| کد خبر: 174006 |

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

◄ بازار مسکن کشش افزایش قیمت بیش‌تر از این را ندارد

در تهران بالاترین رکورد معاملات در یک ماه 22 هزار فقره بوده است و در حال حاضر حدود 14 تا 15 هزار معامله قرار داریم از همین رو می‌توانیم بگوییم مسکن وارد رکود نشده است.

تین نیوز

نشست خبری هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با حضور مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و معاون شهردار تهران و دبیر علمی این همایش برگزار شد این در حالی است که قرار بود این نشست با حضور مظاهریان معاون مسکن و شهرسازی وزارتخانه برگزار شود که توضیحی هم درباره دلیل غیبت این مقام مسئول در حوزه شهرسازی ارائه نشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، چگنی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای نشست خبری با بیان اینکه هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در تاریخ هفتم و هشتم مهرماه در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه سخنرانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بیانیه روز جهانی اسکان بشر نیز در افتتاحیه این نمایشگاه قرائت خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که همایش امسال موضوع‌محور خواهد بود نه دستگاه‌محور، گفت: اساس این نمایشگاه «تسهیل دسترسی به مسکن مناسب» است.

چگنی به محورهای اصلی این همایش اشاره کرد و افزود: برنامه ملی بازآفرینی شهری، توسعه سکونت‌گاه‌های شهری و شهرهای جدید، سیاست توسعه و تأمین مسکن روستایی از جمله محورهای اصلی هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران خواهد بود.

او خاطرنشان  کرد: روش‌های نوین تأمین مالی مسکن یکی از پنل‌های مهم این دوره از همایش است که سایر پنل ها با موضوعات زیست‌محیطی، مالیات بخش مسکن، اسکان بشر،  بافت‌های نابسامان شهری، توسعه بازارگاه‌های الکترونیک، تحلیل و بررسی مسکن برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به تحلیل بازار مسکن پرداخت و گفت:  بخش مسکن یک حوزه تاثیرپذیر از مسائل اقتصادی خرد و کلان است از همین رو با نگاهی به 5 سال گذشته مشاهده می‌کنید که قیمت مسکن در ثبات نسبی قرار داشت اما در نیمه سال 96 دچار تغییرات اساسی شد که این افزایش قیمت در تمام بخش‌ها اثرگذار بود.

چگنی افزود: قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته با توجه مسائل ارزی، اقتصاد کلان، برجام و ...  نسبت به سال گذشته در تهران حدود 60 درصد افزایش‌یافته است و نرخ افزایش قیمت مسکن در کل کشور به غیر از تهران 30 درصد است.

او با بیان این‌که تغییرات اقتصادی کشور به روی صنایع فولاد، مصالح چندین برابر مسکن تأثیرگذار بوده است و به همین دلیل، هزینه ساخت مسکن به نسبت سال گذشته بسیار افزایش یافته است، عنوان کرد: اگر ما در بخش مسکن افزایش قیمت نداشته باشیم به طور یقین اشتغال در این حوزه از بین خواهد رفت.

چگنی گفت: در تهران بالاترین رکورد معاملات در یک ماه 22 هزار فقره بوده است و در حال حاضر حدود 14 تا 15 هزار معامله قرار داریم از همین رو می‌توانیم بگوییم مسکن وارد رکود نشده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در توضیح آخرین وضعیت سامانه اسکان و مستغلات گفت: تاکنون برای راه‌اندازی این سامانه بیش از 70 جلسه برگزار کرده‌ایم اما باید به این موضوع توجه داشت که تمام اطلاعات برای راه‌اندازی این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد از همین رو معتقدیم که این اطلاعات فرادولتی است و نیاز به همکاری بسیاری از دستگاه‌ها دارد.

او اشاره کرد که هم‌اکنون این سامانه قابل بهره‌برداری نیست و افزود: معتقدیم شهرداری اطلاعات بیشتری نسبت به وزارت راه و شهرسازی برای انجام این پروژه دارد اما کار را رها نکرده‌ایم.

چگنی اظهار کرد: قیمت مسکن گران نخواهد شد چرا که بازار مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد مگر اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ بدهد. خوشبختانه نیز در حال حاضر ارزش‌افزوده بخش مسکن مثبت است و صدور پروانه‌های ساختمانی هم افزایش پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.