاریخ تجارت دریایی کشور است و این بندر از دیرباز در حوزه تجارت دریایی نقش بسزایی داشته است ولی با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان اولین نقطه ورود عراقی‌ها متحمل آسیب‌های فراوانی شد و جاذبه اقتصادی خود را از دست داد.

وی افزود: متاسفانه پس از جنگ تحمیلی آن گونه که حق مردم خرمشهر بوده برای احیا و بازگشت آن به شرایط قبل جنگ، کاری انجام‌نشده است.

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر سازمان بنادر و بندر خرمشهر را پیشروترین و موثرترین مرجع و بنگاه اقتصادی شهر خرمشهر معرفی کرد و گفت: بندر خرمشهر به‌عنوان نماینده دولت متعاهد، مجری اجرای دستورالعمل‌ها و کنوانسیون‌ها در حوزه دریا و بندر است و اکنون نزدیک به ۳۰ کنوانسیون و معاهدات بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست و ایمنی توسط این بندر در حال اجراست.

به گفته محسنی بندر خرمشهر علاوه بر ارائه خدمات به تجار و بازرگانان از مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نبوده است و در این راستا عملکرد آبان ۹۶ تا آبان ۹۷ تهیه‌شده که در هفته جاری در اختیار رسانه ها، مردم و فعالان تجاری و دریایی قرار می‌گیرد.

وی چهار معاون خود در بندر خرمشهر را مرجع اطلاع‌رسانی این بندر معرفی کرد و افزود: تنها گزارش‌ها و آمار ارائه‌شده توسط این معاونین مورد وثوق است.

اقدامات انجام‌شده در حوزه گردشگری دریایی

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر در تشریح اقدامات این اداره کل در حوزه گردشگری دریایی گفت: از سال گذشته بر اساس مزیت غالب منطقه، رونق گردشگری دریایی توسط بندر خرمشهر به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته شد و در این راستا و بر اساس مسئولیت اجتماعی خود اقداماتی از قبیل تربیت تور لیدر، تدوین سر فصل دروس گردشگری دریایی و اعطای آن به مرکز علمی کاربردی اروندان، امضا تفاهم‌نامه با دانشگاه پیام نور خرمشهر برای برگزاری دوره آموزشی گردشگری دریایی و تأمین هزینه‌های آن را در دست اقدام است.

محسنی ایجاد زیرساخت گردشگری را اصلی ترین مؤلفه این صنعت عنوان کرد و افزود: ۴ پست اسکله در کارون و یک پست در جزیره مینو تا پایان امسال توسط بندر خرمشهر احداث می‌شود.

وی اذعانکرد: با توجه به اینکه دولت وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را برعهده دارد، امکان هر گونه حمایت مالی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به متقاضیان برای فعالیت در حوزه گردشگری دریایی امکان‌پذیر است، ولی برای رونق صنعت گردشگری به کمک بخش خصوصی نیز نیاز است.

پیشرفت ۷۰ درصدی روند احداث پایانه کانتینری

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر در خصوص روند احداث پروژه‌های بندر خرمشهر گفت: احداث پایانه اختصاصی کانتینری خرمشهر که به علت مشکلات حقوقی و اختلاف با سرمایه‌گذاران معطل‌مانده بود با اعتباری بالغ‌بر ۸۶۱ میلیارد ریال و با ظرفیت ۳۵۰ هزار TEU در دست اقدام است.

محسنی میزان روند پیشرفت این پروژه را که در آبان ۹۶، ۹ درصد بود ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: این ترمینال جزء مهم ترین پروژه‌های بنادر کشور است و با احداث آن بندر خرمشهر به زون اقتصادی مؤثر تبدیل می‌شود.

پیشرفت مطلوب روند سایر پروژه‌های بندر خرمشهر

وی احداثچهار پست اسکله بالغ‌بر ۶۰۰ متر و بااعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام بندر خرمشهر برشمرد و اظهار داشت: روند پیشرفت فیزیکی این پروژه که تا آبان سال پیش ۲۸ درصد بوده اکنون به ۶۲ درصد رسیده و تا دو هفته دیگر ۲۰ درصد دیگر به آن افزوده می‌شود.

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر به احداث پس‌کرانه دو تا هفت با ۹۶ میلیارد ریال اعتبار اشاره کرد و گفت: این پسکرانه ها برای احداث ترمینال کانتینری (مارشلینگ یارد) ضرورت دارد و پیشرفت فیزیکی این پروژه از ۵۳ به ۸۷ درصد رسیده است.

محسنی انجام تعمیرات پنج ساختمان مهم اداره کل از جمله، ثبت شناوران، برج کنترل، ساختمان تک پنجره، حوزه مدیریت و صدور مجوز در طول ۴ ماه را از جمله اقدامات دیگر این اداره کل در طول یک سال گذشته عنوان کرد.

توجه به‌سلامت شهروندان خرمشهری

وی به احداث سیستم مکانیزه بارگیری مواد فله و مواد معدنی برای اولین بار در بنادر کشور اشاره کرد و افزود: این سامانه بااعتبار ۸۰ میلیارد تومان مجهز به دستگاه شیپ لودر در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توجه به‌سلامت شهروندان خرمشهری احداث شد.

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر در ادامه به راه‌اندازی سامانه شوتینگ آب (سیستم مه پاش آب) در محل دپوی مواد معدنی نیز اشاره کرد و افزود: به محض تخلیه کلین کر، شوتینگ آب انجام می‌شود و خاک ناشی از تخلیه و بارگیری دوباره به کلینگر برمی‌گردد.

