| کد خبر: 175026 |

◄ تامین مالی به روش انتشار صکوک اجاره راهی جدید برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری

تامین مالی به روش انتشار صکوک اجاره راهی جدید برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری انجام شد.

تین نیوز

مدیرکل امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، از شهرداران خواست در مدت باقیمانده از سال برای تامین مالی خرید اتوبوس از ابزار نوین مالی صکوک اجاره با تضمین 50‌درصد بازپرداخت اصل و سود توسط دولت استفاده کنند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور،‌ محسن کوشش‌تبار با بیان مطلب فوق، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های قانونی ‌بند (د) تبصره (5) قانون بودجه سال 1397 کل کشور فرایند بهره‌مندی شهرداری‌ها از این بند قانونی را تشریح کرد.

وی در زمینه تبصره مذکور گفت: « شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن‌ها با تایید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف پنجاه‌وپنج هزار میلیارد (۵۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند. حداقل پنجاه‌درصد (۵۰%) از سقف اوراق موضوع این بند به طرح‌های قطار شهری و حمل‌ونقل شهری و رفع آلودگی هوا اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل‌ونقل شهری به نسبت پنجاه‌درصد (۵۰%) دولت و پنجاه‌درصد (۵۰%) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه‌درصد (۵۰%) سهم دولت برعهده سازمان برنامه‌وبودجه کشور می‌باشد.»

کوشش‌تبار در ادامه بابیان این‌که از اوراق صکوک به‌عنوان یکی از اوراق مالی اسلامی می‌توان برای خرید اتوبوس موردنیاز شهرداری‌ها بهره گرفت، اظهار کرد: صکوک به‌عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی تعریف می‌شود که باید خود دارای ارزش باشد و نمی‌تواند براساس فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگرانه و درواقع فعالیت‌هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌گیرند، سودآوری داشته باشد. اوراق بهادار صکوک منابع مالی را با پشتوانه ترازنامه و دارایی‌های فیزیکی شرکت‌های خاص جذب می‌کنند.

وی هم‌چنین در خصوص مزایای اوراق صکوک گفت: صکوک نقدینگی بانی را افزایش می‌دهد، دارایی‌هایی که نقدینگی پایینی دارند و یا غیر نقد هستند از ترازنامه خارج‌شده و وجوه نقد جایگزین آن می‌شود و بااین‌که قسمتی از دارایی‌ها از شرکت بانی جدا می‌شود اما بااین‌حال بازهم بانی می‌تواند از دارایی‌ها استفاده کند.

وی سایر مزایای اوراق صکوک را این‌چنین عنوان نمود: ازآنجاکه صکوک با پشتوانه‌ دارایی منتشر می‌شود لذا دارای ریسک کم‌تر است و هزینه‌ی تأمین مالی را نیز کاهش می‌دهد و یک‌راه دیگر کاهش هزینه‌ تامین مالی استفاده از افزایش اعتبار است. وی اضافه کرد: صکوک با فراهم کردن امکان تبدیل دارایی‌ها به اوراق بهادار به توسعه‌ی بازار سرمایه کمک می‌کند و چنانچه برای دادوستد اوراق صکوک یک بازار ثانویه فراهم می‌شود، آنگاه قابلیت نقد شوندگی این اوراق هم افزایش می‌‌یابد.

مدیرکل امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه فرآیند انتشار صکوک را به این شرح معرفی نمود: 1- تهیه خلاصه طرح توجیهی برای انتشار صکوک، 2- اخذ مجوز وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، 3- اخذ مجوز اولیه بانک مرکزی، 4- مذاکره با بانک عامل جهت عاملیت، 5- ثبت شرکت واسط (SPV)،‌6- معرفی اموال منقول و غیرمنقول از طرف شهرداری به شرکت SPV،‌7- انتقال مالکیت اموال مورد تأیید موضوع‌بند شش به شرکت SPV،‌8-اعلام عاملیت بانک و شرکت SPV به بانک مرکزی و 9-اعلام موافقت نهایی با انتشار توسط بانک مرکزی.

کوشش‌تبار در پایان ضمن تاکید مجدد برای بهره‌مندی شهرداری‌ها از این ابزار جدید اسلامی و برخورداری از تضمین 50 درصدی توسط دولت از شهرداری‌ها خواست برای آگاهی بیشتر به متون آموزشی ارائه‌شده در ‌دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.