| کد خبر: 174292 |

◄ تشریح عملکرد راهداری استان فارس

استان فارس یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور درزمینهٔ ترانزیت و گردشگری است. به همین دلیل توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

تین نیوز

استان فارس یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور درزمینهٔ ترانزیت و گردشگری است. به همین دلیل توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا سیاه‌پور، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس درباره مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده و در دست انجام این استان توضیحاتی را اراده کرد.

استان فارس دارای یک‌هزار و ۵۹۶ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۱۵۷ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۱۸۱ کیلومتر راه فرعی و ۱۲ هزار و ۶۳۴ کیلومتر راه روستایی است.

سهم استان فارس در حمل‌ونقل بار و مسافر

استان فارس با دارا بودن بیش از ۵۳ هزار و ۵۰۰ راننده باری، ۶ هزار و ۶۸۰ راننده مسافربری، ۵۴۰ راننده وانت‌بار و ۱۱۵ راننده روستایی مجموعاً دارای بیش از ۶۰ هزار راننده حرفه‌ای حمل‌ونقل جاده‌ای است که رتبه اول کشور را ازنظر تعداد رانندگان دارد.

در استان فارس همچنین در حوزه کالا تعداد ۲۵۲ شرکت، ۲۰ انجمن رانندگان، ۱۳ انجمن شرکت‌های باربری و یک اتحادیه تعاونی شرکت‌های بار و یک کانون بار وجود دارد که سالانه در قالب ۲میلیون و ۲۰۰هزار بارنامه، ۲۷میلیون و ۷۵۰هزار تن کالا از مبدأ فارس را جابه‌جا می‌کنند.

۶ هزار و ۲۱۶ میلیون تن کالا در سال به استان فارس وارد می‌شود که ۸ هزار و ۶۸۹ میلیون تن کالا از آن خارج و ۴ هزار و ۲۹ میلیون تن کالا در استان فارس جابه‌جا می‌شود.

سهم استان فارس از جابجایی حمل‌ونقل کالا در کشور ۶.۵ درصد است که این استان در رتبه ششم کشور قرار دارد.

تعداد ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر در استان فارس

استان فارس دارای ۳۵ هزار و ۳۰۰ ناوگان باری، ۳ هزار و ۵۵۶ ناوگان مسافربری است.

این استان همچنین ۱۳۱ شرکت حمل‌ونقل مسافر دارد و سالانه بیش از ۱۱میلیون و ۵۱۶ هزار مسافر در قالب ۹۸۲ هزار ۶۰۰ سفر از مبدأ فارس جابه‌جا می‌شوند.

تعداد ناوگان فرسوده و طرح نوسازی آن

متوسط عمر ناوگان سنگین باری استان فارس حدود ۱۲ سال و متوسط عمر ناوگان اتوبوسی حدود ۱۰ سال است.

میزان بهره‌مندی استان فارس از سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای شامل WIM، دوربین‌های نظارت بر سرعت، ثبت تخلفات و دستگاه‌های تردد شمار

استان فارس ۱۲۶ دستگاه تردد شمار در طول محورهای مواصلاتی استان دارد که بیشترین تعداد در سطح کشور است، همچنین فارس دارای ۱۳۶ سامانه ثبت تخلف است که ۳۵ سامانه نیز درحال راه‌اندازی هستند و در مقایسه با دیگر استان‌ها بیشترین تعداد در سطح کشور می‌باشند.

چهار سامانه WIM که سامانه توزین حین حرکت است، در استان فعالیت می‌کنند و سه سامانه WIM در شهرهای صفاشهر، جهرم و لار درحال راه‌اندازی است که در این سامانه علاوه‌بر ثبت تخلف، به توقف کامیون نیز نیازی نیست و این سامانه در نزدیکی پاسگاه پلیس‌راه نصب می‌شود که درصورت تخلف در وزن بار به پاسگاه اعلام می‌شود و پلیس‌راه راننده خاطی را اعمال قانون می‌کند.

۱۶ دوربین نظارت تصویری، ۹ تابلوی پیام متغیر (VMS) و ترافیک نما، ۳۱ تابلوی سرعت متغیر (VSL) و ۲۲۵ ردیاب ترافیکی (GPS) در محورهای استان فارس فعالیت می‌کنند که ۳۱۵ دستگاه نیز درحال راه‌اندازی هستند.

اقدامات صورت گرفته برای شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز برای کاهش تصادفات

استان فارس به دلایل متعدد مانند بیشترین طول راه‌ها، شرایط خاص جغرافیایی، قرارگیری در کریدور شمال و جنوب کشور بیشترین تعداد تلفات را دارد، لذا در حوزه نقاط حادثه‌خیز فعالیت در این استان همواره از اهمیت خاصی برخوردار است.

