| کد خبر: 174589 |

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

◄ ارز دو نرخی عامل دلالی در بازار لاستیک است/ پیشنهاد توزیع لاستیک از درب کارخانه شدنی نیست

تا زمانی که شاهد ارز دونرخی باشیم شاهد دلال‌بازی و واسطه‌گری در امر توزیع لاستیک هستیم.

تین نیوز

داود کشاورزیان مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص وضعیت تامین و توزیع لاستیک در بازار توضیحاتی را ارائه داد.

وی به خبرنگار ما گفت: بخشی از لاستیک موردنیاز کشور قبلا از طریق کوله‌بری وارد می‌شد؛ چراکه هم دلار ارزان بود و هم امکان تامین آن بود ضمن این‌که بعضی از رانندگان خطوط ترانزیتی لاستیک موردنظر خود را با دلار از خارج از کشور تامین می‌کردند.

کشاورزیان ادامه داد: اما با افزایش قیمت دلار نه برای کوله‌بر و نه برای راننده ترانزیتی نمی‌ارزد که لاستیک وارد کشور کند، اکنون با تصمیم خوب دولت برای تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک و هم‌چنین کاهش عوارض گمرکی به 5درصد این مشکل ممکن است حل شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به این‌که حمل‌ونقل ارتباط مستقیمی باقیمت تمام‌شده تولید دارد لازم است که حتما ارز موردنیاز از سوی دولت تامین شود تا لاستیک اتوبوس و کامیون با ارز دولتی خریداری شود و واردکننده موظف شود از طریق نمایندگی‌های مجاز لاستیک را بین مردم توزیع کند.

کشاورزیان در پاسخ به این سوال که کامیون‌داران نسبت به وضعیت توزیع هم شکایت دارند و معتقدند هیچ نظارتی در توزیع لاستیک وجود ندارد، گفت: وقتی ارز دونرخی می‌شود  و به طبع آن صاحب کالا نرخ‌گذاری می‌کند این مشکلات پیش می‌آید ولی می‌شود از طریق نمایندگی‌ها مستقیما به دارندگان کامیون آن هم از طریق  دریافت کارت هوشمند و کدملی لاستیک داده شود.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد که طبیعی است تا زمانی که شاهد ارز دونرخی باشیم شاهد دلال‌بازی و واسطه‌گری هستیم.

کشاورزیان تصریح کرد: اگر بخواهیم لاستیک را با دلار 18‌هزارتومانی خریداری کنیم خیلی گران می‌شود؛ در این صورت کسی بی‌دلیل به دنبال خرید لاستیک نمی‌رود اما وقتی با ارز پایین‌تر وارد کشور می‌شود این پتانسیل همیشه وجود دارد که راه فراری وجود داشته باشد.

وی در خصوص پیشنهاد توزیع لاستیک از درب کارخانه نیز، گفت: کارخانه در یک نقطه و راننده در نقاط مختلف پخش است و طبیعتا لازم است که کارخانه لاستیک را از طریق نمایندگی توزیع کند و بعد لیست کامیون‌ها را از نمایندگی دریافت کند و دستگاه‌های نظارتی به‌صورت رندم بر امر توزیع نظارت داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدحسن قاسمی 0 0

    سلام درمورداسقاط خودروهای سنگین