| کد خبر: 176648 |

◄ ملاحظات نادیده در برندسازی راه‌آهن: رقیب جدید برای بخش خصوصی؟

به دلیل حاکم نبودن قواعد بازار که بتواند حضور بخش خصوصی را در صنعت ریلی تضمین کند، شرکت‌ها از فعالیت بیشتر شرکت راه‌آهن با نقش حاکمیتی و نقش بنگاه‌داری توامان، و به‌عنوان رقیب بخش خصوصی واهمه دارند.

تین نیوز

شرکت راه‌آهن در هفته‌ای که گذشت میزبان برگزاری دومین جلسه برندسازی با هدف معرفی مفهوم برند و ارتقای سطح دانش‌، توانمندی و افزایش بهره‌وری مدیران راه‌آهن کشور بود.

IMG_20180411_140638-705x430

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در این جلسه، مفهوم برندسازی را یکی از روش‌های موجود برای رسیدن راه‌آهن به اهدافی همچون افزایش حمل‌ونقل بار و مسافر و درآمدزایی دانسته است.

به‌زعم این مقام مسئول در راه‌آهن، این شرکت با معرفی مفهوم‌سازی برند می‌تواند سهم خود را از بازار افزایش دهد و خدمات را به قیمت مناسب‌تری به مردم ارائه دهد.

این در حالی است که پیش از این، احتمال تشکیل هلدینگ کمپانی راه‌آهن به‌دلیل افزایش سهم شرکت راه‌آهن از بازار حمل‌ونقل ریلی مخالفان بسیاری در بدنه خصوصی بخش ریلی ایجاد کرده بود.

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی در این‌باره گفت: نکته اصلی چه در بحث هولدینگ کمپانی راه‌آهن و چه در بحث برندسازی این است که حضور بخش دولتی در فعالیت‌هایی که متضمن کسب درآمد است، عملاً آنها را به رقیبی برای بخش خصوصی تبدیل خواهد کرد.

محمدرضا کامیاب ادامه داد: این امر زمانی بد و منفی است که بدانیم شرکت‌های بخش خصوصی به عکس شرکت‌های دولتی که به منابع مالی دولتی هم متکی‌اند، به‌ذات هزینه-درآمدی هستند و می‌ترسند که راه‌آهن به‌عنوان یک شرکت دولتی همه پروژه‌ها را در دست بگیرد.

کامیاب ادامه داد: به این ترتیب، همه تلاش‌ها و دستاوردهای شرکت‌های خصوصی از بین خواهد رفت و طبیعی است که که این بخش، نگران آینده اقتصادی خود باشد.

این کارشناس ریلی تصریح کرد: البته اگر بخش دولتی به ایجاد یک نهاد رگلاتوری که گفته شده است که متشکل از افرادی از بخش خصوصی و دولتی و قوه قضاییه است، همت گمارد فعالیت یک سویه‌ای از سوی هیچ شرکت‌ دولتی صورت نخواهد گرفت.

کامیاب افزود: در حال حاضر به‌دلیل عدم بهره‌مندی از چنین نهاد تسهیل‌گری و همچنین به دلیل حاکم نبودن قواعد بازاری که بتواند حضور بخش خصوصی را در صنعت ریلی تضمین کند، شرکت‌ها از حضور بیشتر شرکت راه‌آهن در امور اقتصادی با نقش حاکمیتی و نقش بنگاه‌داری توامان، واهمه دارند.

این کارشناس ریلی اضافه کرد: اگر مسئولان و فعالان صنعت ریلی به‌دنبال رونق‌بخشی به این بخش هستند، باید بدانند که این امر فقط با اختیاربخشی به بخش خصوصی و خصوصی‌سازی به معنای واقعی آن به مفهوم تغییر قواعد کسب‌وکار و تجاری‌سازی ممکن خواهد بود.

کامیاب آزادسازی تعرفه‌ها و رقابتی کردن بازار این صنعت را یکی دیگر از عوامل موثر بر حضور پررنگ‌تر شرکت‌های خصوصی ریلی هنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر همه این موارد انجام نشود و بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش رغبت نکند بخش ریلی نیز به رشد و توسعه‌ای که در اهداف برنامه‌های توسعه ذکر شده، نخواهد رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله لسدبيگي 0 0

    https://www.tinn.ir/بخش--29/123409-لزوم-تشکیل-سازمان-تنظیم-کننده-قوانین-مقررات-صنعت-ریلی-کشور


    https://www.tinn.ir/بخش--29/111593-لزوم-وجود-متولی-جهت-هماهنگی-حمل-ونقل​