| کد خبر: 174984 |

◄ خصوصی سازی ریلی نیازمند اصلاحات است

عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی گفت: اما روش خصوصی‌سازی در راه‌آهن در برخی بخش‌ها اصولی نبود و در برخی موارد نیز باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

تین نیوز

شرکت راه‌آهن خبر از آمادگی این شرکت برای گسترش همکاری‌های شرکت راه‌آهن و اتاق بازرگانی داد. و عنوان کرد  از دهه ۸۰ تاکنون ۱۰۰ درصد بخش باری راه‌آهن واگذار شده است و در حال حاضر ۲۴‌هزار واگن با مالکیت بخش خصوصی در این شرکت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این در حالی است که یک عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: واگذاری بخش‌های مختلف راه‌آهن به بخش خصوصی از اوایل دهه 80 آغاز شد و این شرکت، کل ناوگان باری و مسافری را- به‌جز لکوموتیوها- به بخش خصوصی واگذار کرد اما روش خصوصی‌سازی در راه‌آهن در برخی بخش‌ها اصولی نبود و در برخی موارد نیز باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

شجاع رضوی اضافه کرد: شرط توسعه اقتصادی پایدار، داشتن یک شبکه جامع حمل‌ونقل است تا بتوان با برقراری ارتباط بین مناطق، زمینه رشدوتوسعه این مناطق را فراهم کرد.

رضوی شرط این توسعه را نیز مشارکت‌جویی بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: تامین مالی همواره یکی از چالش‌های پیش‌روی دولت‌ها بوده و مطالعه تجارب مختلف در این‌زمینه نشان می‌دهد که بخش خصوصی همواره نتایج مثبتی درباره توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل را رقم زده است.

این عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی، خصوصی‌سازی در زیرمجموعه‌های همه بخش‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصاد کشور را اقدام درستی دانست و اضافه کرد: به‌طور کلی واگذاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل بیش‌تر در حوزه دارایی‌ها بوده تا حوزه مسئولیت‌ها؛ بنابراین لازم است که فقط ناوگان جاده‌ای یا ریلی و... به بخش خصوصی واگذار نشوند و با توجه به تجارب پربار فعالان حمل‌ونقل، در حوزه تصمیم‌گیری‌ها نیز از این تجربه‌ها استفاده شود.

رضوی ادامه داد: خصوصی‌سازی در حد واگذاری دارایی‌ها در حوزه جاده‌ای در سال 1390 به 90 درصد رسید و  فعالان بخش خصوصی امور مربوط به نظارت، راهبری، عملیات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل را بر عهده‌ گرفتند و در حوزه ریلی نیز این امر تا 80 درصد محقق شده است.

او تاکید کرد: اما خدماتی هم‌چون مدیریت لکوموتیوها به‌صورت کامل، تامین قطعات موردنیاز آن‌ها، مدیریت ترافیک و بهره‌برداری از شبکه خطوط ریلی، مدیریت ایستگاه‌های باری و مسافری و تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به نگهداری آن‌ها و مدیریت پایانه‌ها نیز از جمله مواردی است که می‌توان راهبری و مدیریت آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد.

گفتنی است که معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی را تکمیل و زیرسازی خط دوم بافق-اصفهان به طول ۹۷ کیلومتر، احداث خطوط آنتنی و فرعی (بیش از ۸۵۰ کیلومتر)، احداث و تکمیل خطوط حومه‌ای به‌طول ۴۹۲ کیلومتر، تکمیل پروژه علایم محور جنوب، علایم و تراک‌بندی محور بافق-اصفهان و بهینه‌سازی مخازن سوخت‌رسانی عنوان کرده است.

هم‌چنین نوراله بیرانوند با ابراز علاقه برای گسترش همکاری‌های راه‌آهن و اتاق بازرگانی به پروژه‌های مشترک بخش خصوصی با این شرکت اشاره کرد و گفت: در این مسیر، گام‌های خوبی برداشته شده که از جمله می‌توان به تامین مالی یکی از شرکت‌های بخش خصوصی به مبلغ هزار و 50 میلیارد ریال از طریق انتشار صکوک اجاره در بازار سرمایه با ضمانت شرکت راه‌آهن و به‌منظور تامین ۱۵‌دستگاه لکوموتیو با همکاری سازمان بورس اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. اینکه واگن های باری و مسافری به بخش غیر دولتی واگذار شد اما این کار در مورد لکوموتیو ها محقق نشد ، میتواند موضوع تحقیق خوبی برای اصحاب تین باشد.