| کد خبر: 175099 |

در نشستی به میزبانی بندر شهید رجایی عنوان شد؛

◄ پیگیری برای اضافه شدن مهارت‌های بندری و دریایی به رشته‌های کار و دانش

با برگزاری نشستی مشترک بین نمایندگان وزارت آموزش‌وپرورش و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بندر شهید رجایی، پیگیری‌ها برای اضافه شدن مهارت‌های بندری و دریایی به رشته‌های کارودانش وارد فاز تازه‌ای از همکاری‌های دوجانبه می‌شود.

تین نیوز

 رئیس اداره آموزش بندر شهید رجایی، ضمن تشریح بازار متنوع شغلی و مهارتی در صنعت حمل‌ونقل دریایی گفت: با توجه به استفاده از تجهیزات جدید در این صنعت و همچنین پدید آمدن فرصت‌های جدید شغلی، ضرورت دارد که علاوه بر توسعه رشته‌های دانشگاهی، آموزش‌های مهارتی از مقاطع پایه تحصیلی انجام شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی هرمزگان، سیدمسلم کشفی با اشاره به رسالت‌های سازمان بنادرودریانوردی در حوزه تامین نیروهای انسانی برای این صنعت، گفت: نیروی انسانی ماهر و کارآزموده باارزش‌ترین ثروت هر کشور و از مهم‌ترین شاخصه‌های موفقیت وبرتری یک سازمان محسوب می‌شود.

بر همین اساس، طی سالیان اخیر در راستای تامین نیروی انسانی موردنیاز بازار کار، اقداماتی به‌منظور توانمندسازی نیروهای بومی منطقه با توسعه زیرساخت های علمی و پژوهشی صورت گرفته تا نیروهایی پویا، خلاق، پژوهشگر و دارای مهارت با توجه به علوم روزآمد دریایی و بندری تربیت شوند.

رئیس اداره آموزش بندر شهید رجایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط اداره‌کل بنادرودریانوردی هرمزگان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی افزود: طی سال‌های گذشته، با راه‌اندازی هنرستان علوم و فنون دریایی ناخدا بایندر به همت یک خیّر بخش خصوصی و حمایت این اداره‌کل گام‌های اولیه برای آموزش‌های پایه‌ای در بندرعباس به‌عنوان پایتخت دریایی ایران برداشته شد که در حال حاضر ۲۷۰ نفر هنرجو در سه‌پایه دهم تا دوازدهم مشغول به تحصیل هستند و سال آینده نخستین گروه آن‌ها، فارغ‌التحصیلمی شوند.

به گفته کشفی، هم‌چنین هنرستان دیگری به نام کاپیتان احراری با همکاری مشترک اداره کل بنادرودریانوردی و آموزش‌وپرورش نیز سال گذشته در ناحیه ۲ بندرعباس راه‌اندازی شد که تاکنون حدود ۱۰۰ نفر هنرجو جذب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید محتوا برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها، در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سازمان بنادر برای گنجاندن مباحث دریایی و بندری در کتب درسی صورت گرفته و بندر شهیدرجایی تیرماه امسال میزبان جمعی از برنامه ریزان و مولفان این کتاب‌ها بود که امیدواریم مجموع این تلاش‌ها باعث شناساندن هر چه بیش‌تر مشاغل صنعت حمل‌ونقل دریایی به نسل جدید و منجر به سوق یافتن جوانان جویای کار به این عرصه شود.

علی شایان مسئول برنامه‌ریزی آموزشی و ارتباطات فرا سازمانی دفتر کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این نشست اظهار کرد: با همکاری سازمان بنادرودریانوردی در تلاش هستیم تا یک بخش اصلی از آموزش‌های کار و دانش را به حوزه‌های بندر و دریا در استان‌های ساحلی اختصاص دهیم.

وی افزود: این رشته‌ها هدف‌گذاری خود را آموزش نیروی انسانی برحسب نیاز بازار کار به‌ویژه در حوزه بخش خصوصی قرار داده که درنهایت به یک شغل ختم می‌شود و حداقل ۱۴۰۰ ساعت مهارت طی سه سال آموزش داده می‌شود.

به گفته شایان، استانداردهای آموزشی رشته‌های بندری و دریایی توسط سازمان بنادرودریانوردی تدوین می‌شود و آموزش‌وپرورش مجری ارائه آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های کاردانش خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت آموزش‌وپرورش ابراز امیدواری کرد، در صورت مشخص شدن عناوین رشته‌ها و تدوین استانداردها تا اسفندماه سال جاری، سال آینده شاهد راه‌اندازی حداقل یک‌رشته کاردانش در هنرستان‌های استان‌های ساحلی ازجمله هرمزگان خواهیم بود و در ادامه روند با طی شدن مرحله آزمایشی، رشته‌های قوی و پرکاربردی بیشتری به فهرست اضافه خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.