| کد خبر: 176033 |

◄ «طرح کاهش» و جایگزینی سیستم‌های ریل‌محور با خودروی شخصی

مناطق کم‌انتشار در این طرح، مناطق جغرافیایی هستندکه خودروهای با آلایندگی بالا و غیراستاندارد از ورود و خروج به آنها با هدف بهبود کیفیت هوا منع شده‌اند.

تین نیوز

دومین جلسه «کارگروه مسافری در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی» به همت مرضیه باریکانی، سرپرست دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در ابتدای این همایش گفت: ما با هدف کاهش انتشار آلایندگی‌های زیست‌محیطی طرحی را با عنوان «طرح کاهش» مطرح کردیم.

سید نواب حسینی‌منش مناطق کم‌انتشار را مناطق جغرافیایی دانست که با هدف بهبود کیفیت هوا در این مناطق خودروهای با آلایندگی بالا و غیراستاندارد از ورود و خروج به آنها منع شده‌اند و برای این مناطق استانداردهای خاصی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر 225 منطقه کم‌انتشار در 11 کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارد که در حال اجرای این طرح هستند که دلیل رغبت اروپاییان به این موضوع این است که مناطق کم‌انتشار به‌عنوان مناطق موثر بر افزایش کیفیت هوا و کاهش PM10 و NO2 شناخته شده‌اند.

حسینی‌منش تصریح کرد: بنابراین اگر این خودروها بخواهند در این مناطق رفت‌وآمد داشته باشند باید استانداردهای ایمنی را رعایت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: سه فاز از طرح کاهش از شهریور تا دی ماه 95 در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوای کلان‌شهرها تصویب شد که شامل: الزام کلیه خودروهای سواری به داشتن برگه معاینه فنی در طرح زوج و فرد، اعمال قانون بر خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران و محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران و منع تردد خودروهای کاربراتوری به محدوده زوج و فرد می‌شد.

حسینی‌منش همچنین اهداف این طرح را ممنوعیت تردد و اعمال عوامل بازدارنده جهت خروج خودروهای فرسوده، کاربراتوری و آلاینده از چرخه تردد حمل‌ونقل، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر و تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از خودرهای پاک عنوان کرد و توضیح داد: از ابتدای طرح مذکور تا  الان 369 هزار دستگاه خودرو معاینه فنی برتر دریافت کرده‌اند.

او وضعیت پلاک‌های ثبت شده توسط دوربین در اجرای طرح کاهش را نیز شش میلیون و 153 دستگاه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به‌رغم شروع این طرح از آبان ماه 95 از دی ماه همان سال، خودروهای فاقد معاینه را جریمه کرده‌ایم و از آن زمان تا اکنون 33 درصد از خودروهای فاقد معاینه فنی کاسته شده است. هدف از تشکیل چنین جلساتی کمک به کاهش سطح آلاینده‌های زیست محیطی در جهت کاهش استفاده از خودروهای شخصی و افزایش استفاده از سیستم‌های کمتر دودزا نظیر حمل‌ونقل ریلی عنوان شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    اینا که وظیفه شهرداری است.چه ربطی به وزارت راه دارد؟انتصابات غیرتخصصی به اینجا می انجامد که هرکسی بجای عمل به وظایف سازمانی سعی میکند پایان نامه کارشناسی اش را اجرا کند

  • احمد خوشنودی 1 0

    سلام
    عنوان مطلب احتمالا باید:
    طرح کاهش و جایگزینی "خودرو های شخصی" با سیستمهای ریل محور بوده باشد
    با تشکر