| کد خبر: 174812 |

◄ سهمیه‌بندی بنزین با کارت یا کوپن/ مدیریت مصرف بنزین نیاز امروز ایران

با کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، قیمت بنزین در ایران به ناگاه از حدود 30 سنت به حدود 7 سنت کاهش یافت. همین کاهش چشمگیر قیمت بنزین در ایران سبب شد تا روند قاچاق این سوخت استراتژیک از مرزهای ایران رونق زیادی بگیرد. (قیمت بنزین در کشورهای همسایه جند برابر ایران است).

تین نیوز

با کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، قیمت بنزین در ایران به ناگاه از حدود 30 سنت به حدود 7 سنت کاهش یافت. همین کاهش چشمگیر قیمت بنزین در ایران سبب شد تا روند قاچاق این سوخت استراتژیک از مرزهای ایران رونق زیادی بگیرد. (قیمت بنزین در کشورهای همسایه جند برابر ایران است).

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از تابناک، «بازگشت کارت سوخت یا همان نظام سهمیه‌بندی مصرف سوخت» و «توزیع بنزین میان تمام ایرانیان در قالب کوپن» دو راهکاری هستند که به تائید برخی نمایندگان مجلس، دولت درحال بررسی‌ آنها است.

راهکار نخست، با بازگشت کارت سوخت و سهمیه‌بندی، مانند گذشته شاهد بنزین دونرخی خواهیم بود. این روش اگرچه می‌تواند باعث تعدیل قیمت بنزین آزاد و کاهش قاچاق سوخت شود؛ اما فقط صاحبان خودرو ذی‌نفع مستقیم آن هستند.

اما درروش توزیع بنزین کوپنی میان تمام اقشار جامعه، می‌توان شاهدباز توزیع عادلانه یارانه ماهانه حدوداً ۱۲ هزارمیلیارد تومانی (طبق نرخ حدود ۱۰ هزارتومانی دلار در سامانه نیما و بنزین ۵۰ سنتی در فوب خلیج‌فارس) بود. در این روش، افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند بنزین دریافتی خود را در بازاری که قیمت‌ها در آن کشف می‌شود به متقاضیان عرضه کنند. به عقیده کارشناسان، این روش ضمن عادلانه‌تر بودن، به‌مرور اصلاح قیمت‌ها را رقم می‌زند که نه‌تنها مصرف را کاهش می‌دهد، بلکه انگیزه قاچاق را نیز از بین می‌برد.

چند تن از نمایندگان مجلس با تأیید بررسی دو روش سهمیه‌بندی بنزین در هیأت دولت بر ضرورت پیشگیری از قاچاق سوخت تأکید کردند.

به گفته این نمایندگان، یکی از موضوعات مورداشاره رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه هفته گذشته‌ای که با یکدیگر داشته‌اند، بررسی دو طرح یادشده درزمینهٔ بنزین از سمت دولت بوده است.

به‌نظر می‌رسد دولت با هر طریق ممکن قصد دارد مصرف بنزین را در ایران مدیریت کرده و میزان مصرف سوخت را که اکنون حدود 100 میلیون لیتر در روز است کاهش دهد.

بخش زیادی از این 100 میلیون لیتر مصرف بنزین مربوط به قاچاق کالا است و دولت می‌خواهد به هر طریق جلوی این فرار ثروت ملی را بگیرد.

خسرو خلیلی، ‌معاون بازرگانی شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان پیش‌ازاین اعلام کرده بود «۸۰ تا ۹۰ هزار کارت سوخت مهاجر تا مردادماه وارد استان شده بود و شهریور ۵۳ هزار کارت مهاجر جدید دیگر وارد استان شد.»

قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس 50 سنت است که طبق برنامه باید قیمت بنزین در ایران به 90 درصد آن می‌رسید که متأسفانه به‌دلیل کاهش چشمگیر قیمت ارز این عدد نه‌تنها محقق نشد بلکه کاهش چشمگیری هم داشته است.

اگر قیمت ارز دولتی 4200 تومان را درنظر بگیریم قیمت بنزین هم‌اکنون کمتر از 24 سنت است که کمتر از نیمی از عدد موردنظر برنامه توسعه کشور است.

به هر ترتیب افزایش 100 درصدی قیمت سوخت در شرایط کنونی کشور به معنای نابودی بخش زیادی از بازار و فشار مضاعف بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه خواهد بود. پس بهترین روش مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است.

باید درنظر داشت که در شرایط کنونی خودروهای پرمصرف داخلی، خودروهای فرسوده و خودروهای بزرگ وارداتی به افزایش مصرف سوخت دامن می‌زنند.

دولت تدبیر و امید باید با توجه به وظیفه‌اش اقدام به مدیریت صحیح سوخت کند و به‌جای ایجاد فشار بر مردم، از قاچاق و تولید و واردات خودروهای پرمصرف جلوگیری کند.

بنزین سرمایه‌ای است که درصورت مدیریت مصرف داخلی قادر است ارز بسیاری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.