| کد خبر: 175107 |

◄ پرداخت روزانه ۳۵ میلیون دلار، یارانه پنهان به بنزین

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از اختصاص نیمی از یارانه بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از اختصاص نیمی از یارانه بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت نفت، محسن دلاویز گفت: ارقام هنگفت به‌عنوان یارانه بنزین که نیمی از آن به دهک‌های ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد و همین‌طور قاچاق بنزین با قیمت یارانه‌ای هر دو از نمودهای بی‌عدالتی است.

او افزود: بی‌شک اگر برای مردم تبیین شود که قیمت کنونی بنزین چگونه در ترویج این بی‌عدالتی نقش داشته است ملت ایران در اصلاح قیمت‌گذاری سوخت همراهی خواهند کرد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می‌یابد و درمجموع در ۶ ماه نخست امسال، بیش از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است.

مشاور وزیر نفت  درباره میزان مصرف انرژی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ معادل ۳۰۴ میلیون بشکه نفت خام در بخش حمل‌ونقل مصرف شده است.

دلاویز این میزان مصرف را با در نظر گرفتن سرانه پایین مالکیت خودرو در ایران نامناسب عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف بنزین خودروها در اروپا حدود ۵ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) است و قرار است تا سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ لیتر برسد، در حالی‌که خودروهای داخلی ۷.۷ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) بنزین مصرف میکنند و برخی خودروهای داخلی آشکارا مصداق اتلاف سوخت هستند.

دلاویز با تاکید بر الزاماتی ازجمله احیای کارت سوخت به اقدام‌های دولت برای افزایش تولید بنزین هم اشاره کرد و ادامه داد: در چند سال اخیر به‌واسطه افزایش ظرفیت پالایشی کشور تولید روزانه بنزین از حدود ۶۰ میلیون لیتر به بیش از ۹۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

وی درعین‌حال به اقدام‌هایی که از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در دست پیگیری است ازجمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در بخشهای مختلف و بهره‌گیری از بخاری‌های هوشمند به‌جای بخاری‌های سنتی اشاره کرد و گفت: در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر بالغ‌بر ۱۹ میلیارد دلار طرح در این شرکت تعریف‌شده که امیدواریم با تامین سرمایه و اجرای این طرح‌ها شاهد بهبود مصرف سوخت در کشور باشیم؛ اما واقعیت این است که با توجه به‌شدت مصرف انرژی در ایران فضای کار بسیار بیشتری وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.