| کد خبر: 175482 |

◄ پیش‌بینی نابودی بانکرینگ ایران تا سال 2020

سهم 11 درصدی ایران از صنعت بانکرینگ منطقه نگران کننده است و احتمال کاهش آن با اجرایی شدن قانون منبع به‌کارگیری سوخت‌های با سولفور بالا در سال 2020 می‌رود.

تین نیوز

سهم 11 درصدی ایران از صنعت بانکرینگ منطقه  نگران کننده است و احتمال کاهش آن با اجرایی شدن قانون منبع به‌کارگیری سوخت‌های با سولفور بالا در سال 2020 می‌رود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، کامران اژدری، مدیر بندر نفتی خلیج‌فارس مجتمع بندری شهید رجایی دراین‌باره می‌گوید: ایران پس از حدود 37 سال، فعالیت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را به‌صورت جدی شروع کرد و توانست سهم خود را به 25 درصد از مجموع سوخت‌رسانی دریایی در منطقه برساند ، اما به دلیل وضع تحریم‌ها در سالهای اخیر، این وضعیت پایدار نماند و در چند سال اخیر این سهم به 11درصد کاهش یافت.

به گفته وی، یکی از دلایل افزایش عرضه در برخی از جایگاه‌های سوخت منطقه ازجمله در یکی از بندرهای امارات متحده، قاچاق سوخت از ایران به این منطقه است.

داود علی عبدالهی، کارشناس پایانه مواد نفتی مجتمع بندری شهید رجایی نیز گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر 90درصد از بانکرینگ‌های ایران برای نفت کوره و مازوت و 10 درصد برای نفت گاز یا گازوییل طراحی شده ، باید به سمت ارایه سایر سوخت‌های مورد تقاضای مشتریان گام برداشت.

او به مساله معطلی کشتی‌ها به دلیل  برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر در بنادر اشاره کرد و افزود: باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود تا سوخت‌رسانی به کشتی‌ها با سرعت و سهولت بیشتری صورت گیرد تا اقبال کشتی‌ها جهت دریافت سوخت از ایران افزایش یابد.

او افزود: باید توجه به سمت تامین سوخت متناسب با نیاز مشتریان به‌ویژه کشتی‌های اقیانوس‌پیما باشد که امروز دنیا به سمت سوخت‌های سبک و راحت در حرکت است.

عبدالهی گفت: ایران، عربستان، عراق و ونزوئلا ازجمله کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند که نفت با مقدار بالای گوگرد تولید می‌کنند و مکزیک و برزیل نیز ازجمله کشورهای غیر عضو این سازمان هستند که از نفت با میزان گوگرد بالا و پالایشگاه‌های فرسوده استفاده می‌کنند و همچنین روسیه که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام جهان است خواستار به تعویق افتادن این قانون تا سال 2025 است.

او تاکید کرد: اگر اقدام عملی در جهت کاهش سولفور در محصولات پالایشگاهی که به‌عنوان سوخت کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انجام نشود در سال 2020 صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) ایران متوقف و کشور مجبور می‌شود تمامی نفت کوره خود را به‌صورت Cargo با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار به بنادر فجیره و سنگاپور صادر کند

عبدالهی اضافه کرد:  بنادر یاد شده با راه‌اندازی واحد شیرین سازی و پردازش، اقدام به کاهش سولفور و سپس فروش محموله ایران به شناورهای در حال تردد به‌عنوان سوخت در چرخه بانکرینگ می‌کنند .

کارشناس پایانه مواد نفتی مجتمع بندری شهید رجایی اظهار داشت: اگر درباره صنعت بانکرینگ در ایران مصوبه‌ای در مجلس تصویب نشود در سال 2020 ایران با شوک مواجه خواهد شد و قادر به بازاریابی در این حوزه نخواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ایشون گفتن باید سوخت گیری در بندر ساده تر بشه!
    باید کشتی ها برای تنوع محصولات دچار تغییراتی بشن!
    مخاطب این باید ها کیست؟
    سایت تین نیوز برود و از مسئولین مربوطه توضیح بخواهد!