| کد خبر: 174650 |

◄ استانداردهای استفاده از صندلی‌ کودک در خودرو

سالانه هزاران کودک در سراسر جهان به دلیل استفاده نکردن از صندلی ایمنی کودک جان خود را در تصادفات از دست داده یا دچار حادثه می‌شوند. استفاده از صندلی کودک یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی است که هر پدر و مادری باید برای سلامت فرزندش به آن توجه کند.

تین نیوز

سالانه هزاران کودک در سراسر جهان به دلیل استفاده نکردن از صندلی ایمنی کودک جان خود را در تصادفات از دست داده یا دچار حادثه می‌شوند. استفاده از صندلی کودک یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی است که هر پدر و مادری باید برای سلامت فرزندش به آن توجه کند. صندلی‌های ایمنی کودکان انواع مختلفی دارند. متاسفانه برخی تصور می‌کنند که هرچه صندلی ایمنی گران‌تر باشد، جنس بهتری دارد و برای استفاده مناسب‌تر است اما انتخاب بهترین گزینه صندلی ایمنی کودک به عوامل زیادی بسنگی دارد. صندلی ایمنی کودک باید با توجه به وزن، اندازه، سن کودک و همچنین نوع وسیله نقلیه شما انتخاب شود.

چگونه یک صندلی ایمنی کودکِ مناسب خریداری کنیم؟

در مقاله‌ای از سایت اطلاع‌رسانی سازمان سلامت کودکان ایالات متحده آمریکا، نکاتی در مورد صندلی‌های ایمنی کودکان در خودروها آورده شده است که در این گزارش به آنها اشاره می‌کنیم:

در مورد صندلی‌های دست دوم جوانب احتیاط را رعایت کنید. هرگز از صندلی که بیش از شش سال عمر دارد یا در تصادف قرار گرفته حتی اگر سالم به نظر برسد، استفاده نکنید، چرا که ممکن است از لحاظ ساختاری نامناسب باشد.

هرگز صندلی کودک را در صندلی‌های جلوی خودرو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند.

از قبول صندلی‌هایی که برخی قسمت‌هایشان دچار نقص است یا برخی قسمت‌های صندلی یا تاریخ تولید، شماره مدل و برچسب دستورالعمل ندارد، جدا خودداری کنید. هم‌چنین بهترین تاریخ استفاده را که معمولا توسط تولید کننده روی صندلی درج می‌شود بررسی کنید. در صورتی که در مورد تاریخچه یک صندلی دچار تردید هستید یا صندلی ترک خورده یا نشانه‌هایی از ساییدگی و پارگی دارد به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

صندلی‌های خودروی مخصوص نوزادان

این صندلی‌ها تنها برای نوزادان و خردسالان مناسب هستند و با بزرگ‌تر شدن کودکتان باید صندلی دیگری تهیه کنید. این صندلی‌ها برای محافظت از کودکان شما از زمان تولد تا وزن حدود ۱۶ کیلوگرمی طراحی شده‌اند. توجه داشته باشید که این نوع صندلی حتما باید به صورتی نصب شود که کودک پشت به جلوی ماشین نشسته باشد.

در این صورت احتمال خطر مرگ یا صدمات جدی در کودکان زیر دو سال ۷۵ درصد کاهش می‌یابد، چرا که پشت صندلی ایمنی،‌ سر، گردن و نیم تنه کودک را در تصادفات محافظت می‌کند. صندلی‌های ایمنی برای نوزادان بسیار راحت هستند، چرا که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه تنها به عنوان صندلی ایمنی در داخل خودرو بلکه به عنوان «کری‌یِر» و گهواره در خارج از خودرو هم مورد استفاده قرار بگیرند. در بسیاری از مدل‌ها صندلی از پایه آن جدا شده و پایه بر خودرو متصل باقی می‌ماند.

