| کد خبر: 176588 |

دادستان تهران:

بلیت‌های چارتری باید به مرور حذف شوند

نشست مشترک مدیران شرکت‌های هواپیمایی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری و دادستانی تهران و با حضور تعدادی از معاونان دادستان روز یکشنبه ششم آبان ماه به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

تین نیوز

 نشست مشترک مدیران شرکت‌های هواپیمایی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری و دادستانی تهران و با حضور تعدادی از معاونان دادستان روز یکشنبه ششم آبان ماه به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، عباس جعفری‌دولت‌‌‌‌آبادی پس از استماع اظهارات علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی، مشکلات مطروحه را به هفت دسته فنی، ‌مقررات، ‌خدماتی و مسافرتی،‌ تحریم‌ها، ‌حقوقی، مدیریتی و امنیتی تقسیم کرد.

راهکارهایی برای رفع مشکلات شرکت‌های هواپیمایی

او دیدگاه دادستانی تهران در مورد مشکلات شرکت‌های هواپیمایی را در دو مقوله حمایت از حقوق عمومی و مساعدت و همکاری برای برطرف شدن مشکلات شرکت‌ها اعلام کرد و با تاکید بر اینکه در این زمینه دیدگاه منفی وجود ندارد،‌ به تبیین سیاست‌ها و راهکارهایی پرداخت که شرکت‌های هواپیمایی با تمسک به آن‌ها، می‌توانند مشکلات کنونی را برطرف کنند.

دادستان تهران با اعلام راهکارهای پیشنهادی دادستانی شامل تعقیب قضایی،‌ نظارت، حمایت، همکاری، هماهنگی، انتظامی، مروت و مدارا با مسافران، از مسئولان شرکت‌های هواپیمایی خواست که در برابر مشکلات مطرح شده،‌ هفت راهکار را مدنظر قرار دهند.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به گلایه‌ای مبنی بر تعقیب کیفری برخی مدیران شرکت‌های هواپیمایی گفت: دادستانی تهران در بررسی شکایات و تعقیب قضایی متهمان، در راستای حمایت از حقوق مسافران تعقیب کیفری را با احسان، انصاف و عدالت توام کرده است.

او با بیان اینکه مدیران شرکت در رابطه با مشکلات مرتبط با مباحث فنی و تحریم‌ها هیچ‌گاه تعقیب نشده و نخواهند شد،‌ اظهار داشت:‌ اگر تاخیر پروازها بر اساس مشکلات فنی یا اثرات ناشی از تحریم‌ها باشد،‌ قابل دفاع خواهد بود و دادستانی در رابطه با این مشکلات با شرکت‌ها همراهی خواهد کرد.

دادستان تهران از مدیران شرکت‌های هواپیمایی خواست مشکلات حقوقی و قضایی را به صورت مستند به دادستانی تهران اعلام کنند تا امکان پیگیری فراهم شود.

جعفری دولت‌آبادی درخصوص برخی مشکلات امنیتی از قبیل اینکه مسافران پس از وقوع تاخیر پرواز، در هواپیما یا سالن فرودگاه تجمع کرده یا در مواردی به اموال شرکت‌های هواپیمایی آسیب می‌رسانند،‌ تصریح کرد: ادامه این وضعیت، ممکن است مدیریت‌ فرودگاه‌ها را با مشکلات بیشتری مواجه کند و پلیس و نهادهای امنیتی فرودگاه‌ها نیز به دلیل رعایت برخی ملاحظات و حساسیت محیط فرودگاه‌ها از ورود به این گونه امور خودداری می‌کنند؛ تاکید کرد اگر سیاست مروت و مدارا با مسافران مورد توجه شرکت هواپیمایی قرار گیرد، کمتر شاهد این قبیل وقایع خواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه مردم نشان داده‌اند هر زمان و در هر حوزه‌ای که با آنها مناسب رفتار شده،‌ همکاری خواهند کرد، ‌تصریح کرد: قانون نقش خلبان را به عنوان فرمانده هواپیما، ضابط و اختیاراتی مانند فرمانده پلیس در صحنه ترسیم کرده لذا با برنامه‌ریزی، مدیریت و رفتار مناسب نباید اجازه داد که برخی افراد با تجمع و یا تخریب اموال مشکلاتی ایجاد کنند.

