| کد خبر: 175392 |

◄ 2 هزار خلبان بیکارند/ خلبانی که راننده اسنپ است

یک خلبان با سابق ایرانی سونامی خروج خلبانان باسابقه کشور را تایید کرد و گفت: در حال 2 هزار نفر خلبان گواهینامه به جیب در این کشور وجود دارند که مشاغل غیر مرتبط اشتغال دارند؛ اکنون خلبانی وجود دارد که راننده استپ است.

تین نیوز

یک خلبان با سابقه ایرانی سونامی خروج خلبانان باسابقه کشور را تایید کرد و گفت: در حال 2 هزار نفر خلبان گواهینامه به جیب در این کشور وجود دارند که در مشاغل غیر مرتبط اشتغال دارند؛ اکنون خلبانی وجود دارد که راننده اسنپ است.

کاپیتان هوشنگ شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در خصوص مهاجرت خلبانان ایرانی از کشور عنوان کرد: نیروهای انسانی و مغزهای متفکر کشور به دلیل نبود زیرساخت و تفکر مدیریتی در سطح کلان کشور به فکر مهاجرت افتاده‌اند.

وی در ادامه افزود: تاکنون رفتن حدود 40 نفر از خلبانان باتجربه در کشور قطعی شده این در حالی است که این موضوع هم‌چنان ادامه دارد و خلبانان زیادی در حال انجام کارهای خود برای مهاجرت هستند.

این خلبان باسابقه ایرانی با بیان این‌که تاثیر مهاجرت خلبانان از کشور که سرمایه ملی محسوب می‌شوند در آینده مشخص خواهد شد، خاطرنشان کرد: خلبان باتجربه به هیچ عنوان در عرض دو یا سه سال به وجود نمی‌آید؛ یک کاپیتان حداقل 10 سال کمک‌خلبان بوده است و که در طی سال‌های بسیاری آموزش دیده است.

شهبازی بابیان این‌که این نیروهای انسانی سرمایه و ارز ملی مملکت هستند، تصریح کرد: حدود 30 تا 40 نفر خلبانانی که اکنون مشخص شده در حال مهاجرت از کشور هستند چند سال گذشته کارهای خود را برای مهاجرت انجام داده‌اند و اکنون شرایط خروجشان مهیا شده است و اکنون اطلاع دارم که بیش از 100 نفر تاییدیه‌های خود را گرفته‌اند و در طی یکی دو سال آینده به کشورهایی مانند سنگاپور، هند، مالزی و حتی اروپا خواهند رفت.

وی با بیان این‌که در جهان برداشت بسیار خوبی از لحاظ آموزش و استاندارد از خلبانان ایرانی وجود دارد، گفت: خلبانان ایرانی را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان با خلبانان هندی و پاکستانی مقایسه کرد.

شهبازی در پاسخ به این سوال که آیا گواهینامه‌های خلبانان ایرانی در سطح بین‌المللی معتبر است؟ توضیح داد: بله؛ همه کشورهایی که به‌نوعی هواپیمایی دارند در یک سازمان بین‌المللی عضو هستند که تمام استانداردهای آن سازمان را رعایت می‌کنند پس بنابراین هرکدام گواهینامه صادر کنند برای تمام کشورهایی که در آن عضو هستند آن گواهینامه معتبر است.

او خاطرنشان کرد: اکنون موقعیتی است که باید خلبانانمان را در کشور نگه داریم، خلا تهی شدن کشور از خلبان، جبران ناپذیر است.

این کارشناس هوایی در توضیح این مسئله که به چه میزان کمبود ناوگان در مهاجرت خلبانان موثر بوده است، بیان کرد:  ما حدود 600 فروند هواپیما در کشور نیاز داریم اما متاسفانه تنها تعدادی ATR وارد کشور شده است.

شهبازی با اشاره به این‌که اکنون خلبانان باسابقه و باتجربه در حال مهاجرت به سایر کشورها هستند، ابراز کرد: ما باید جلوی مهاجرت این سرمایه‌های ملی را بگیریم چرا که آن‌ها هستند که باید در آینده  به جوانان آموزش بدهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر خلبانان ایرانی تنها یک‌پنجم خلبانان خارجی درآمد دارند، عنوان کرد: خلبان خارجی بین 12 تا 15 هزار دلار در سال درآمد دارند این در حالی است که مسئله مالی مهم‌ترین دلیل مهاجرت خلبانان ایرانی از کشور است. یک خلبان در ایران با 5 تا 10 میلیون تومان که نمی‌تواند زندگی کند.

این کارشناس هوایی ابراز کرد: در حال 2هزار نفر خلبان گواهینامه در جیب در این کشور وجود دارد که مشاغل غیر مرتبط اشتغال دارند؛ شاید باور نکنید خلبانی وجود دارد که اکنون راننده اسنپ است. این مایه تاسف بسیار زیادی برای این کشور است. ما برای این خلبانان نمی‌توانیم زیرساخت تهیه کنیم؛ تهیه زیرساخت یعنی خرید هواپیما.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.