| کد خبر: 174564 |

◄ حمل‌ونقل بار ریلی20 درصد رشد کرد

در سال 2017 میلادی، ایران تجارت مفصلی با کشورهای مختلف داشت؛ اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد و حدود 10 میلیارد یورو کالا وارد کرده است. این آمار رشد 8 درصدی در صادرات و 32 درصدی در واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

تین نیوز

مدیرعامل راه‌آهن از افزایش 20 درصدی بار ریلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 2017 میلادی، ایران تجارت مفصلی با کشورهای مختلف داشت؛ اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد و حدود 10 میلیارد یورو کالا وارد کرده است. این آمار رشد 8 درصدی در صادرات و 32 درصدی در واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

سعید محمدزاده افزود: به‌طور کلی در سال گذشته  میلادی 3.5 میلیارد دلار کالا صادرات به چین و حدود 3 میلیارد دلار کالا از این کشور واردات داشته‌ایم.

محمدزاده در مراسم یازدهمین کنفرانس بین‌المللی بار سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD) ضمن خوش آمدگویی به میهمانانی از روسیه و چین و همچنین شرکت‌های ریلی باری داخلی، عنوان کرد: اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو انواع کالاها را از طریق حمل‌ونقل ریلی به ایران صادر کرده است و از طرف دیگر 10 میلیارد یورو ایران از این طریق به اتحادیه اروپا صادرات داشته است.

مدیرعامل راه‌آهن ضمن تأکید بر این مسئله که ما می‌توانیم با تکیه‌بر حمل‌ونقل ریلی و از طریق حمل‌ونقل ترکیبی از کریدورهای ریلی شمال جنوب، شرق و غرب استفاده کنیم و تا شاهد افزایش آمار صادرات و واردات باشیم، عنوان کرد: این اتفاق با توجه به پشتوانه زیرساختی مناسب راه‌آهن کشور امکان‌پذیر است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه ایران از طرف دولت تکلیف شده است که سهم حمل‌ونقل ریلی باری به 30 درصد برسد که برای تحقق این امر باید ظرفیت حمل باری خود را 2.5 برابر افزایش بدهیم این در حالی است که ما در حمل‌ونقل ریلی باری بیش از 20 درصد به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم.

وی  افزود: در برنامه ششم توسعه تکلیفی که از طرف دولت و مجلس مشخص شده، رساندن سهم بار به ۳۰ درصد است و ما در نظر داریم در افق ۲۰۲۰ سهم بار را به ۲۵ میلیون تن برسانیم.

وی با بیان این مسئله که ما باید حمل بار ریلی را تا سال 2020 به 15 میلیون تن در سال برسانیم، گفت: این موضوع بدان معناست که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ای که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است توجه کرده‌ایم.

محمدزاده افزود: اتصال ریلی به همه کشورهای همسایه از طرف رهبر عزیز ایران ابلاغ شده و خوشبختانه با استفاده از منابع داخلی و خارجی این امر موردتوجه و پیگیری قرار گرفته است.

مدیرعامل راه‌آهن مهم‌ترین سیاست ایران را استفاده از حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد و گفت: ما از منظر توسعه اجتماعی ایران به توسعه شبکه ریلی سراسری و اتصال آن به مراکز استان‌ها در حوزه بار و مسافر توجه ویژه‌ای داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که با همکاری روسیه برقی کردن راه‌آهن گرمسار- اینچه برون برای فعال کردن کریدور شمال-جنوب در شرق کشور در دست اقدام است، اظهار کرد: توسعه راه آهن چابهار-زاهدان یک پروژه مهم و کلیدی است و امیدواریم کمتر از دو سال آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین افزود: در تلاشیم قطار کانتینری از چین تا ایران و از چین به اروپا از مسیر کشورمان عملیاتی شود. چراکه ایران موقعیت ممتازی در منطقه دارد و امیدواریم با همکاری کشورهای همسایه در توسعه حمل‌ونقل بین المللی نقش جدی داشته باشیم.

محمدزاده با اعلام این‌که قیمت پایین سوخت، شبکه وسیع جاده‌ای و شبکه ریلی می تواند نقشی اساسی را در توسعه ترانزیت ایفا کند، تصریح کرد:‌ توسعه پارک‌ها و مناطق و هاب‌های لجستیکی در کشور  بر توسعه زیرساخت‌های لجستیک تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.