| کد خبر: 176481 |

◄ اگر مدیر یک آژانس مسافرت هوایی بودم، چه می‌کردم؟

پس از واژگونی صنایع کهنه مارکتینگ، از جمله مشاغل در شرف انقراض کسب و کار آژانس‌های مسافرتی است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی با توجه به شرایط اقتصادی کشور این پرسش را مطرح کرد که اگر مدیر یک آژانس مسافرت هوایی بودم و ناگزیر از ادامه این حرفه، چه می‌کردم؟

یوسف عمادی در پاسخ به این پرسش، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: اگر مدیر یک آزانس مسافرت هوایی بودم به فکر ورود تمام قد به دنیای مجازی بودم.

وی افزود: با توجه به این‌که در دنیای مجازی مدال «اولین بودن» مدت‌هاست توزیع شده است، به‌دنبال سایر مدال‌ها بودم مانند بهترین، مطمئن‌ترین، ارزان‌ترین، سریع‌ترین، عجیب‌ترین، خلاق‌ترین و ...

این کارشناس تاکید کرد: همچنین در اولین زمان ممکن مکان و دفتر فعلی آژانس را محدودتر و یا به کل تعطیل می‌کردم.

وی گفت: در اقدام بعدی نیروهایی را نگه می‌داشتم که قادر بودند در چارچوب پارادایم جدید کار کنند.

عمادی تاکید کرد: تمرکز بر روی سفرهای داخلی و ارزان و ارزش ویژه قائل شدن برای بوم‌گردی‌ها اقدامات بعدی بود که انجام می‌دادم.

به گزارش تین‌نیوز، به دنبال افزایش نرخ ارزهای خارجی و همچنین بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم، استقبال مردم از تورهای مسافرتی به خصوص تورهای خارجی کاهش یافته که این امر موجی بدتر شدن وضعیت شرایط اقتصادی آزانس‌های مسافرتی شده است.

در این زمینه امیر هاتفی، عضو انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی و گردشگری مرداد ماه امسال و در اوج سفرهای تابستانی در گفت‌وگو با روزنامه قانون  تاکید کرده بود: گمان می‌کنم 80 درصد آژانس‌های مسافرتی تعطیل شوند. آژانس‌های مسافرتی هزینه‌های بسیاری از بیمه گرفته تا اجاره و... (حدود 40 تا50 میلیون در ماه) دارند.

حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز تیرماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار «چمدان» گفته بود: آژانس‌ها در شرایط بحرانی قرار دارند و تا کنون ۳۰ درصد از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم که این تعدیل نیرو تا ۵۰ درصد برسد.

 امیرمحمد میرزایی نیز مرداد ماه امسال در یادداشتی در «مشرق» نوشته بود: حتما متولدین دهه‌های قبل از انقلاب  اغلب به یاد دارند که بنا به احتیاج زمانی و مکانی، مشاغلی در کوچه و بازار وجود داشت که حالا نامشان هم برای جوانترها اصلا آشنا نیست و حالا با گذشت زمان و ورود فناوری‌های وارداتی و تجربه آموختن و ارتقای این فناوری‌ها به شکل بومی در شرایط امروزی فضای دیگری از کسب و کارها را تجربه می‌کنیم که شاید 20 سال پیش حتی به ذهن‌ها هم خطور نمی‌کرد و در این میان سوالی پیش می‌آید که فردا نخستین نوبت خداحافظی با کدام کسب و کار و کدام بنگاه اقتصادی و بنیاد اجتماعی است؟

وی در بخش دیگری از این یادداشت تاکید کرده بود: پس از واژگونی صنایع کهنه مارکتینگ، از جمله مشاغل در شرف انقراض کسب و کار آژانس‌های مسافرتی است. با این‌که می‌گوییم در شرف انقراض، این اتفاق در برخی کشورهای پیشرفته  همچون امریکا و در بخش‌هایی از این صنعت همچون پروازها و سفرهای ارزان قیمت به‌طور کامل روی داده است و شرکت‌های اینترنتی معتبر همچون اکسپیدیا(Expedia)، بوکینگ (Booking.com) فعالان سنتی این صنعت را به‌طور کامل از بازار بیرون رانده‌اند به‌طوری که امروزه دیدن یک دفتر مسافرتی در خیابان‌های امریکا یا کانادا اتفاقی بسیار نادر است.

نویسنده در بخش دیگری از یادداشت خود افزوده بود:  این اتفاق (خداحافظی آژانس‌ها)  دیر یا زود در ایران هم رخ می‌دهد چرا که شرکت‌های اینترنتی به وضوح مزیت‌های بسیار بیشتری از رقبای سنتی خود دارند و این صنعت که جزو مشاغل واسطه‌ای محسوب می شود، محکوم به ترک صحنه است زیرا علت حضور اینترنتی‌ها، نزدیک شدن یک گام جلوتر مشتری به تولید کننده یا خدمات دهنده و حذف واسطه‌ها و پرداخت‌های اضافه است.

قیمت (بسیار بسیار رقابتی تر،  صرفه جویی بعضا بیش از 50درصد از طریق خرید آنلاین) تنوع (تقریبا نا محدود در انتخاب هتل، پرواز غیره) و بانک های اطلاعاتی بی نهایت عظیم و ارزشمند از تجارب کاربران و مسفرانی که همان خدمات را استفاده کرده اند و بدون چشم داشت و انگیزه مالی تجاربشان را به اشتراک می گذارند همچون تریپ ادوایزر(Tripadviser) که از مشاوره هر تراولاجنتی (آژانس مسافرتی) معتبر تر است؛ از مزایای استفاده از بنگاه های اینترنتی به جای آژانس های مسافرتی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.