| کد خبر: 174304 |

◄ لاستیک‌فروشان سه‌برابر سهمیه لاستیک گرفته‌اند!

مشکلات اخیر در ترخیص مواد اولیه لازم برای تولید لاستیک و تأخیر در کاهش تعرفه واردات لاستیک باعث برهم خوردن بازار این کالای اساسی برای حمل‌ونقل جاده‌ای شده است.

تین نیوز

مشکلات اخیر در ترخیص مواد اولیه لازم برای تولید لاستیک و تأخیر در کاهش تعرفه واردات لاستیک باعث برهم خوردن بازار این کالای اساسی برای حمل‌ونقل جاده‌ای شده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، کمبود لاستیک باعث زمین‌گیر شدن تعداد زیادی از خودروهای باری شده و این مسئله موجب تأخیر در ارسال بارهای جاده‌ای شده است.

برخی کارشناسان از افت تولید در مردادماه گذشته خبر می‌دهند و علت این افت را تغییر سیاست‌های ارزی کشور می‌دانند که تولیدکنندگان را برای تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو کرده است.

در تمامی صنف‌ها افرادی به‌عنوان سودجو یا قاچاقچی وجود دارند که بازار را همیشه به چالش می‌کشند؛ اما این‌بار شاید پای کسبه سودجو به خریدوفروش لاستیک بازشده است.

با مراجعه به برخی لاستیک‌فروشی‌های سطح شهر مشاهده کردیم برخی از فروش لاستیک امتناع می‌کنند یا می‌گویند درحال‌حاضر موجودی نداریم البته منظورشان لاستیک تولید داخلی نیست.

البته کویر تایر در شهر بیرجند اقدام به فروش تایر با ارائه کارت ماشین و کارت ملی کرده است و به هر مشتری که این مدارک را ارائه کند چهار حلقه لاستیک تحویل می‌دهد.

این عمل کویرتایر در جهت مقابله با تنش ایجادشده در بازار تایر در کشور است و این فروش توسط تعاونی مصرف کارکنان این شرکت انجام می‌شود. در روزهای اخیر صف‌های طولانی در مقابل این تعاونی نشانگر استقبال مشتریان از این طرح بوده است.

اعتراض بی‌مورد لاستیک‌فروشان

علیزاده، رئیس صنف لاستیک‌فروشان و پنچرگیری‌های استان دراین‌باره می‌گوید: این طرح برای مهار بازار خوب است اما لازم نبود چون در استان گرانی لاستیک نداشتیم. بهتر است این عرضه لاستیک توسط لاستیک‌فروش‌ها انجام شود تا مردم گمان نکنند لاستیک در بازار نیست.

او افزود: 60 صنف لاستیک‌فروش در بیرجند وجود دارد که صدای همه درآمده‌ است و هرروز با حجم زیادی از اعتراضات آنها مواجهیم.

لاستیک‌فروشان سه برابر سهمیه لاستیک گرفته‌اند

الیاس جوییان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: از 14 تیرماه تا پایان شهریورماه گذشته 6 هزار و 294 حلقه لاستیک باقیمت مصوب در سطح استان توزیع شد.

جوییان افزود: از این تعداد یک‌هزار و 799 حلقه لاستیک سنگین، 497 حلقه سایز متوسط و سه هزار و 994 حلقه سایز کوچک سواری بوده است.

او بیان کرد: این لاستیک‌ها توسط کارگروه توزیع لاستیک کشور براساس تعداد ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافر برون‌شهری تعیین و توزیع‌شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان در ارتباط با نحوه توزیع این تایرها گفت: لاستیک‌ها دراختیار اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قرار گرفت و این اداره براساس وضعیت ناوگان شهرستانی آن را دراختیار انجمن رانندگان و کامیون‌داران قرارداد و از این طریق توزیع شد.

او عنوان کرد: شرکت کویر تایر برای تأمین لاستیک موردنیاز شهروندان، بخشی از تولیدات کارخانه را باقیمت مصوب در استان توزیع می‌کند.

جوییان در ارتباط با گلایه صنف لاستیک‌فروشان گفت: اعضای صنف لاستیک‌فروش استان حداقل دو یا سه برابر سهمیه شهریورماه را دریافت کرده‌اند.

او یادآور شد: اکنون درخصوص لاستیک سبک و خودرو سواری در استان هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد؛ اما در لاستیک سنگین با کمبود مواجهیم که امید است از محل واردات یا تولیدات داخل این مشکل را نیز رفع کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.