| کد خبر: 176248 |

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

◄ بهره‌برداری کامل از ترمینال دو کانتینری

هشت دستگاه گنتری کرین ابرسازه ۱۷۵۰ تنی در بندر شهید رجایی جابه‌جا شد.

تین نیوز

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات جابه جایی هشت دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی با وزن بیش از یک هزار و ۷۵۰ تن با موفقیت به پایان رسید.

 به گزارش تین نیوز و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا اللهیار؛ درباره عملیات جابه جایی هشت دستگاه گنتری کرین در بندر شهیدرجایی، افزود: پس از ورود ۱۲ دستگاه گنتری کرین جدید به بندر شهید رجایی، هم اکنون مونتاژ آن ها در مرحله پایانی کار قرار دارد و مدنظر است که این تجهیزات در یال های جنوبی و غربی ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی مستقر شود.

 وی تصریح کرد: هشت دستگاه گنتری کرین (جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل) که ۱۰ سال پیش در یال جنوبی ترمینال استفاده شده بود، قرار شد به یال شرقی منتقل شود تا از ظرفیت های این بخش نیز به نحو احسن استفاده شود.

 الهیار اذعان کرد: کار مهندسی دقیق، مبتنی بر تجربیات جهانی اتفاق افتاد که به شکل کار تیمی و با تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی تحت نظارت دقیق مدیرکل و معاونت فنی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان صورت گرفت و مجموعه ها و کارشناسان خارجی در این زمینه همکاری داشتند.

 معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فرآیند حساس و دقیق جابه جایی این گنتری کرین ها، گفت: این ابرسازه های فوق سنگین هر یک با وزن بیش از ۱۷۵۰ تن در زمان خاص که حتی بسته به شرایط جوی و جزر و مدی بعضی مواقع در نیمه های شب اتفاق می افتاد، از ساحل به روی کشتی منتقل و در ادامه نیز با شرایط بسیار خاص و با دقت و ریسک هوشمندانه مبتنی بر محاسبات دقیق مهندسی به یال شرقی منتقل و تخلیه شد.

وی اضافه کرد: با انتقال این جرثقیل ها به یال شرقی، عملا امکان بهره برداری از این بخش مهیا خواهد شد و ترمینال دو کانتینری با ورود تجهیزات جدید و جابه جایی جرثقیل های قبلی به صورت کامل عملیاتی خواهد شد. بر اساس قراردادهایی که بین سازمان بنادر و شرکت های بخش خصوصی اپراتور منعقدشده، به زودی شاهد بهره برداری کامل از ترمینال دو کانتینری بندر خواهیم بود.

به گفته الهیار، مقدمات این عملیات و انجام محاسبات مربوط به روش های انجام کار از شش ماه پیش کلید خورد و در دوره زمانی کم تر از دوماه اخیر نیز عملیات جابه جایی جرثقیل ها طی یک کار شبانه روزی فشرده آغاز شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا مسیر دریا به عنوان گزینه غایی و نهایی برای جابه جایی گنتری کرین ها انتخاب شد، خاطرنشان کرد: آنالیز موضوعات فنی و اقتصادی و محاسبات مهندسی ما را به این جمع بندی رساند که انتقال جرثقیل ها از طریق دریا به جای خشکی، بهتر، فنی تر و ایمن تر است؛ به ویژه این که شرکت سازنده جرثقیل ها نیز در این کار تیمی به عنوان متولی، حضور دارد. علاوه بر این موضوعات، سرعت انجام کار و صرفه های اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا ترمینال اپراتورها هم آماده بهره برداری از این تجهیزات هستند.

 وی گفت: با توجه به این که این گنتری کرین ها هم از نظر جثه و هم از نظر وزن، ابر سازه محسوب می شوند، جابه جایی آن ها در یک شرایط آب و هوایی خاص، پایش وضعیت جزر و مد و حتی بحث های مربوط به سازه اسکله ها مدنظر قرار گرفت تا در نقاطی که این سازه ها از روی کشتی به ساحل منتقل می شوند، سازه های زیر سطح اسکله دچار کم ترین تنش و اضافه بار مواجه شود.

 الهیار بابیان این که قسمت اعظم کار انجام شده و عملیات جانبی و تکمیلی باقی مانده است، اظهار کرد: با پایان عملیات جابه جایی آخرین گنتری کرین، کار آزمایش و کنترل مجدد سازه جرثقیل ها، کنترل بهره برداری و سایر آزمون های مهندسی انجام می شود که به یک بازه زمانی نیاز دارد.

 وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی تمامی دست اندرکاران به ویژه کارکنان مجتمع بندری شهید رجایی، بابیان این که این کار بزرگ مهندسی با کار تیمی متخصصان داخلی و همکاری متخصصین بین المللی محقق شده است، ابراز امیدواری کرد، در آینده ای نزدیک در قالب یک مراسم رسمی و با حضور مدیران ارشد کشور، شاهد افتتاح رسمی و تحویل گنتری کرین ها به شرکت های ترمینال اپراتور ایرانی به عنوان بهره بردار باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.