| کد خبر: 175817 |

◄ بنزین بعد از اربعین، دونرخی می‌شود؟

حتی اگر قیمت بنزین در ایران را با دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی هم محاسبه شود، قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل کمی بیش از ۲۰ سنت می‌شود که همچنان جزو ارزان‌ترین کشورهای جهان است. چرا که قیمت بنزین آزاد لیتری هزار تومان و گازوئیل آزاد لیتری ۶۰۰ تومان است.

تین نیوز

بالا گرفتن قاچاق بنزین از ایران به کشورهای همسایه و قیمت پایین سوخت در ایران که ارزش قاچاق را افزایش داده و سودآور کرده موجب شده تا اخبار و شایعات زیادی درباره سهمیه بندی یا دونرخی شدن فرآورده‌های نفتی شنیده شود.

به گزارش تین‌نیوز، جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره به خبرگزاری تسنیم گفته که «احتمالاً پس از اربعین حسینی؛ یعنی  2 هفته آینده شاهد اعمال 2 نرخی شدن، نرخ بنزین باشیم.»

وی درباره جزئیات این موضوع گفت: بر این اساس احتمالا 60 تا 80 لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت فعلی یعنی یک هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و نرخ دوم با قیمت آزاد عرضه می‌شود. درباره  نرخ دوم گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد و مسئولان ذیربط به به جمع‌بندی نهایی نرسیدند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که افرادی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند و یا کارت سوخت آنها مفقود شده چه اقدامی باید انجام دهند، تصریح کرد: کسانی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند، می‌توانند به مراکزی که اعلام می‌شود مراجعه  و کارت سوخت خود را دریافت کنند. جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در عین حال اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی فعال شدن سامانه کارت سوخت و دونرخی شدن بنزین در جلسه امروز این کمیسیون خبر داده است.

ایران این روزها، بعد از ونزوئلا، ارزان‌ترین سوخت جهان را می‌فروشد. قیمت هر لیتر بنزین یا گازوئیل، کمتر از ۱۰ سنت است. البته اگر دلار بازار آزاد را در نظر بگیریم.

حتی اگر قیمت بنزین در ایران را با دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی هم محاسبه شود، قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل کمی بیش از ۲۰ سنت می‌شود که همچنان جزو ارزان‌ترین کشورهای جهان است. چرا که قیمت بنزین آزاد  لیتری هزار تومان و گازوئیل آزاد لیتری ۶۰۰ تومان است.

این شرایط باعث می‌شود، قاچاق سوخت، یا خرید بنزین در ایران و فروش آن در کشورهای همسایه کاسبی پر سودی باشد.

یکی از مقصدهای معمول قاچاقچیان سوخت از ایران پاکستان است. در هفته‌های اخیر، برخی مسئولان استان سیستان و بلوچستان از افزایش شدید مصرف سوخت و شلوغی غیرمعمول پمپ‌های بنزین خبر داده‌اند.

همچنین چند روز پیش نیز نیروی انتظامی با انتشار عکس‌هایی از اطراف زاهدان، از کشف چند مخزن زیرزمینی سوخت برای قاچاق خبر داده بود در مجموع حدود ۳۳ هزار لیتر ظرفیت داشتند. خبرهای مشابهی از افزایش قاچاق سوخت در مرزهای غربی، به ترکیه و عراق منتشر شده و در مرزهای جنوبی، لنج‌هایی با محموله‌های بزرگ سوخت کشف شده‌ است.

هنوز هیچ‌یک از مسئولان مرتبط با وزارت نفت یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران که متولی موضوع سوخت در ایران هستند؛ نسبت به اخبار مربوط به سهمیه‌بندی جدید بنزین واکنشی نشان نداده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.