| کد خبر: 176079 |

◄ تکنولوژی بلاک‌چین و کاربرد آن در زنجیره کالا و لجستیک

امید است در جایی که سازمان مجهز به سامانه‌هایی با پتانسیل بالا و توانمند همچون سی سی اس است، بتواند زیر ساخت قدرتمندی برای پیاده‌سازی و استقرار تکنولوژی‌های نوینی همچون بلاک‌چین و سایر نمودهای هوشمندسازی را مهیا نماید.

تین نیوز

یکی از کاربردهای تکنولوژی نوین بلاک چین در لجستیک همانطور که در شکل آمده است، سرعت و چابکی در امور زنجیره کار و لجستیک  است.

photo_2018-10-23_17-02-32

برای ملموس‌تر شدن این مفهوم مثالی در دنیای واقعی و فضای کسب و کار بندری می‌زنیم: در مراحل فرایند صادرات کانتینری، اسناد بسیار زیادی به صاحب کالا / نماینده وی تحویل می‌شود و در هر مرحله لازم است به مراجع مختلف مراجعه و اسناد را دریافت کرده و بعد از طی مسافت و زمان زیاد به مرجع بعدی تحویل داده شود. این امر به‌ویژه به لحاظ زمان محدود بستن کشتی یا کات آف تایم و  امکان جریمه دموراژ کشتی و کانتینر خیلی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.               

فرایند فوق از طریق تکنولوژی بلاک‌چین با تکمیل و طی شدن فرایند و صدور سند مربوطه، ارسال سند به شرکت کشتیرانی که سرویس حمل کانتینرها را به‌عهده دارد به‌صورت الکترونیکی و به‌صورت خودکار و از طریق دیتا بانک مرجع صادر کننده انجام می‌شود که خود مزایای بسیاری خواهد داشت.

از سویی با توجه به وجود امکان حرکت الکترونیکی اسناد از سمت بانک داده مرجع صادر کننده به سمت مرجع بعدی و کارگزار بخش دیگر فرآیند صادرات، امکان سرعت بخشی و اجرای خودکار مراحل کار فراهم می‌گردد. از سویی به لحاظ عدم وابستگی به شخص طرف سوم برای انجام امور، امکان افشای اطلاعات تجاری شرکت‌های کشتیرانی، صاحب کالا به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر به جهت ثبت اطلاعات مراحل کار و فرآیند صدور اسناد مربوطه، امکان شفافیت و ره‌گیری امور در سطح بالایی فراهم خواهد بود.

البته لوازم چنین فناوری، وجود بسترهای مناسب و معماری کسب و کار و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  است. متاسفانه در شرایطی که دیدگاه‌های نوین معماری سازمانی به سمت عدم تمرکز و معماری‌های سرویس‌گرا و فاصله گرفتن از سیستم‌های یکپارچه همچون راهکارهای جامع و ای آر پی گرایش پیدا می‌کند، شنیده می‌شود که سازمان‌هایی همچون سازمان بنادر و دریانوردی که باید در این امور پیشرو باشند، به‌دنبال نسخه‌های غیر کارشناسانه و از رده خارج قدیمی رفته و بدون توجه به داشته هایشان، سعی می‌کنند که چرخ را از نو بسازند.

امید است در جایی که سازمان مجهز به سامانه‌هایی با پتانسیل بالا و توانمند همچون سی سی اس است که به استناد گزارش کارشناسی مشاوران کارآزموده، مطرح و  مورد وثوق در سطح بین‌المللی دارای قابلیت‌های بالایی هستند، بتواند زیر ساخت قدرتمندی برای پیاده‌سازی و استقرار تکنولوژی‌های نوینی همچون بلاک‌چین و سایر نمودهای هوشمندسازی را مهیا نماید.

در این راستا ضرورت دارد با اتکا بر نیروهای مجرب و شرکای استراتژیک کارآموزده خود اقدام نماید. از سوی دیگر نسبت به طرح و برنامه‌هایی که توسط معدود کارشناسان و مدیران ناآشنا با صنعت بندری تهیه و در حال اجراست اجتناب کند.

بهروز فتحی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.