| کد خبر: 176693 |

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

◄ پدافند غیرعامل را در تمام زیرساخت‌های فعلی و آتی در نظر بگیرید

نقاط آسیب‌پذیر در حوزه بنادر باید کشف و احصا شده و هم‌چنین باید در پروسه تحقیقاتی میزان آسیب‌پذیری و مقابله با آنها بررسی و اجرا شوند.

تین نیوز

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گردهمایی تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل و نقل دریایی از با جدی تلقی کردن دور جدید تحریم‌ها از مدیران و مسئولان سازمان بنادر خواست تا با رویکرد پدافند غیرعامل پروژه‌ها و طرح‌های بنادر کشور را اجرا کنند.

سردار غلامرضا جلالی در جمع مدیران سازمان بنادر و دریانودری با ارائه تعریف پدافند غیرعامل از مدیران و مجریان پروژه‌ها خواست تا در تمام سطوح زیرساخت‌های بندری پدافند غیرعامل را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: نقاط آسیب‌پذیر در حوزه بنادر باید کشف و احصا شده و هم‌چنین باید در پروسه تحقیقاتی میزان آسیب‌پذیری و مقابله با آنها بررسی و اجرا شوند.

سردار جلالی افزود: باید با مفروض دانستن تحریم‌ها ضمن افزایش ایمنی و کاهش آسیب‌پذیری در بنادر، ریسک وابستگی را نیز تا حد ممکن کاهش داد.   

ظرفیت بنادر آمادگی مقابله با تحریم های ظالمانه را دارد

 مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی  نیز در این مراسم گفت: دشمن درصدد اعمال تحریم هاست اما ظرفیت ۲۳۰ میلیون تنی بنادر کشور امکان مقابله با تحریم ها را دارد.

محمد راستاد با اشاره به تخریب کامل بندر خرمشهر در روزهای اول جنگ تحمیلی و تبعات آن بر تامین کالا در  آن دوران گفت: کشورهایی که هیچ‌گاه بروز تهدید عملی در شرایط غیرعادی نداشته‌اند، بنادر خود را برای این شرایط آماده کرده‌اند، بنابراین ما در ایران که شرایط سختی را در گذشته در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی تجربه کرده‌ایم که نمونه آن تخریب کامل بندر خرمشهر در روزهای نخست جنگ تحمیلی است، باید زیرساخت‌های بنادر را برای این موقعیت‌ها آماده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی و پس از تخریب بندرخرمشهر، کشور آمادگی تامین زیرساخت‌های جدید بندری را نداشت و در نتیجه از بنادر کوچک در زمان‌های سخت استفاده کردیم تا زمانی که بندر شهید رجایی توسعه یافت. هم‌چنین در این دوره جنگ تحمیلی، اسکله‌های بندر چابهار، کمک شایانی به تأمین مایحتاج اساسی کشور کرد.

راستاد با تأکید بر این‌که باید در شرایط سخت پیش‌روی صنعت دریایی، آماده باشیم و سناریوهای مختلفی را برای این امر تعریف کنیم، اظهار داشت: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌توانند طرح‌های ساکن و بدون بازنگری و به‌روز رسانی تعریف شوند. چرا که شرایط به طور پیوسته در حال تغییر است.

راستاد با بیان این‌که وابستگی ما به بنادر کشور بسته به ترافیک دریایی پیوسته تغییر می‌کند، گفت: باید سناریوهای جایگزین در زمان بحران داشته باشیم. برای این شرایط باید بدانیم که از چه زیرساخت‌هایی و به چه صورتی بهره ببریم. بنادر تمام کشور باید این نکته را مدنظر داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همان‌گونه که برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی دریایی، تجهیزات خاص، طرح‌های جایگزین و تمرینات مستمر و زمان‌بندی مقابله با بحران زیست‌محیطی داریم، باید برای پدافند غیرعامل نیز این‌گونه باشیم. هم طرح‌های ابتدایی که به طور مستمر احتیاج به بروز رسانی دارند، تعریف شوند و هم تجهیزات بنادر و تمرین و ارزیابی مقابله با شرایط بحرانی تعریف شده باشد.

راستاد خاطرنشان کرد: شرایط امنیت پایدار حاکم بر کشور یک مزیت برای حمل و نقل دریایی است اما ممکن است ما را از توجه به زیرساخت های پدافند غیرعامل غافل کند.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که توان مقابله با شرایط اضطراری در بنادر را داریم، گفت: مثال بارز تهدید غیرعامل وضعیتی است که کمابیش با آن مواجهیم. دشمن با اعمال تحریم‌های ظالمانه درصدد ایجاد محدودیت است اما با تلاشی که خواهیم داشت و با استفاده از ظرفیت ۲۳۰ میلیون تنی بنادر کشور، پاسخگوی نیازهای بندری کشور خواهیم بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ایران یکی از بزرگ‌ترین ناوگان دریایی نفتی و غیرنفتی دنیا را دارد و از پس تحریم ها به خوبی بر می آید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.