| کد خبر: 174069 |

◄ سیر نزولی عرضه جدید آپارتمان در کشور

گزارش مرکز آمار ایران از فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری کشور، از افزایش ۳.۱ درصدی تیراژ صدور پروانه ساختمانی در یکساله ۹۶ نسبت به یکسال ۹۵ خبر می‌دهد.

تین نیوز

گزارش مرکز آمار ایران از فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری کشور، از افزایش ۳.۱ درصدی تیراژ صدور پروانه ساختمانی در یکساله ۹۶ نسبت به یکسال ۹۵ خبر می‌دهد.

مرکز آمار ایران کارنامه ساخت‌وساز سال ۹۶ کشور را منتشر کرد. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد: طی سال ۹۶ تعداد ۱۳۱ هزار و ۹۱۰ فقره پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌های کشور صادر شده است. به‌طوری که از مجموع پروانه‌های ساختمانی صادر شده معادل ۹۲.۵ درصد مربوط به احداث ساختمان جدید و ۷.۵ درصد مربوط به افزایش بنا بوده است.

بر این اساس تیراژ صدور پروانه‌های ساختمانی در یکسال ۹۶ معادل ۳.۱ درصد نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۵ رشد داشته است. هر چند تعداد ساختمان‌ها به‌واسطه تعداد پروانه‌ها، افزایش پیدا کرده اما تعداد واحدهای مسکونی جدید ساخته شده، کاهش یافته است.

بررسی‌ها از وضعیت فراوانی نسبی پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در هر یک از استان‌های کشور حاکی از آن است که استان تهران با صدور ۱۵ هزار و ۳۵۰ فقره پروانه ساختمانی بیشترین و استان ایلام با صدور یک هزار و ۲۳۳ پروانه ساختمانی کمترین میزان ساخت‌وساز را طی سال ۹۶ داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، طی سال ۹۶ برخلاف افزایش حجم صدور پروانه‌های ساختمانی، تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در کشورمعادل ۲.۱ درصد نسبت به سال ۹۵ با کاهش مواجه شده است. بنا بر‌گزارش مرکز آمار ایران، تیراژ آپارتمان‌سازی در سال ۹۶ معادل ۳۳۷ هزار و ۵۱۹ واحد مسکونی بوده است. از مجموع واحدهای مسکونی ثبت شده در پروانه‌های ساختمانی صادره، طی ۱۲ ماه سال گذشته، معادل ۳۲۲ هزار و ۹۶۲ واحد مربوط به پروانه‌های احداث ساختمان و معادل ۱۴ هزار و ۵۵۷ واحد مربوط به پروانه‌های افزایش بنا بوده که به این ترتیب تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به سال قبل از آن معادل ۲.۱ درصد کاهش داشته است.

اطلاعات جدید مرکز آمار با بررسی متوسط تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های احداث ساختمان مشخص کرده که استان تهران با متوسط ۵.۴ واحد مسکونی در هر پروانه، دارای بالاترین و استان کرمان با ۱.۳ واحد مسکونی در هر پروانه، دارای پایین‌ترین متوسط در بین استان‌های کشور است.

بخش دیگری از کارنامه عملکرد فعالیت‌های ساختمانی طی سال ۹۶ به تشریح یکسری اطلاعات جالب درباره نحوه ساخت‌وسازهای مسکونی اختصاص دارد. بررسی الگوی توزیع پروانه‌های احداث ساختمان برحسب تعداد طبقات ساختمان اختصاص دارد. بررسی‌ها مربوط به نحوه توزیع این الگو نشان می‌دهد: پروانه‌هایی که برای احداث ساختمان‌های یک طبقه، دو طبقه، پنج طبقه و بیشتر صادر شده‌اند به ترتیب معادل ۲۹.۷ درصد، ۲۵ درصد و ۲۱ درصد است. در حالی که فراوانی نسبی ساختمان‌های سه طبقه معادل ۱۵ درصد و چهارطبقه معادل ۹.۲ درصد است.

نکته جالب این بخش گزارش آن است که بیشترین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان‌های یک طبقه به استان کرمان با ۷۸.۸ درصد و کمترین آن به استان تهران با ۲.۱ درصد تعلق داشته است. در عین حال بیشترین پروانه ساختمانی برای احداث آپارتمان‌های دو طبقه به استان چهارمحال و بختیاری و کمترین آن به استان تهران اختصاص داشته است.

همچنین توزیع پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی بر حسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در ساختمان آنها نشان می‌دهد که ۶۲.۲ درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های بتن آرمه، ۱۷.۵ درصد برای ساختمان‌های اسکلت فلزی، ۱۸.۹ درصد برای احداث ساختمان‌ها با آجر و آهن و ۱.۵ درصد برای احداث ساختمان‌هایی با انواع دیگر مصالح صادر شده است.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.