| کد خبر: 175008 |

◄ خودروسازان 15هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از مرز ۱۵ هزارمیلیارد تومان عبور کرده است. آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اعلام این خبر گفت: خودروسازان به‌دلیل جلوگیری دولت از واقعی سازی قیمت خودرو قادر به پرداخت بدهی قطعه‌سازان نیستند.

تین نیوز

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از مرز ۱۵ هزارمیلیارد تومان عبور کرده است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اعلام این خبر گفت: خودروسازان به‌دلیل جلوگیری دولت از واقعی‌سازی قیمت خودرو قادر به پرداخت بدهی قطعه‌سازان نیستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محبی‌نژاد با بیان اینکه در چند ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت مواد اولیه قطعه‌سازی رشد حدوداً سه برابری داشته، اظهارکرد: این یعنی که در شرایط جدید، نقدینگی قطعه‌سازان نسبت به گذشته باید سه برابر شود.

او ادامه داد: این درحالی است که به‌دلیل عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم، نقدینگی این واحدها به حدود یک‌سوم کاهش‌یافته است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: به‌دلیل این شرایط در چند ماه گذشته تعداد قابل‌توجهی از واحدهای قطعه‌سازی به تعطیلی کشانده شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در این واحدها نیز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

محبی‌نژاد بابیان اینکه مسئولان دولتی نیز در چنین شرایطی بیشتر به فکر حل مشکلات خودروسازان هستند تا قطعه‌سازان، تصریح کرد: هشدار می‌دهیم اگر وضع به همین شکل پیش برود تا دو ماه آینده تعداد نیروهای تعدیل یا تعلیق شده در قطعه‌سازی به ۲۵۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

مبلغ مطالبات صنعت قطعه‌سازی از خودروسازان طبق ادعای محبی‌نژاد بیش از 25درصد ارزش خودروهای تولیدی در ایران طی سال 96 است.

این به معنای آن است که قطعات بر روی خودروهای تولیدی نصب‌شده‌اند و به فروش رفته‌اند؛ اما پول آن به قطعه‌سازان داده نشده است.

بخش زیادی از بحران صنعت قطعه‌سازی به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های بی‌ربط خودروسازان در صنایع دیگر است که موجب شده مطالبات قطعه‌سازان گاه تا دو سال پرداخت‌نشده باشد.

متأسفانه خودروسازان در ایران همیشه مطالبه گر بوده‌اند و همیشه در پی گرفتن امتیاز از دولت، مجلس، استاندارد، پلیس، مشتریان و قطعه‌سازان بوده‌اند.

باید توجه داشت که دلیل اصلی مخالفت دولت با افزایش قیمت خودروهای داخلی، عدم روند به سازی این محصولات در خودروسازی‌ها بوده است.

خودروهایی مانند پراید، پژو 405، پرشیا و سمند، تیبا و حتی ساینا هم‌اکنون با فناوری اواخر قرن نوزدهم همچنان تولید می‌شوند و خودروسازان هیچ قدمی در مسیر حذف این خودروها از خط تولید یا جایگزینی آن‌ها با خودروهای جدید نکرده‌اند.

تجربه ثابت کرده که اگر خودروسازان قدم مثبتی در مسیر پیشرفت بردارند دولت در قیمت‌گذاری خودرو کوتاه خواهد آمد. به‌طور مثال باوجود تفاوت‌های کم دنا با خودروهایی مانند سورن و سمند وزارت صنعت قیمت این خودرو تا حد زیادی نزدیک به ادعای خودروساز تعیین کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.