این مقام قضایی شرط دادستانی برای کمک به شرکت‌های هواپیمایی در برخورد با اقدامات هنجارشکنانه برخی افراد را اعمال مدیریت توامان با مدارا و مروت با مسافران دانست و خاطرنشان کرد: از ظرفیت دادستانی نمی‌توان برای توجیه برخی اقدامات نامناسب شرکت‌های هواپیمایی استفاده کرد و ضرورت دارد مدیران شرکت‌ها با تلاش بیشتر و اعمال مدیریت مناسب، تاخیر پروازها را به حداقل برسانند.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: اگر شرکت‌های هواپیمایی علت تاخیر پروازها را با شیوه مناسب توضیح دهند، مردم قانع خواهند شد. لذا پیشنهاد می‌شود افرادی موجه برای این‌گونه امور تعیین شوند.

او برخی مشکلات در حوزه تاخیر پروازها را ناشی از شیوه اقدام شرکت‌ها دانست و ابراز داشت: برخی تاخیرها به دلیل تحریم، مشکلات فنی، نامساعد بودن وضعیت جوی و نبود قطعه نیست بلکه ناشی از مشکلاتی است که از شیوه مدیریت ناشی می‌شود لذا با مدیریت موفق می‌توان برخی مشکلات کنونی را برطرف کرد.

جعفری دولت‌آبادی فروش بلیت مازاد بر ظرفیت را از جمله مشکلات کنونی ذکر کرد و از مدیران شرکت خواست که با اتخاذ تدابیر لازم اجازه ندهند چنین مشکلاتی ادامه یابد.

او از رییس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در رابطه با حذف تدریجی بلیت‌های چارتری اقدام کرده و بر رعایت حقوق مسافران تمرکز شود.

این مقام قضایی افزود: دستگاه قضایی از شرکت‌ها در ارتباط با رفع مشکلات تحریم‌ها حمایت می‌کند.

استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای رفع مشکلات

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه تاخیر در پروازها در همه جای دنیا وجود دارد، چند راهکار عملی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بخشی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی باید توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، رفع شود.

او با تاکید بر اینکه شرکت‌ها باید مشکلات حوزه تحریم‌ را در ستاد مقابله با تحریم‌، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا وزارت کشور طرح کنند، در مورد پرونده‌های سوانح هوایی در دادسرای عمومی تهران یادآور شد: سازمان هواپیمایی کشوری باید نقش نظارتی خود را افزایش دهد و به عنوان مثال در مواردی که بر اثر خطای خلبان، هواپیمایی سقوط می‌‌‌کند سازمان نباید از مقصر حادثه حمایت کند و سانحه را به وضعیت نامساعد آب و هوا یا سایر دلایل غیرموجه منتسب کند.

دادستان تهران اضافه کرد: مطابق قانون، سازمان هواپیمایی کشوری مرجع کارشناسی سوانح هوایی است اما نباید تجربیات قضات در این زمینه نادیده گرفته شود.

جعفری دولت‌آبادی اطاله پرونده‌های چند سانحه هواپیمایی در دادسرای تهران را ناشی از ماهیت این پرونده‌ها دانست و بیان کرد که صدور نظریه کارشناسی در رابطه با این قبیل سوانح طولانی است.

همکاری دادستانی با سازمان هواپیمایی کشور برای کاهش تاخیر پروازها

جعفری دولت‌آبادی با استناد به گزارش ارائه شده از سوی جهانی، معاون دادستان تهران دائر بر کاهش تاخیر پروازها ظرف چند ماه گذشته، این موضوع را ناشی از همکاری موثر دادستانی با سازمان هواپیمایی کشور و مدیران شرکت‌های هواپیمایی دانست.

او با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای حل برخی مشکلات شرکت‌های هواپیمایی، در بیان مصداقی در این زمینه به ممنوع شدن خرید و فروش ارز در معابر با همکاری بانک مرکزی، وزارت کشور، پلیس و دادستانی اشاره کرد که پیروی اجرای آن با دلالان ارز مقابله خوبی صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.