| کد خبر: 176188 |

◄ شما نظر دادید: اولویت‌های وزیر جدید راه‌وشهرسازی چیست؟

اگر این توان وجود دارد برنامه‌های گذشته در جهت اهداف وزارت راه مدیریت شده و خارج از تعصبات حزبی کلیه وزارا و معاونان گذشته دعوت و نقطه نظرات و تجربیات آنان جمع‌بندی و به گروه مشاوران خبره جوان هدایت شود تا وزارت راه سیاسی کنونی، به وزارتخانه اجرایی تبدیل گردد.

تین نیوز

به دنبال معرفی محمد اسلامی، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس، شبکه خبری تحلیلی تین‌نیوز، خواستار ارایه نظرات و راهبردهای کارشناسان و فعالان حمل‌ونقلی درباره اولویت‌های بخش حمل‌ونقل در دوره جدید وزارتخانه از طریق این رسانه شد.

شما بنویسید:

بر این اساس تین‌نیوز از کارشناسان درخواست کرد دیدگاه‌های خود رادر مورد پرسش‌های زیر به این شبکه خبری ارسال کنند:

1- اولویت‌های بخش حمل‌ونقل و راهکارهای موجود کدام است؟

2- وزیر جدید باید چه الگویی را برای اداره بخش حمل‌ونقل در پیش بگیرد و با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود؟

3- دوره تازه وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف هوایی، دریایی، جاده‌ای، لجستیک و پشتیبانی، پروژه‌های عمرانی، مسکن مهر، بازآفرینی شهری و ... به چه چیزی نیاز دارد و با کدام راهکار می‌تواند به این نیازها پاسخ دهد؟

تعدادی از کارشناسان و فعالان بخش حمل‌ونقل نظرات خود را در این مورد به تین‌نیوز ارسال کردند که این دیدگاه‌ها در ادامه می‌آید:

یک کارشناس حمل‌ونقل در این مورد نوشت: از برنامه پیشنهادی ایشان برداشت می‌شود که توسعه حمل‌ونقل ریلی و حتی حفظ وضع معیوب موجود آن (حداقل در حمل‌ونقل ریلی بین‌شهری) به‌هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است. فقط اگر بخواهیم بسیار خوشبینانه قضاوت کنیم، ممکن است در جایی که ایشان نامی از حمل‌ونقل عمومی به میان می‌آورند، منظورشان دربردارنده حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری نیز باشد که البته این فرض حتی بسیار خوشبینانه است.

محمدرضا عابد افزود: از طرف دیگر با توجه به نیاز حفظ وضع موجود، توسعه و احداث سیستم جدید حمل‌ونقل ریلی به سرمایه‌گذاری اولیه بالا در مقایسه با سایر مدها و شرایط عمومی کشور، عدم توجه ایشان به موضوع از این دیدگاه، حداقل در کوتاه مدت و گذر از شرایط بحران منطقی به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: جمع‌بندی اینجانب آن است که با در نظر گرفتن موضوعات فوق از یک سو و استراتژی کلان دولت و شخص ریاست محترم جمهور از سوی دیگر، پیش‌بینی برنامه در این حوزه از حمل‌ونقل حداقل در سطحی که نامی از آن باشد ولی در افق بلندتری به آن پرداخته شود، لازم و ضروری بود که متاسفانه از قلم افتاده است.

در ادامه، یک فعال بخش حمل‌ونقل کالای جاده‌ای نیز با ارایه دیدگاه خود، از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواست به تناسب خدماتی که از حمل‌ونقل جاده‌ای کالا نصیب جامعه می‌شود نیم‌نگاهی هم به این بخش داشته باشد.

سید دلاور موسوی پیشنهاد داد وزیر پیشنهادی،  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را به دو بخش مجزا تفکیک کند تا نظارت‌ها براساس تجربیات و کارآمدی صورت گرفته و دوباره شاهد آشفتگی حمل‌ونقل جاده‌ای نباشیم.

وی گفت: درحال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقل با کمترین سرمایه‌گذاری و کمترین مسئولیت صاحب بیشترین سود البته رانت هستند و خود را مالک بدون قیدوشرط حمل‌ونقل جاده‌ای می‌دانند، این در صورتی است که سرمایه‌گذاران واقعی حمل‌ونقل کامیونداران هستند.

