| کد خبر: 175047 |

◄ ایجاد معاونت حمل‌ونقل وزارت راه ضروری بود

تأسیس معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی ضروری بود. مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب گفت: با تشکیل این معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی فرامدی ایجاد شد.

تین نیوز

تأسیس معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی ضروری بود.

مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب گفت: با تشکیل این معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی فرامدی ایجاد شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، تقی‌زاده در مراسم دومین سالگرد تأسیس معاونت حمل‌ونقل در این وزارتخانه، با تشریح حیطه وظایف این معاونت گفت: تبیین نحوه ارتباط مدهای مختلف حمل‌ونقلی و تهیه نقشه‌ای برای عملکرد صحیح و فرامدی نظام حمل‌ونقل ازجمله وظایف این معاونت است.

او برنامه‌ریزی برای نحوه توزیع ترافیک در مسیرهای منتهی به شمال کشور را در حیطه وظایف معاونت متبوع خود دانست و گفت: به‌عنوان‌مثال می‌توان با اخذ عوارض، ترافیک را در این آزادراه کنترل کرد. همچنین می‌توان با تخفیف عوارض به اتوبوس‌های توریستی، حمل‌ونقل عمومی را در این مسیر ترویج کرد.

تقی‌زاده ترویج حمل‌ونقل عمومی را ازجمله اهداف خود دانست و افزود: معمولاً ما در دریافت عوارض آزادراه‌ها به ابعاد خودروها توجه کردیم و از خودروهای کوچک‌تر عوارض کمتری نسبت به اتوبوس‌ها گرفتیم. درحالی‌که هدف‌گذاری ما عکس این است و باید با تخفیف عوارضی به اتوبوس‌ها، حمل‌ونقل عمومی را ترویج کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح اقدامات انجام‌شده در این معاونت پرداخت و گفت: امسال چون برخی کارها به اتمام رسیده می‌توانیم راجع به آن‌ها صحبت کنیم و با استناد به آن‌ها بگوییم که معاونت حمل‌ونقل چیست و چه اقداماتی در آن به انجام رسیده است.

او ادامه داد: در دوران وزرای مختلف بارها از اندیشمندان حوزه حمل‌ونقل شنیده بودیم که این چه وزارت راهی است که معاونت حمل‌ونقل ندارد. مشخص است که تنها بحث ساخت در آن مطرح است و مباحثی مانند بهینه‌سازی حمل‌ونقل مطرح نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح نحوه شکل‌گیری معاونت حمل‌ونقل در این وزارتخانه گفت: برای من به‌عنوان اولین معاونت مهم بود که چند کار را به‌صورت درست انجام دهم. یکی این بود که انتصاب افراد به‌صورت درست انجام شود تا افراد دارای سواد و تحصیلات و دانش سرکار بیایند.

او ادامه داد: اقدام دیگر این بود که حیطه معاونت حمل‌ونقل به شکل درستی تدوین شود. ازآنجاکه عنوان کلی بود امکان داشت که حوزه آن اشتباه تعریف شود. حیطه فعالیت معاونت حمل‌ونقل در مسائل فرابعدی و فرابخشی تعریف شد.

تقی‌زاده افزود: مسائلی که در هیچ‌یک از مدهای حمل‌ونقلی به آن پرداخته نمی‌شود، در حیطه معاونت حمل‌ونقل است. مسائلی مانند یکپارچه‌سازی مدهای حمل‌ونقل، یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری، یکپارچه‌سازی بین حمل‌ونقل و شهرسازی و مباحثی چون TOD، لجستیک، ترانزیت در اختیارات و وظایف این معاونت تعریف می‌شود.

معاونت حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشریح اقدامات انجام‌شده در این معاونت در دو سال گذشته گفت: اقدامات انجام‌شده در این معاونت را می‌توان به دو بخش فعالیت‌های فکری و فعالیت‌های اجرایی فرامدی تقسیم کرد.

تقی‌زاده ادامه داد: تدوین استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل شامل حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و صنعت حمل‌ونقل و شهرسازی، بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل کشور، تدوین و تصویب سند لجستیک کشور و پیش‌بینی ۵۸ مرکز لجستیک در کشور، تدوین و تصویب راه‌نامه TOD، راه‌اندازی کارگروه ماده ۲۲ در ارتباط با ستاد سوخت، تدوین نقشه راه ایمنی راه‌های کشور با تائید وزارتخانه‌های مرتبط و تصویب در کمیسیون‌های هیأت دولت، تهیه نقشه راه ارتباط حمل‌ونقلی با کشورهای مختلف، اجرای برنامه جامع تغییر نگرش ترافیکی و حمل‌ونقلی، تعریف و توسعه مدل‌های سرمایه‌گذاری، اجرا و نگه‌داری مانند مدلی که سازمان بنادر در بندر چابهار اجرا کرد و تهیه برنامه کلان تشکل‌های حمل‌ونقلی در کشور مجموعه اقدامات فکری انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس به اقدامات اجرایی معاونت متبوع خود در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: پیاده‌سازی استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل با ۱۰۴ اقدام استراتژیک برای تمام مدهای حمل‌ونقل، ایجاد سیستم مدیریت کریدوری، پیاده‌سازی نقشه راه ایمنی، شناسایی و برنامه‌ریزی برای رفع ۷۷ معضل ترانزیت کشور، راه‌اندازی شورای ترانزیت با حضور وزیر و تمام روسا و فعالین مدهای مختلف حمل‌ونقل، تدوین برنامه و مدیریت اجرایی حمل کالای اساسی، نظارت عالی بر اجرای طرح‌های TOD در ۵ شهر بزرگ کشور، پیگیری ریل‌پایه شدن بنادر، مدیریت رویداد و شناسایی راهکارهای شکل‌گیری شرکت‌های توانمند لجستیک ازجمله این اقدامات است.

معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از اقدامات مثبت عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بوده و توانسته به‌این‌ترتیب رابطه بهتری بین شکل‌های مختلف حمل‌ونقل ایجاد کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.