| کد خبر: 174218 |

با حمایت دولت شرکت‌های داخلی تایر نیاز داخلی را تأمین می‌کنند

درصورت حمایت دولت از صنعت تایر، شرکت‌های داخلی می‌توانند سالیانه بخش عمده نیاز به تایرهای سنگین و تجاری کشور را تأمین کنند.

تین نیوز

درصورت حمایت دولت از صنعت تایر، شرکت‌های داخلی می‌توانند سالیانه بخش عمده نیاز به تایرهای سنگین و تجاری کشور را تأمین کنند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، پرویز اخوان، مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک با اعلام این مطلب افزود: تولید تایر این شرکت در نیمه نخست امسال به 37هزار و 387 تن رسید که در هم سنجی با پارسال 10 تن افزایش نشان می‌دهد.

او اظهار داشت: در تولید تایر از 150 ماده مختلف استفاده می‌شود که 75درصد آنها وارداتی هستند، پیش از اردیبهشت امسال، همه این اقلام با ارز دولتی واردشده بود؛ اما پس‌ازآن به تشخیص دولت همه آنها در گروه‌های دوم و سوم قرار گرفتند که تولیدکنندگان داخلی با مشکل روبرو شدند.

اخوان بابیان این‌که نزدیک به دو ماه طول کشید تا مواد اولیه تولید تایر به گروه یک انتقال پیدا کند ادامه داد: پس‌ازآن دولت با اعلام فهرستی از 25 قلم کالا، واردات لاستیک خودروهای تجاری و سنگین را مشمول دریافت ارز دولتی دانست که این امر به‌منزله سهولت واردات و در تضاد باسیاست حمایت از تولید داخل است.

او اضافه کرد: حدود 10 روز پیش ترخیص مواد اولیه انبارشده در گمرک آغازشده و تولیدکنندگان توانسته‌اند فعالیت خود را از آغاز کنند، درحالی‌که تا پیش از آن با مشکلات تولید و تعدیل نیرو دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

اخوان مهم‌ترین معضل کنونی تایر سازان داخلی را آزاد شدن واردات تایرهای سنگین به کشور و کاهش تعرفه ورودی آنها از 26 به پنج درصد ذکر کرد.

او اضافه کرد: سالیانه نزدیک به یک‌میلیون و 200 هزار حلقه لاستیک سنگین در کشور نیاز است که این شرکت تأمین‌کننده 350 هزار حلقه آن است.

این فعال صنعت تایر تصریح کرد: چنانچه حمایت دولت از تولیدات داخلی تداوم یابد، این گروه صنعتی قادر به اجرای طرح‌های توسعه‌ای است و با افزایش 50 هزار تنی در ظرفیت توسعه، قادر به تولید سالیانه 600 هزار حلقه تایر سنگین می‌شود.

اخوان گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در ماه‌های گذشته، فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد ساخت و درنتیجه عرضه در بازار کم شد که مقدمه‌ای برافزایش قیمت‌ها بود.

او افزایش قیمت لاستیک در بازار را ناشی از سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب دانست و گفت: تولیدکنندگان در سال‌جاری تنها 9درصد قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.