| کد خبر: 176660 |

آمریکا موفق نشد فروش نفت ایران را به صفر برساند

روز گذشته، مراسم معارفه وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت اقتصاد در محل این وزارتخانه برگزار شد.

تین نیوز

 روز گذشته، مراسم معارفه وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت اقتصاد در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، در این مراسم، سرپرست سابق وزارت امور اقتصاد و دارایی، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی نقطه نظرات خود را درباره این وزارتخانه و برنامه‌هایش برای روبه‌روشدن با تحریم‌ها بیان کردند.

واگذاری یک بانک و دو شرکت دولتی از مهم‌ترین خبرهای این مراسم بود که توسط وزیر جدید اقتصاد اعلام شد. معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم که گفته‌هایش حول محور تحریم‌ها می‌چرخید ماجرای قتل خاشقجی را از زاویه دیگری دید.

او گفت: مطمئن باشید درخصوص قتل روزنامه‌نگار عربستانی در آینده در همان کشورهای غربی چیزهایی خواهید شنید و خواهید دید که حتی این مورد هم ارتباط‌هایی با نقشه‌های ضدایرانی برخی کشورها وجود داشته است.

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، با اشاره به قرارگرفتن در آستانه روز 13 آبان به پیشینه تاریخی این روز اشاره کرد و سپس با ذکر این نکته که ردپای آمریکا در همه حوادث مرتبط با این روز دیده می‌شود، گفت: آمریکا دشمنی عجیبی با مردم ایران دارد و علی‌رغم ادعای آنها دشمنی‌شان با نظام و دولت ایران نیست.

جهانگیری سپس تأکید کرد: در شرایطی هستیم که نمی‌توان ایران، نظام و دولت را از هم تفکیک کرد و هیچ‌کس تصور نکند که می‌تواند دولت را تضعیف کند اما نتیجه‌اش تضعیف نظام نشود یا نظام را تضعیف کند و نتیجه آن تضعیف ایران نباشد.

بنابراین باید همه در کنار هم از این مرحله دشوار عبور کنیم و همان‌طور که تاکنون نیز توانسته‌ایم موانع را از سر راهمان برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم آمریکا برای معاف‌کردن هشت کشور از تحریم نفتی ایران گفت: در ابتدا آمریکایی‌ها تأکید می‌کردند که فروش نفت ایران را به صفر خواهند رساند اما همت مدیران کشور در مجموعه وزارت نفت که یک‌دل و یک‌صدا تأکید کردند از هر شیوه‌ای که ممکن باشد نفت ایران فروخته خواهد شد، باعث شد نه تنها آن مقدار که لازم داشتیم نفت بفروشیم بلکه آمریکا هم از تصمیم خود عقب‌نشینی کند و شنیده شد که قرار است چند کشور را از این تحریم‌های نفتی معاف کند و این معنایی جز شکست آمریکا ندارد.

آمریکا امروز در جهان تنهاست و شما دیدید که به محض سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا، مسئولان عالی‌رتبه اروپایی در کنار چین و روسیه به آن پاسخ محکمی دادند. امروز به همه ثابت شده که ایران قابل اعتماد است و به وعده‌ها و توافق‌هایی که انجام می‌دهد، عمل می‌کند.

جهانگیری با اشاره به هدف قرارگرفتن زندگی مردم توسط تحریم‌ها گفت: عده‌ای که ادعا می‌کنند هدف تحریم‌ها نظام و دولت ایران است دروغ می‌گویند و شهادت می‌دهم که در همین مدت در خرید دارو و مواد اولیه تولید دارو نیز برای من ایجاد مشکل کردند و به بهانه‌های واهی تلاش کردند حتی همین نیازهای حیاتی مردم ایران نیز به دست ایرانیان نرسد، هرچند این تلاششان شکست خورد و ما توانستیم نیازهایمان را در این زمینه به لطف خداوند تأمین کنیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به قتل روزنامه‌نگار مطرح عربستانی در ترکیه گفت: در همین ماجرای اخیر و حواشی پیرامون آن شما دیدید که چه نقشه‌هایی برای مردم ایران کشیده بودند و من میل ندارم به بسیاری از آنها اشاره کنم و مطمئن باشید که در آینده در همان کشورهای غربی چیزهایی در این باره خواهید شنید و خواهید دید که حتی این مورد هم ارتباط‌هایی با نقشه‌های ضد ایرانی برخی کشورها وجود داشته است و همان‌طور که برخی نشریات انگلیسی در روزهای اخیر افشا کردند سرمایه‌های کلانی برای ایجاد شبکه‌های رسانه‌ای و هدف‌قراردادن امید مردم ایران و برای شکستن مقاومت این ملت غیور طرح‌ریزی کرده بودند که به لطف خدا رسوا شدند.

جهانگیری سپس اقتصاد را مهم‌ترین موضوع امروز کشور خواند و تأکید کرد در تمامی نظرسنجی‌ها اقتصاد از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم ایران بوده و ما همه توان خود را برای حل مشکلات این حوزه به کار گرفته‌ایم.

جهانگیری با اشاره به وظایف این وزارتخانه و برنامه‌های آن در دوران وزارت دژپسند تأکید کرد: یکی از مواردی که باید با جدیت دنبال شود بحث خصوصی‌سازی است. اخیرا در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم فرمودند نه دولت قبل و نه این دولت آنچنان که باید خصوصی‌سازی را جدی دنبال نکرده‌اند و ما باید تلاش کنیم انتظارات رهبری را در این زمینه محقق کنیم اگرچه مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که آن را حل خواهیم کرد.

فرهاد دژپسند، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی، سخنران دیگر این مراسم بود که با اشاره به مقارن‌شدن این مراسم با 13 آبان، این تقارن را نشانه‌ای برای سختی کار و راه و لزوم ایثار و ازخودگذشتگی دانست.

دژپسند وجود نیروی انسانی قوی در مجموعه وزارت اقتصاد را یکی از نعمات این وزارتخانه دانست و از لزوم تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورز و دعوت از صاحب‌نظران خارج از مجموعه این وزارتخانه سخن گفت. دژپسند در ادامه با اشاره به نقش بخش خصوصی گفت: من معتقد نیستم که بخش خصوصی یار دوازدهم دولت است بلکه معتقدم بخش خصوصی همراه اصلی دولت است و بخش خصوصی و دارندگان کارت طلایی باید آن‌قدر قدرت داشته باشند که پشت در وزارت دارایی ننشینند.

دژپسند دارایی ثبت‌شده دولت را هفت ‌هزار میلیارد تومان دانست و گفت: در شرایط فعلی تلاش می‌کنیم حداقل 20 درصد از این مبلغ را برای اجرای سیاست‌هایمان اهرم کنیم و به‌زودی یک بانک و دو شرکت دولتی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد. دژپسند ازبین‌بردن موانع برای سرمایه‌گذاران را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خود در دوران وزارت خواند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.