تعداد ۱۲۱ نقطه پرتصادف و ۸۳ نقطه دارای تصادف در استان فارس شناسایی‌شده که در شهرهای استهبان، ارسنجان، اقلید، شیراز، نی‌ریز، سپیدان، خرم بید، خرامه، داراب، رستم، سروستان، کازرون، ممسنی، کوار، بوانات، آباده، مرودشت، فیروزآباد، پاسارگاد، جهرم، قیر و کارزین، فسا، فراشبند و زرین دشت قرار دارند.

آشکارسازی ۱۲۱ نقطه، ارتقای ایمنی ۴۹ نقطه با الزامات ایمن‌سازی، رفع ۲۳ نقطه پرتصادف و ۲۱ نقطه دارای استعداد تصادف ازجمله فعالیت‌های صورت گرفته در فارس بوده که رفع ۲۱ نقطه حادثه‌خیز در شهرستان‌ها با استفاده از امکانات شهرستانی و بدون تزریق اعتبار صورت گرفته است.

۱۹ نقطه حادثه‌خیز نیز درحال ایمن‌سازی است که عملیات باند دوم این نقاط بین ۱۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۴۰ نقطه حادثه‌خیز درحال بررسی و انتخاب پیمانکار است و امیدواریم طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده با توجه به تأمین اعتبار عملیات اجرایی آنها به پایان برسد، همچنین طراحی ۲۰ نقطه حادثه‌خیز نیز از محل اعتبارات ملی آغازشده و در مرحله انتخاب پیمانکار است.

برای رفع نقاط پرتگاهی نیز طی دو سال گذشته ۶۱۶ کیلومتر شانه‌سازی با رقم ۶۱ میلیاردتومان برای کاهش شدت تصادفات انجام‌شده است.

در جاده‌های فارس از ابتدای سال ۹۶ تا مردادماه سال ۹۷، ۳۰۰ کیلومتر خاک‌ریز برای جلوگیری از پرت شدن وسایل نقلیه به دره بااعتبار بالغ‌بر ۱۴ میلیاردتومان ایجادشده که افزون براین جاده‌ها با استقرار جداکننده بتنی در مسافت ۱۵۰ کیلومتری و نیز قرارداد جداکننده‌های محورهای بزرگراهی بااعتبار ۴۰ میلیاردتومان ایمن‌سازی شده‌اند.

در بحث ایمنی ۳۵ کیلومتر نیوجرسی برای جداسازی راه‌های ۴ خطه انجام‌شده که در جهت کاهش تصادفات ۷۲۴ کیلومتر بخشنده‌سازی محور بااعتبار ۳۶ میلیاردتومان محور انجام‌شده است.

همچنین جهت ایمن‌سازی محورهای ارتباطی این اداره‌کل از ابتدای سال ۹۷ تاکنون با استفاده از امکانات و ماشین‌آلات دراختیار، اقدام به اصلاح شیب شیروانی و بخشنده کردن شانه راه به طول ۱۱۴ کیلومتر، خاک‌ریزی نقاط پرتگاهی به طول ۳۹ کیلومتر، شانه‌سازی به طول ۹۶ کیلومتر و تسطیح حریم راه‌ها به طول ۸۱۳ کیلومتر اقدام کرده است.

اقداماتی برای رفع نقاط حادثه‌خیز و ایمن‌سازی راه‌ها انجام‌شده که امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط و تأمین به‌موقع اعتبارات لازم در سال ۹۷، حدود ۴۰ نقطه پرتصادف و حادثه‌‌‌‌‌‌‌خیز اصلاح و رفع شود.

این اقدامات شامل عقد قرارداد و شروع عملیات اجرایی ایمن‌سازی برای ۱۰ نقطه پرتصادف، دارای تصادف و حادثه‌خیز شهرستان‌های شیراز و سپیدان و ۱۰ نقطه پرتصادف، دارای تصادف و حادثه‌خیز شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین، همچنین عقد قرارداد برای ایمن‌سازی ۱۰ نقطه پرتصادف، دارای تصادف و حادثه‌خیز شهرستان‌های فسا و استهبان، ۱۰ نقطه پرتصادف، دارای تصادف و حادثه‌خیز شهرستان‌های ممسنی و رستم، ۸ نقطه پرتصادف، دارای تصادف و حادثه‌خیز شهرستان‌های مرودشت و خرامه، ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز قسمتی از محور نی‌ریز-آباده و عقد قرارداد و شروع عملیات اجرایی در ۱۵ نقطه حادثه‌خیز راه‌های مواصلاتی حوزه استحفاظی با استفاده از اعتبارات استانی هستند.

