| کد خبر: 176701 |

◄ ارقام عجیب از زیان‌دهی بالای دو خودروساز بزرگ در نیمه اول امسال

زیان دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست سال‌جاری بیش از 5/5 هزارمیلیاردتومان اعلام شد.

تین نیوز

بر اساس اطلاعاتی که از صورت حساب‌های سود و زیان شرکت های خودروسازی توسط سازمان بورس منتشر شده، زیان دو خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست سال‌جاری بیش از 5.5 هزارمیلیاردتومان برآورد شده است.

به گزارش تین‌نیوز، در این‌ بین ایران‌خودرو با سرمایه ثبتی 1.530 هزارمیلیاردتومان زیانی معادل دو هزار و 567 میلیاردتومان و سایپا با سرمایه ثبتی حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیاردتومان هم بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان ثبت کرده است.

با توجه به ثبت چنین زیانی توسط دو خودروساز اصلی ایران که معادل نیمی از سرمایه آنها است، طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، باید با تشکیل فوری جلسه هیأت‌مدیره، نسبت به ادامه فعالیت یا انحلال، تصمیم‌گیری کنند.

هایما تنها خودروی سودده ایران‌خودرو

براساس این گزارش در ایران‌خودرو «گروه پژو» فروشی ۱۲۷ هزار و ۶۰۸ داشته است که با قیمت متوسط 33میلیون و 900 هزارتومان درمجموع درآمدی بیش از ۴ هزار و ۳۲۵ میلیاردتومان نصیب این شرکت کرد. هزینه تولید خانواده پژو که با کاهش ۶۹ هزار و ۵۷۵ دستگاه در نیمه اول امسال روبرو شده است معادل ۴ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان بود که نشان‌دهنده ۴۶۸ میلیاردتومان زیان در این بخش محصولات آبی‌پوش‌های جاده مخصوص است.

خانواده سمند هم با تولید 25 هزار و 909 دستگاه برای ایران‌خودرو هزینه‌ای معادل ۹۷۷ میلیاردتومان داشته و تنها ۷۰۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون تومان نصیب بزرگ‌ترین خودروساز کشور کرده است که به معنای زیان ۲۷۵ میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومانی برای آن‌ها است.

ایران‌خودرو در این مدت با فروش هفت هزار و 877 دستگاه انواع تندر 90 مبلغ ۳۰۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان درآمد داشته که نشان‌دهنده زیانی معادل ۵۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان برای این شرکت بوده است.

آبی‌های جاده مخصوص در نیمه اول سال‌جاری تعداد ۱۷ هزار و ۵۷۴ دستگاه دنا فروخته‌اند که باعث زیانی ۱۴۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومانی شده برای آن‌ها شده است.

رانا هم با فروش یک‌هزار و ۶۶۱ دستگاه زیانی معادل پنج میلیارد و ۸۷۶ تومان را به بزرگ‌ترین خودروساز ایران تحمیل کرده است.

وانت آریسان هم در این مدت با فروش ۳ هزار و ۷۵۱ دستگاه ۱۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان ضرر برای ایران‌خودرویی‌ها به ارمغان آورده است.

در بخش خودروهای مونتاژی هم سوزوکی ویتارا با فروش یک‌هزار و 838 دستگاه زیانی ۵۰ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومانی روی دست ایران‌خودرو گذاشته است.

 H30 کراس هم به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول مونتاژی ایران‌خودرو با فروش ۱۰ هزار و ۳۹۲ دستگاه زیانی معادل ۲۰۶ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومان به این شرکت وارد کرده است.

در 6ماهه ابتدای امسال تنها خودرو سودآور ایران‌خودرو شاسی‌بلند چینی هایما بوده است که با فروش ۷ هزار و ۸۵۸ دستگاه توانست سودی معادل ۲۵ میلیاردتومانی را نصیب این شرکت کند.

خانواده پراید و آریو تنها زیان‌ده‌های نارنجی‌های جاده مخصوص

طبق گزارش سازمان بورس، سایپا هم در این مدت شرایطی مشابه رقیب (بخوانید رفیق) داشته است.

در 6 ماه ابتدای سال‌جاری سایپا با فروش ۸۳ هزار و ۳۸ دستگاه از محصولات خانواده پراید، درآمدی معادل یک‌هزار و ۵۵۶ میلیاردتومان به دست آورده و یک‌هزار و ۵۹۹ میلیاردتومان هزینه کرده که نشانگر زیانی معادل ۴۳ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان برای نارنجی‌های جاده مخصوص است.

آریو هم با واردکردن زیان ۲۵۲ میلیاردتومانی به دومین خودروساز بزرگ ایران جایگاه دوم خودروهای زیان‌ده این شرکت را به خود اختصاص داد.

همچنین چانگان هم با فروش هفت هزار و ۵۴۴ دستگاه ضرری ۷۹ میلیاردتومان به نارنجی‌های جاده مخصوص وارد کرده است.

اما ازاینجا به بعد تلخی داستان برای سایپایی‌ها کمی بهبود می‌یابد و کمی هم‌سود را برای آن به ارمغان می‌آورد.

سایپا موفق شد در نیمه اول سال‌جاری با فروش ۸۸ هزار و ۶۹۲ دستگاه تیبا و ساینا سودی معادل ۴۱۸ میلیاردتومان به دست بیاورد.

این شرکت همچنین با فروش ۹ هزار و ۵۰۴ دستگاه کیا سراتو توانست ۲۲۰ میلیاردتومان سود کند.

به‌نظر می‌رسد کاهش تولید در دو خودروساز بزرگ کشور درحالی‌که نیروی کار ثابت مانده است باعث افزایش هزینه‌های ثابت برای این دو خودروساز اصلی کشور شده است و ضرر و زیان بالایی را برای این دو شرکت به ارمغان آورده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.