خسروتاج تشریح کرد:
◄ رقابت صادرکنندگان در بیست و دومین رویداد صادراتی کشور
ز میان 63 گروه کالایی، به تفکیک بیشترین متقاضیان از بخش کشاورزی و کمترین متقاضیان از بخش تجهیزات و ماشینآلات صنعتی ثبتنام کردهاند و همچنین در بخش صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز 43 متقاضی، از بخشهای خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و بخش IT اطلاعات خود را ثبت کردهاند.
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران از رقابت 510 صادرکننده در 63 گروه کالایی و هفت گروه خدمات فنی و مهندسی در بیست و دومین دور از انتخاب صادرکننده نمونه خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج با اشاره به رقابت 510صادرکننده در بیست و دومین دور از انتخاب صادرکنندۀ نمونه گفت: از میان 63گروه کالایی، به تفکیک بیشترین متقاضیان از بخش کشاورزی و کمترین متقاضیان از بخش تجهیزات و ماشینآلات صنعتی ثبتنام کردهاند و همچنین در بخش صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز 43متقاضی، از بخشهای خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و بخش IT اطلاعات خود را ثبت کردهاند.
وی در خصوص برگزاری جلسات کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه افزود: چهارمین جلسه انتخاب صادرکننده نمونه در حالی برگزار شد که تاکنون، معیارها و شاخصهای امتیازبندی، نحوه دریافت پرونده، امتیازبندی براساس آمار ماخوذ از گمرک و استاندارد و ارجاع به 19میز تخصصی جهت بررسی سایر موارد مورد بحث و بررسی کارشناسی قرارگرفته است و با تکمیل اطلاعات صادرکنندگان، 50صادرکننده توسط کارگروهها انتخاب و 29مهرماه، روز ملی صادرات، معرفی خواهند شد.
خسرو تاج با اشاره به تغییرات صورت گرفته در نحوه ارزیابی متقاضیان و معیار قرار دادن کد تعرفههای هشت رقمی که بر اساس آن، صادرکنندگان کالای خود را به گمرک اظهار میکنند از اقدامات خوب صورت گرفته در فرآیند ارزیابی قلمداد کرد و گفت: گروهبندی صادرکنندگان بر اساس کد تعرفه موجب شده تقسیمبندی صادرکنندگان در گروههای همگن صورت پذیرفته و منجر به سرعت و شفافیت بیشتر شود.
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه در ارزیابی متقاضیان برای کسب عنوان صادرکننده نمونه ملی امتیاز اصلی مربوط به درآمد ارزی، رشد صادرات و تنوع و ماندگاری بازارهای هدف است، در طراحی سامانه نمونهاش امسال تلاش شد با اخذ آمار و اطلاعات صادرکنندگان از گمرک ایران به عنوان مرجع آمار صادراتی، راستی آزمایی دقیقی در معیارهای عنوانشده صورت پذیرد که با این رویکرد، حدود 50 درصد امتیاز متقاضیان به صورت شفاف و سیستمی در اختیار کارگروه صادرکنندۀ نمونه قرارگرفته است.
وی گفت: معیارهای کیفی مانند استاندارد و برند، تبلیغات و عضویت در تشکلها نیز با نظر کارشناسان سازمانهای ذیربط و میزهای تخصصی کالایی مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران مورد ارزیابی قرار میگیرد و پروندۀ متقاضیان در دو محور ارزیابی به کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه جهت بررسی و تایید ارجاع میشود.
کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه به موجب مصوبه هیات وزیران به «شماره 94765/ت 48171 ک» و به «تاریخ 91/05/14»، به ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگان دفتر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامهوبودجه، گمرک، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون هرسال به بررسی و انتخاب صادرکنندگان نمونه میپردازند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.