| کد خبر: 175807 |

◄ روشنایی باند 29 راست مهرآباد با تجهیزات روز

سرپرست اداره‎کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی، تجهیزات روشنایی نصب‌شده در باند 29 راست فرودگاه مهرآباد را از انواع به‌روز و مدرن عنوان کرد.

تین نیوز

سرپرست اداره‎کل تجهیزات و سامانه‎ های فرودگاهی، گفت: اداره کل تجهیزات و سامانه‎ های فرودگاهی درروند ساخت باند 29 راست مهرآباد در سه زمینه نصب لایتینگ، مارکینگ و ساینینگ وارد عمل شد.

به گزارش تین نیوز و به نقل از روابط ‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی افزود: با توجه به اینکه بازسازی این باند براساس Cat 1 طراحی و اجراشده است دیگر سیستم اپروچ قدیمی آن کارآیی نداشت و باید جمع‎آوری و سیستمی جدید برای آن طراحی می‎شد. برای این کار همکارانمان در واحد روشنایی باند اداره‎کل و همکاران فنی فرودگاه مهرآباد وارد عمل شدند و با بازدیدهایی که انجام شد سعی کردیم بهترین نوع و ساختار را برای آن انتخاب و نصب کنیم.

سرپرست اداره‎کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی با اشاره به اینکه اپروچ لایت این باند بر اساس ساختار کالوِرت اجراشده است، گفت: مرحله بعدی چیدمان ساختارهای چراغ‎ها در خود باند بود که باید در حدود 18 تاکسی وی و در خود باند انجام می‎شد. این سیستم از آخرین ورژن‎های دنیا است که با توجه به این که باند بتنی بود در شرایط بسیار سختی انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم جدید شده بود باید مجموعه اتاق CCR که فراهم کننده برق آن ها بود از نو طراحی و ساخته می‎شد. همچنین کابل‎کشی و مفصل گذاری به علاوه تجهیزات دیگر ساخته شده در خارج و داخل کشور و فراهم کردن زیرساخت‎ها، در حدود 12 میلیارد تومان هزینه در برداشت. البته زیرساخت و فضای لازم را طوری پیش‎بینی کردیم که این سامانه قابلیت سوئیچ کردن روی CAT2 را نیز خواهد داشت.

وفائی با اشاره به نصب چراغ‎های پاپی که تعیین کننده زاویه فرود هواپیما بر روی باند است، گفت: این چراغ ها نیز از نو طراحی و نصب شد و چک پروازی آن توسط هواپیمایی فلایت چک انجام و تایید شد.

وی ادامه داد: در بحث مارکینگ نیز نقطه‎گذاری‎ها بر اساس ایکاس 114 و دستورالعمل باندهای بتنی انجام شد این عملیات هم زمان با عملیات لایتینگ توسط تیم اجرایی این اداره کل انجام شد.

سرپرست اداره‎کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی با اشاره به این که لایتینگ‎ها سیستم نوری کمک ناوبری بصری هستند که به خلبان کمک می‎کند تا بادید مستقیم بتواند بر روی باند فرود آید و برخیزد، در مورد نصب آن ها گفت: برای این کار ابتدا اقدام به تعمیر و بهسازی ساینینگ‎های موجود خواهیم کرد و در کنار آن برنامه‎ریزی می‎کنیم که آن ها را با تجهیزات جدید تکمیل کنیم.

وی افزود: برای مدیریت کنترل روشنایی باند، سیستم MIMIK که یک سیستم خارجی بود را بر اساس نیازهای موجود در این اداره‎کل بومی‎سازی کردیم و که نام آن را سامانه مدیریت کنترل روشنایی عوامل پروازی (سمر) گذاشتیم و برای اجرا در اختیار بخش خصوصی گذاشتیم و برای راه‎اندازی این سیستم دو دستگاه ترانسفورماتور Kw 500 تعبیه شد و زیرساخت‎ها و مجموع سامانه روشنایی از طریق فیبر نوری به یکدیگر متصل هستند.

وفائی با اشاره به این که پروژه روشنایی این باند در 52 روز متوالی در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال 96 انجام شده است، گفت: در حالتی که فرودگاه عملیاتی بود توانستیم سیستم‎های روشنایی و کمک ناوبری بصری را نصب کنیم و این در جای خود یک رکورد تلقی می‎شود که در این زمینه باید از عوامل عملیاتی فرودگاه مهرآباد در برج مراقبت پرواز و غیره و حتی خلبانان و ایرلاین‎ها نیز با توجه به اینکه همکاران بر روی باند در حال کار بودند در نشست برخاست همکاری لازم را با ما می‎کردند، تشکر کنم.

وی در مورد ویژگی سامانه روشنایی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد گفت: خاصیت این سامانه به این شکل است که هم قابلیت کار به عنوان تاکسی وی و هم به عنوان باند رادار است. به این منظور چراغ‎های لازم برای این دو کار که باهم متفاوت هستند در قالب یک مجموعه ساماندهی شدند و بر اثر آن هم در هزینه اجرای کار و هم در هزینه‎های نگهداری صرفه جویی شده و خواهد شد. همچنین در شرایط بحرانی قابلیت کاربری برای هر دو منظور را دارد که این نوع طراحی با توجه به شرایط فرودگاه مهرآباد انجام شد و به سفارش ساخت آن به شرکت سازنده داده شد.

وی با اشاره به اینکه برای روشنایی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد نیز برنامه‎هایی در دست اقدام است، گفت: برای تعویض چراغ‎های باند 29 چپ نیز پیش‎بینی‎های لازم را انجام داده‎ایم و امیدواریم بتوانیم آن را نیز با چراغ‎های LED جدید که از نظر دید و درخشندگی تفاوت زیادی با چراغ‎های هالوژن دارد تعویض کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.