| کد خبر: 175136 |

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری:

◄ خسارت ۲۰۳ میلیاردی به ابنیه فنی استان‌های گیلان و مازندران

بارش باران در گیلان طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

تین نیوز

سیلاب مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در وقوع سیل اخیر در روزهای گذشته در استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب ۷۲ میلیارد تومان و ۱۳۱ میلیارد تومان به ابنیه فنی و جسم جاده خسارت وارده شده است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی این سازمان گفت: در وقوع سیل اخیر در روزهای گذشته در استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب ۷۲ میلیارد تومان و ۱۳۱ میلیارد تومان به ابنیه فنی و جسم جاده خسارت وارده شده است.

شعبانعلی خاوری، افزود: تغییرات جوی و آب و هوایی، پدیده‌ای که در چند سال اخیر در کشور در حال اتفاق است به‌گونه‌ای که با شدت بارش در یک مدت بسیار کم روبه‌رو هستیم درحالی‌که درگذشته به این شکل بارش صورت نمی‌گرفت و این امر در بروز حوادثی چون سیل به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور موثر واقع‌شده و خسارات قابل‌توجهی به ابنیه فنی واردشده است.

خاوری بیان کرد: در استان گیلان وقوع سیلاب به این حجم وجود نداشته است. به‌عنوان‌مثال در روزهای اخیر بنا به گزارش سازمان هواشناسی کشور در شهر رودسر ظرف مدت ۲۴ ساعت، بین ۳۰۱ تا ۳۵۱ میلی‌متر بارش باران ثبت‌شده است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی هم‌چنین گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده شرایط جوی و احتمال وقوع مشابه در سال جاری، داشتن آمادگی مقابله با این وقایع بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مسئول هستند و باید بنا به وظایف خود مشارکت داشته باشند.

خاوری اظهار کرد: در کشور ما وقوع این اتفاقات به‌ویژه در سال‌های اخیر ضریب وقوعش افزایش‌یافته است پس عوامل بروز وقایع چون سیل، باید به‌صورت همه‌جانبه بررسی شود.

 وی افزود: در مورد ابنیه فنی راه‌ها، خسارات وارده در حوادث غیرمترقبه‌ای چون سیل در خصوص بسیاری از پل‌ها، معمولا از بالادست اتفاق می‌افتد. حفظ جنگل‌ها به‌ویژه تا حد زیادی در کنترل حرکت‌های سیل و کاهش سرعت آن موثر است؛ اما متأسفانه چندین سال است که در استان‌های شمالی کشور پوشش‌های گیاهی و جنگلی در حال تخریب و نابودی است.

خاوری با اشاره به این‌که انجام آبخیزداری در بالادست پل‌ها نیز سهم قابل‌توجهی در جلوگیری از سیلاب دارد افزود: علاوه بر این، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و بستر آن‌ها نیز به‌عنوان یکی دیگر از مواردی است که در وقوع چنین حوادثی تاثیرگذار است و متاسفانه برخورد قاطع با این‌گونه تجاوزات از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول صورت نمی‌گیرد.

 مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی افزود: حریم ۵۰۰ متری بالادست پل‌ها و هزارمتری پایین‌دست پل‌ها، در حیطه وظایف نگهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و در خصوص ساخت‌وسازهایی که در دهانه پل‌ها در طول‌های بیش از این انجام می‌شود، دیگر سازمان‌های مسئول باید وارد اقدام جدی با متجاوزان به حریم پل‌ها شوند.

 وی تصریح کرد: باوجود تصرفات صورت گرفته به حریم پل‌ها، گاهی یک پل که باید ۶۰متر دهانه داشته باشد، با اشغال ۴۰‌متر از دهانه آن، با جریان و حجم بالای ورودی آب، شکستگی و گودال‌های عمیق صورت می‌گیرد و به پل‌ها خسارات قابل‌توجهی وارد می‌شود.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی گفت: در این راستا علاوه بر عدم انجام آبخیزداری در بالادست پل‌ها، از بین بردن جنگل‌ها که می‌تواند سرعت سیلاب را افزایش دهد، انجام تصرفات در بالادست پل‌ها، برداشت‌های بی‌رویه مصالح از پایین دست پل، محدودیت منابع مالی در خصوص نگهداری از پل‌ها و کمبود نیروهای راهداری ازجمله مهم‌ترین عواملی است که در این خصوص اثرگذار است.

 خاوری هم‌چنین اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۷ هزار پل بزرگ و کوچک در طول راه‌های کشور وجود دارد که ۲۳‌هزار میلیارد تومان ارزش این پل‌ها هست این امر مسئولیت نگهداری از این سرمایه عظیم را برای سازمان‌ها و ارگان‌های دست‌اندرکار و مسئولان به‌ویژه در شرایط آب و هوایی فعلی کشور و وقوع بحران‌ها پیش از پیش سنگین‌ می‌کند.

وی بر لزوم انجام بازدیدهای ادواری و مستمر از ابنیه فنی و به‌ویژه پل‌ها تاکید کرد و آن را در اطلاع از وضعیت پل‌ها و دیگر ابنیه فنی امری ضروری دانست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.