| کد خبر: 174997 |

◄ چند نکته درباره مطالبات کامیونداران در اعتراضات صنفی

اعتراضات صنفی مهرماه کامیون‌داران و رانندگان در حالی از سر گرفته شد که مطالبات این عزیزان از طریق نمایندگان آنها در قالب تشکل‌های صنفی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس با جدیت در حال پیگیری بود.

تین نیوز

اعتراضات صنفی مهرماه کامیون‌داران و رانندگان در حالی از سر گرفته شد که مطالبات این عزیزان از طریق نمایندگان آنها در قالب تشکل‌های صنفی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با جدیت در حال پیگیری بود.

قابل‌انکار نیست که مشکلات کامیون‌داران و رانندگان به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت انواع کالا و خدمات در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به خردادماه سال جاری بیشتر هم شده بود، اما تحقق بسیاری از مطالبات مستلزم زمان بود و فرصت مناسب لازم بود تا درخواست‌هایی نظیر تعیین نرخ حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر و طرح سخت و زیان‌آوربودن حرفه رانندگی بررسی، تدوین و به مرحله اجرا درآید.

حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تلاش دولت برای رفع نابسامانی‌ها در چهار ماه گذشته، این اطمینان را ایجاد کرد که رویکرد دولت، ساماندهی بخش حمل‌ونقل و حل‌وفصل مشکلات موجود است. نهادینه‌شدن بسیاری از عرف‌های نادرست در این بخش کار را برای اصلاح آن سخت‌تر و رسیدگی به آنها را طولانی‌تر کرده است.

به نظر می‌رسد اگر تمامی مطالبات کامیون‌داران و رانندگان هم محقق شود، عدم صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت، همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. درحال‌حاضر تعداد ناوگان موجود در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا حداقل دو برابر میزان نیاز است و بهره‌وری ناوگان به‌ویژه برای کامیون‌های کشنده، حداقل ممکن است.

با توجه به تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده، کاهش تعداد ناوگان با استفاده از اسقاط نقدی، الزام به ارائه گواهی اسقاط برای ورود ناوگان جدید، ایجاد طرح انگیزشی برای اسقاط دو ناوگان در مقابل یک کامیون نو و موارد مشابه آن با استفاده از طرح نوسازی ناوگان می‌تواند تعادل مناسبی درعرضه و تقاضا ایجاد کند.

لذا عنایت ویژه دولتمردان و متولیان امر، به این مهم ضروری است. البته قرارگرفتن هر یک از اجزاء حمل‌ونقل در جایگاه شایسته خود هم در ساماندهی بخش حمل‌ونقل بسیار مؤثر خواهد بود. رانندگان کامیون، نگران هزینه‌های زندگی و کمبود کرایه‌های بار هستند، چراکه تعادلی بین عرضه و تقاضا در این حوزه وجود ندارد.

با کم شدن تعداد کامیون‌ها میزان بهره‌وری در این حوزه افزایش می‌یابد و هر راننده می‌تواند در ماه، بیش از سه دفعه، بار جابه‌جا کند که این موضوع زمینه‌ساز افزایش درآمد آنها و کاهش هزینه‌های کامیون‌ها می‌شود.

متأسفانه نبود تعادل بین عرضه و تقاضا باعث شده است تا دلالان با قدرت چانه‌زنی‌های خود، بارها را به‌صورت ناعادلانه بین کامیون‌داران تقسیم کنند. زمانیکه بین عرضه و تقاضا تعادلی وجود نداشته باشد، رانندگان کامیون‌ها حاضر می‌شوند تا با دلالان همکاری کرده و بارها را با قیمت بسیار نازل‌تر از قیمت واقعی خود، جابه‌جا کنند.

انتظار می‌رود کامیون‌داران و رانندگان گرامی ضمن پیگیری جدی مطالبات قانونی خود به روش صحیح، فعالیت خود را از سر بگیرند تا علاوه بر آرام و عادی‌شدن روال حمل‌ونقل، از ایراد خسارت به همه هم‌وطنان به‌خصوص کشاورزان، صنعتگران و تولیدکنندگان جلوگیری شود. این اقدام، تعهد نمایندگان کامیون‌داران و رانندگان را در پیگیری مطالبات بیشتر و عزم آنها را جدی‌تر می‌کند.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.