این راننده خود مالک با بیان این‌که کامیونداران از چند طرف تحت فشار هستند، اظهار کرد: اولین فشار را شرکت‌های صوری و بارنامه‌نویس به آنان وارد می‌کنند که واسط بین صاحب کالا و کامیوندار هستند که این چرخه معیوب باید ازبین برود.

وی افزود: دومین مورد فشار، کرایه توافقی است که براساس مصوبات شورای عالی ترابری کرایه توافقی برای شرکت‌های توانمند و دارای کامیون ملکی باصاحب کالا مدنظر است، که این امر به کامیونداران خودمالک هم تعمیم داده شده است.

موسوی گفت: در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مشکلات بسیار زیاد است که این مشکلات حاصل سومدیریت حداقل یک دهه است و ما توقع شق‌القمر نداریم اما همین‌که شروع به رفع موانع و رانت‌های موجود شود، جای امیدواری است.

یکی دیگر از کاربران نیز، توجه به شهرسازی ریل پایه، پیگیری مستمر اندیشه ایران شهری و بازآفرینی شهری با رویکرد شهروند محوری را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و کاربر دیگری نیز خواستار  تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به 2 وزارت حمل‌ونقل و وزارت مسکن و شهرسازی شد.

کاربر دیگری هم تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی باانگیزه، تفکیک بخش مسکن و شهرسازی از بخش راه  به‌عنوان یک سازمان همانند سازمان راهداری و هواپیمایی، انحلال معاونت حمل‌ونقل وزارت با توجه به موازی کاری با سایر حوزه‌های سازمان‌های تابعه و ایجاد ساختار اداره هماهنگ امور حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی به جای ساختار فعلی و همچنین تشکیل وزارت حمل‌ونقل ازجمله ضروریات است.

وی اظهار کرد: تقویت حوزه اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارتخانه به منظور فراهم شدن زمینه حضور بخش خصوصی با توجه به گستردگی امور، تشکیل گارد وزارت راه همانند کشتیرانی و گمرک در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به نصب سامانه‌های هوشمند جاده‌ای و کمرنگ شدن حضور فیزیکی پلیس راه، بازگشت حوزه راهسازی به بخش راهداری همانند گذشته با هدف نگهداری و نظارت بهتر راه‌ها و توسعه سیستم‌های مکانیزه در راهداری و تعیین تکلیف وضعیت واگذاری امور راهداری به بخش خصوصی از دیگر مورادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین لازم است اولویت‌های کاری وزیر در ابتدای مسئولیت متناسب با توانمندی‌ها و ساختار وزارت راه و امکانات، در قالب برنامه اجرایی مدون و زمان‌بندی مشخص و ابلاغ شود و گذشته هیچ وزیری زیر سوال نرود و اگر این توان وجود دارد برنامه‌های گذشته در جهت اهداف وزارت راه مدیریت شده و خارج از تعصبات حزبی کلیه وزرا و معاونان گذشته دعوت و نقطه نظرات و تجربیات آنان جمع‌بندی و به گروه مشاوران خبره جوان هدایت شود تا وزارت راه سیاسی کنونی، به وزارتخانه اجرایی تبدیل گردد.

به گفته این کاربر تین‌نیوز، بلای وزارت راه و شهرسازی، ورود نیروهای غیر متخصص و سیاسی و فاقد توانمندی اجرایی است که وزیر جدید می‌تواند شرایط اخذ مشاوره از کارشناسان وزارتخانه را مهیا و به تمامی دیدگاه‌ها توجه کند.

کاربر دیگری نیز خواستار توجه به ساخت یک شهر توریستی مدرن و زیبا (قابل مقایسه با دوبی) در سواحل مکران برای ایجاد هدف گردشگری جدید ایرانیان و توسعه سواحل مکران شد و گفت: این شهر با سرمایه‌های خرد و کلان بخش خصوصی ساخته خواهد شد و فقط وزارت راه، پلان کلی طرح را مشخص می‌کند. ساخت این شهر، سرمایه‌های سرگردان مردم را جمع‌آوری کرده و تک تک واحدهای تجاری، تفریحی، خدماتی و ... توسط خود مردم ساخته خواهند شد.

به گفته وی، این شهر می‌تواند هدف اصلی گردشگری در تعطیلات زمستانه باشد که درآمد خوبی را به سمت شهرهای ساحلی جنوب سرازیر می‌کند.