صندلی‌های ایمنی کودک قابل تبدیل

صندلی‌های قابل تبدیل برای محافظت از کودکان از بدو تولد تا وزن دست کم ۱۸ کیلوگرمی به صورت پشت به جلو و وزن ۳۰ کیلوگرمی یا حتی ۳۶ کیلوگرمی به صورت رو به جلوی خودرو قابل استفاده هستند. این صندلی‌ها تنها صندلی‌هایی هستند که بسته به سن کودک در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

این صندلی‌ها سنگین بوده و قابل حمل نیستند اما می‌توانند مقرون به صرفه باشند زیرا دیگر نیاز به خرید مجدد صندلی کودک با بزرگ شدن کودکتان نیست و برای کودکان از بدو تولد تا بزرگ شدن آن‌ها قابل استفاده است.

صندلی‌هایی که محافظ‌هایی در جلوی کودک دارند برای نوزادان مناسب نیستند، چرا که این سپرهای محافظتی بالاتر از حد استاندارد قرار گرفته و در تصادف ممکن است به صورت نوزاد ضربه وارد کند.

نوزاد خود را چگونه در صندلی قرار دهید؟

سر نوزاد شما باید حداقل شش سانتی متر از بالای صندلی ایمنی پایین‌تر باشد. صندلی‌های نوزادان معمولا با کمربندهای سه یا پنج نقطه‌ای طراحی شده‌اند. کمربندها باید در وسط یا پایین شانه‌های کودک شما قرار بگیرد. بیشتر مدل‌ها یک بست روی قفسه سینه دارند که کمربندها را به یکدیگر متصل می‌کند. بست را به گونه‌ای حرکت دهید که زیر بغل کودک قرار بگیرد. تمام بندهای کمربند باید به راحتی به ویژه در قسمت‌های شانه و ران قرار بگیرد و هیچ‌گونه پیچ خوردگی نداشته باشد. اگر می‌توانید هر قسمت از کمربند را دور انگشتان خود بپیچید این وضعیت نشان می‌دهد که کمربندها بیش از اندازه شل بسته شده‌اند.

لباس‌هایی تن کودک خود کنید که راحت باشد تا بتوانید کمربندها را به راحتی بین پاهای کودک سفت کنید. در صورتی که هوا سرد است ابتدا کمربندها را بسته و سپس پتو را روی کودک بیندازید و از انداختن پتو زیر سر یا پشت کودک خودداری کنید. هرگز سر کودک را با پتو نپوشانید.

در صورتی که کودک به یک سمت صندلی خم می‌شود، (این عمل در نوزادان متداول است) پارچه یا حوله‌های پیچیده شده را در دو طرف شانه‌های کودک قرار دهید.

می‌توانید از محافظ‌های مخصوص صندلی‌های ایمنی کودک هم استفاده کنید. از گذاشتن هر گونه پارچه زیر کودک خود جدا خودداری کنید زیرا این عمل هم کارآیی کمربندها در محافظت از کودک را کاهش می‌دهد.

در صورتی که سر کودک به جلو می‌افتد (این امر هم در نوزادان متداول است) زاویه صندلی را بررسی کنید. همچنین از یک پتو یا حوله برای ایجاد یک زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه‌ای در صندلی استفاده کنید.

خطر ایربگ‌ها برای کودکان

ایربگ‌ها در کنار کمربندهای ایمنی از بزرگسالان و نوجوانان به هنگام برخورد محافظت کرده و مانع آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند. این ترکیب از صدمات جدی جلوگیری کرده و جان بسیاری را نجات می‌دهد. اما باز شدن ایربگ‌ها می‌تواند باعث صدمات جدی یا حتی مرگ کودکان و نوزادانی شود که در صندلی جلوی خودرو نشسته‌اند.

 هرگز صندلی کودک را به صورت رو به جلو در صندلی‌های جلوی خودرو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند.

صندلی ایمنی کودک باید در صندلی عقب نصب شود اما اگر چاره دیگری ندارید و مجبورید صندلی کودک را در صندلی جلوی خودرو نصب کنید، صندلی جلو را تا حد امکان به عقب هل دهید.

بسیاری از خودروها امکان فعال یا غیر فعال کردن ایربگ‌ها توسط یک سوئیچ دستی را دارند. در صورتی که صندلی کودک خود را در صندلی جلوی خودرو نصب می‌کنید، ایربگ را حتما غیر فعال کنید.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.