| کد خبر: 176347 |

◄ با یارانه بنزین در یک سال چه کارهایی می‌توان کرد؟

بررسی‌های انجام شده در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد میزان یارانه‌ای که دولت به دهک‌های بالای درآمدی با انرژی ارزان پرداخت می‌کند، ٢٥ برابر دهک‌های پایین درآمدی است. همچنین در سال 200 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین به مردم داده می‌شود.

تین نیوز

بررسی‌های انجام شده در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد میزان یارانه‌ای که دولت به دهک‌های بالای درآمدی با انرژی ارزان پرداخت می‌کند، ٢٥ برابر دهک‌های پایین درآمدی است. همچنین در سال 200 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین به مردم داده می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شهروند، طبق آخرین اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران ٩١میلیون لیتر در روز است، همچنین طبق آخرین اعلام رسمی جمعیت کشور، ایران در حال حاضر حدود ٨١‌میلیون نفر جمعیت دارد، به عبارتی در هر شبانه‌روز به‌ازای هر نفر، ١,١٢ لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود، یعنی یک خانواده چهار نفره حتی اگر خودروی شخصی نداشته باشند، در یک شبانه‌روز سهمی ٤.٥ لیتری در مصرف بنزین کشور دارند.

این در حالی است که با میزان تخصیص داده شده به عنوان یارانه بنزین کارهای زیادی می‌توان انجام داد.

قیمت خرید یک فروند ایرباس ٣٢٠ صفرکیلومتر چیزی حدود ٧٠‌میلیون دلار است. اگر قیمت هر دلار را ١٣‌هزار تومان در نظر بگیریم، با یارانه بنزین می‌شود سالانه ٢١٩هواپیمای ایرباس ٣٢٠صفرکیلومتر خریداری کرد. قیمت خرید هواپیمای ATR حدود ٢٦‌میلیون دلار است.

با یارانه بنزین می‌توانستیم سالانه  ٥١٥هواپیمای نو و صفرکیلومتر  ATR بخریم. جالب است بدانید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت برای خرید هواپیما پس از برجام نداشتن پول نقد بود و مشکلات تامین وام و فاینانس باعث شد نتوانیم به اندازه کافی برای خرید هواپیما عجله به خرج دهیم و فرصت بزرگی از دست رفت. با این یارانه می‌توانستیم در عرض یک سال تعداد هواپیماهایمان را به تعداد  ایرلاین بزرگ و معروفی مانند ایرلاین امارات برسانیم.

در حال حاضر احداث هر کیلومتر راه روستایی به‌ طور متوسط ٤‌میلیارد تومان و احداث هر کیلومتر راه‌آهن ٧‌میلیارد تومان هزینه دارد. یک حساب‌ کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد با یارانه‌ای که دولت‌ هر سال بابت بنزین پرداخت می‌کند، می‌توان حدود  ٢٨ هزار کیلومتر راه آهن و ٥٠ هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد کرد. مطابق با افق ١٤٠٤ ایران باید ٢٥ هزار کیلومتر به خط آهن خود اضافه کند که تنها با یارانه یک سال بنزین می توان به این برنامه بلندمدت رسید.

با ٢٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین در ‌سال می‌توان کارخانه‌های زیادی ساخت. با یارانه بنزین می‌توان چیزی حدود ٦٦ هزار کارخانه و 200 هزار مدرسه ساخت و  حدود  ٤ میلیون شغل ایجاد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش 0 0

    ایکاش از همه نظر به استانداردهای جهانی نزدیک بشیم.
    هم استاندارد سوخت
    هم استاندارد درامد و سطح زندگی

  • محمود کیاست فر 0 0

    سلام. تا حالا با یارانه بنزین چه گلی به سر مردم زدن به جز فقر بیشتر و اسیب. زدن به قشر ضعیف جامعه
    بیش از 60 ملیون نفر زیر خط فقر دارند زندگی میکنند با این کشور غنی فقط با طرح قاچاق سوخت میخواهند مردم بیچاره کنند