وی افزود: دولت از فروش زمین‌های بایر و فروش مجوزهای مختلف، هزینه‌های عمرانی شهری را تامین می‌کند یعنی در مجموع بودجه جدیدی از خزانه برداشت نمی‌شود. ضمن این‌که این شهر می‌تواند در آینده تبدیل به پایتخت تجاری ایران شود و فقط پایتخت سیاسی در تهران بماند.

این کاربر در مورد اولویت دیگر این وزارتخانه اظهار کرد: توجه ویژه به احداث قطارهای سریع‌السیر با سرعت 200-350 کیلومتر بر ساعت از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور به عنوان جایگزین جدی حمل‌ونقل هوایی داخلی (با توجه به تحریم‌های مداوم هوایی و معضلات موجود) نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

به گفته وی باتوجه به این‌که سطح فناوری قطارهای سریع‌السیر ازهواپیما پایین‌تر است، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند به مرور دراین زمینه ایران را به خودکفایی برسانند.

وی احداث «پیاده راه» یا walking street در همه شهرهای ایران به عنوان مرکز تفریحی و برنامه‌ریزی جدی برای تمرکز جمعیت در کنار سواحل جنوبی، با توجه به معضل کمبود آب و خشکسالی روزافزون در کشور را از دیگر اولویت‌های وزرات راه و شهرسازی ذکر کرد.

یکی دیگر از کاربران تین‌نیوز، با بیان این‌که در چهار دهه گذشته هزاران نفر از مردم ایران در اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند، تاکید کرد: وزارت  راه و شهرسازی باید با فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان جدید، تلاش جدی برای جایگزینی مواد و مصالح ساختمانی جدید انجام دهد که در برابر زلزله مقاوم باشند، چرا که برخی مصالح ساختمانی که امروزه در صنعت ساختمان ایران استفاده می‌شوند متعلق به 60-70 سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز به کمک فناوری‌های جدید از جمله پلیمر و نانو، آجرهایی ساخته می‌شوند که یک سوم آجرهای سفالی معمولی وزن دارند ولی 2 برابر مقاومتر هستند و از 2 جهت در برابر زلزله مزیت دارند، بنابراین باید تمرکز خاص روی بحث فناوری زلزله داشت و تعداد انبوهی ازشرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه را فعال کرد چراکه ایران دقیقا روی خط زلزله است.

در ادامه یکی دیگر از کرابران تین‌نیوز، از وزیر پیشنهادی  درخواست کرد ممنوعیت ساخت شهرهای جدید و توسعه شهری در مناطق خشک و بیابانی کشور را پیگیری کرده و مانع از انجام این اقدام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سياوش رجبي 0 0

    سلام
    خواسته هاي من از وزير محترم به شرح ذيل مي باشد:
    ١-استفاده از مديران توانمند ، شجاع و جلو گيري از ايجاد كتوله پروري در وزارتخانه و سازمانهاي زير مجموعه
    ٢- جلو گيري از دخالت افراد حقيقي و حقوقي در انتصابات آتي
    ٣-تعيين و تكليف مسكن مهر
    ٤- جلوگيري از ساخت وسازهاي بدون مطالعه و استفاده از ظرفيت موجود بخصوص در بخش بنادر و فرودگاهها
    ٥- نوسازي و بازسازي ناوگان ريلي كشور واهميت به اين بخش ( در بخش مسافر و كالا) واگنهاي موجود در شان ملت بزرگ ايران نيست
    ٦- حل مشكل كاميونداران
    ٧- توجه به جادهها و راههاي كشور بعد از گذشت چند دهه از ايجاد اين وزارتخانه بنظر وجود جادههاي دو طرفه بين شهري جاي سوال دارد.
    ٨- نداشتن هواپيما بهتر است از استفاده از هواپيماهاي از رده خارج شده ديگر كشورها است . جان مردم بسيار باارزش است
    در پايان با توجه به مشكلات كشور وكمبودهاي موجود قرار نيست همه مشكلات را وزير حل نمايد اگر ايشان دو مورد ابتدايي را حل كنند بيشتر موارد توسط مديران شجاع اصلاح و حل ميشود ضمنا از ايشان ميخواهم در صورت بروز مشكل ايشان و مديرانشان جسارت عذر خواهي كردن از مردم را داشته باشند.