​فعالیت‌های صورت گرفته برای نگهداری پل‌ها و ابنیه‌های فنی

استان فارس دارای ۳۵۲ پل با دهانه بالای ۱۰ متر است و از ابتدای سال ۹۶ تاکنون تعمیرات اساسی ۱۹ دستگاه پل بزرگ، احداث ۶ تقاطع غیرهمسطح و تعریض ابنیه راه‌ها، تثبیت فنی ۳۰۰ مورد ابنیه راه‌ها، احداث و تعمیرات ۲۱ مورد نرده حفاظتی ابنیه راه‌ها و تعمیرات اساسی و بازسازی ابنیه راه‌ها ازجمله فعالیت‌های مهم در این حوزه بوده است.

وضعیت پایانه‌های مسافربری و باری استان فارس و تعداد آن‌ها

استان فارس دارای ۸ پایانه و شهرک‌های حمل‌ونقل، ۲۲ پایانه فعال مسافری، ۵۴ مجتمع خدمات رفاهی فعال و درحال ساخت است.

تعداد راهدارخانه‌های استان فارس و وضعیت فعلی آنها

در محورهای استان فارس ۷۹ راهدارخانه فعالیت می‌کنند، همچنین این استان دارای ۱۸ پاسگاه پلیس‌راه و ۱۲۹ پایگاه امداد و نجات است.

همچنین چهار ایستگاه پلیس‌راه به‌صورت پیش‌ساخته افتتاح‌شده و در محورهای نورآباد به شیراز، کازرون به شیراز، خنج به قیر و کازرون و شیراز به سپیدان نیز ۴ ایستگاه پلیس‌راه بااعتباری بالغ‌بر ۸ میلیاردتومان به بهره‌برداری رسیده است.

میزان استفاده از آسفالت گرم و آسفالت‌های حفاظتی در محورهای استان فارس

در بحث نگهداری روکش و لکه‌گیری، ۱۴۶ کیلومتر روکش راه‌های اصلی، بزرگراهی و راه‌های روستایی، ۵۴۶ هزار مترمربع لکه‌گیری موضعی و ۲۷۰ کیلومتر آسفالت حفاظتی، بازیافت ۸ کیلومتر آسفالت در محل و همچنین بازیافت کارخانه‌ای انجام شد.

در یک سال گذشته ۵۱ پروژه در حوزه نگهداری جاده‌ها بااعتباری بالغ‌بر ۸۷ میلیاردتومان شامل ۱۴۴ کیلومتر روکش آسفالت، ۵۴۰ هزار کیلومترمربع لکه‌گیری آسفالت و ۴۶ کیلومتر آسفالت‌های حفاظتی صورت گرفته است.

میزان تلفات جاده‌ای در محورهای استان فارس و سهم آن نسبت به کشور

تعداد تصادفات جاده‌ای در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش‌یافته و این درحالی است که در تعداد کشته‌ها در مقایسه با سال ۹۶ یک درصد کاهش داشته است.

 ۲۲ محور استان فارس جزء محورهای مهم و پر تلفات استان هستند که حدود ۸۶ درصد تلفات برون‌شهری و ۴۸ درصد طول راه‌های برون‌شهری را پوشش می‌دهند. تلفات سه‌ماهه ۹۷ درمجموع یک درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ کاهش داشته که تلفات در بخش برون‌شهری ۱.۹ درصد کاهش و بخش روستایی ۷.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

واژگونی، برخورد با خودروهای باری و تلفات موتور از عوامل اصلی تلفات استان است.

استان فارس ازلحاظ شاخص تلفات برون‌شهری در رتبه چهاردهم قرار دارد، همچنین این استان ازلحاظ شاخص تلفات جاده‌ای (برون‌شهری و روستایی) در رتبه بیست و چهارم قرار دارد.

بیشترین تلفات مربوط به خودروی سواری با حدود ۶۰.۴ درصد است که رانندگان با سهم حدود ۵۰ درصدی بیشترین متوفیان را تشکیل می‌دهند.

محورهای شیراز-فسا-داراب-بندرعباس، شیراز-آباده-ایزدخواست، شیراز-کوار-جهرم-لار، شیراز-سپیدان-یاسوج و پلیس‌راه استهبان-نی‌ریز-کرمان بیشترین تلفات را در بین محورهای استان به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.