ارتقای سطح ایمنی بندر خرمشهر

محسنی بندر خرمشهر را یکی از بنادر پیشرو در حوزه امنیت معرفی کرد و گفت: در راستای ارتقای سطح امنیتی در بندر خرمشهر، پروژه دوربین‌های مداربسته و نصب آن بااعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

احداث گیت های ورودی/ آسفالت درب سن تاپ تا پلیس‌راه خرمشهر

وی پروژه فاز ۱ و ۲ احداث گیت های ورودی بندر خرمشهر بااعتبار ۶۰ میلیارد تومان را از جمله پروژه‌های در دست اقدام برشمرد.

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر گفت: با حمایت سازمان بنادر تعمیرات اساسی آسفالت درب سنتاپ تا پلیس‌راه بااعتبار نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال در راستای کاهش ترافیک دست اقدام است که مجوزهای لازم از راه‌آهن اخذشده و تفاهم‌نامه‌ای نیز در این خصوص با سازمان منطقه آزاد اروند منعقدشده است.

محسنی لایروبی و نی زنی دو نهر دورقی بااعتبار ۴۴۰ میلیون ریال و نهر دور بندر با اعتبار ۷۵۰ میلیون ریال را از جمله اقدامات بندر خرمشهر عنوان کرد و افزود: برای لایروبی کارون به طول ۵۰۰ متر و عمق ۳ متر در حال اخذ مجوز هستیم.

وی راه‌اندازی سایت قایقرانی با تمام امکانات ویژه آقایان و بانوان را از جمله فعالیت‌های در دست اقدام بندر خرمشهر اعلام کرد.

کسب مقام اول جشنواره شهید رجایی

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر کسب مقام اول بین ادارات کل خوزستان در جشنواره شهید رجایی و اخذ گواهینامه امنیت اطلاعات از سازمان افتای ریاست جمهوری را از دیگر دستاوردهای مهم بندر خرمشهر دانست.

محسنی به برگزاری اولین دوره آموزشی دریانوردی با همکاری مؤسسه رده‌بندی ایرانیان و منطقه آزاد اروند برای دریانوردان عراقی نیز اشاره کرد.

وی در ادامه به پیگیری راه‌اندازی مرکز آموزش دریانوردان ویژه دریانوردان عراقی و کویتی با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز اشاره کرد.

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر ادامه داد: هفته گذشته با پیگیری‌های این اداره کل مصوبه ساماندهی وضعیت ۳۶ نفر از نیروهای یگان حفاظت بندر خرمشهر توسط هیئت عامل سازمان بنادر به تصویب رسید.

انجام ۴۰ خدمت اجتماعی

محسنی همچنین به انجام ۴۰ خدمت اجتماعی در زمینه‌های گوناگون توسط بندر خرمشهر در سطح شهر اشاره کرد و افزود: در راستای کاهش فشار از سازمان های امداد پایه اقداماتی از قبیل کمک به افراد بی بضاعت، بیماران و... انجام شد.

وی جوان‌گرایی و اعطای مسئولیت به بانوان اداره کل و انتخاب بندر خرمشهر به عنوان جوانترین شورای اداری بنادر کشور را از جمله دستاوردهای دیگر این اداره کل معرفی کرد.

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر افزود: کاهش ۱۵ درصد انرژی در سطح اداره کل پس از دو هفته از ابلاغ استاندار مبنی بر رعایت مصرف برق نشان دهنده تخصص گرا و عمل‌گرا بودن کارکنان بندر خرمشهر است.

خدمات‌رسانی به زائران عتبات عالیات

محسنی همچنین به خدمات‌رسانی به زائران در اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی موکب در شلمچه، اختصاص پارکینگ به زائران در کوی کارکنان، اسکان میهمانان در مهمانسراهای اداره کل و خدمات‌رسانی به نیروهای نظامی و انتظامی از جمله این اقدامات بود.

رشد صادرات در بندر خرمشهر

وی بندر خرمشهر را تنها بندر صادراتی شمال غربی حوزه خلیج فارس دانست و افزود: در سال ۹۶ در حوزه صادرات رشد ۱۳۰ درصدی تخلیه و بارگیری و همچنین رشد ۳۰۸ درصدی بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.

 مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر ادامه داد: عمده محصولات صادراتی شامل کلینگر، مواد معدنی، آهن آلات، سنگ و سرامیک بوده است.

به گفته محسنی صادرات این محصولات که پایه صنعت ساختمان‌سازی و راه‌سازی هستند، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون تردد ۱۷ هزار و ۲۱۷ مسافر با رشد ۴۱ درصدی در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.

عدم رغبت زائران عتبات به سفر دریایی

مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر بابیان اینکه خط دریایی خرمشهر-بصره سه سال متوقف بوده اظهار داشت: بندر خرمشهر پیش از فرارسیدن اربعین حسینی برای انجام سفرهای دریایی به مقصد بصره اعلام آمادگی کرده بود ولی به علت عدم استقبال و رغبت مردم به پیاده‌روی در اربعین این خط مسافری غیر فعال باقی ماند.

محسنی آمادگی بندر خرمشهر برای انجام سفر دریایی به هر نقطه از جهان که شرایط دریانوردی آن به لحاظ عمق و درافت با اروندرود سازگار باشد را اعلام کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.