| کد خبر: 173994 |

◄ تولید 6 تا 40 درصد قطعات خودروهای چینی مونتاژ داخل در ایران

درحالی‌که طبق قانون، خودروهای مونتاژ داخل باید حداقل از 40 درصد قطعات داخلی استفاده کنند، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این عدد درباره خودروهای چینی بین 6 تا 40 درصد است.

تین نیوز

درحالی‌که طبق قانون، خودروهای مونتاژ داخل باید حداقل از 40 درصد قطعات داخلی استفاده کنند، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این عدد درباره خودروهای چینی بین 6 تا 40 درصد است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در این گزارش دلیل این موضوع برخورد وزارت صنعت با خودروسازان چینی و همچنین قیمت تمام‌شده قطعات در ایران عنوان‌شده است.

به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت درباره خودروسازان چینی هیچ تلاشی برای رعایت قوانین ندارد و در مسائلی که به خودروسازان اروپایی، کره‌ای و ژاپنی فشار وارد می‌شود، هیچ فشاری درباره محصولات چینی وجود ندارد.

شاید بتوان دلیل اصلی این برخورد را سهم زیاد چینی‌ها در بازار ایران دانست. بازاری که بدون رقابت و در انحصار کامل قرار دارد و شاید بتوان با افزایش مدل‌های خودروهای چینی در بازار وضعیت پایان دهد که البته خودروسازان انحصارگرا هم با مونتاژ محصولات چینی پرفروش در این بخش دست وزارت صنعت را بسته‌اند.

البته شاید دلیل دیگر این برخورد متفاوت با چینی‌ها به‌دلیل خروج خودروسازان دیگر به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از بازار ایران باشد که حق انتخاب دیگری به وزارت صنعت نداده است.

از طرفی فناوری پایین و عدم ثبات اقتصادی در ایران موجب شده تا تولید قطعه در ایران بیش از چین باشد و همین مسئله باعث می‌شود تا چینی‌ها تمایلی به تولید قطعات در ایران نداشته باشند و حتی خودروساز هم ترجیح دهد از قطعات چینی استفاده کند.

البته عدم نظارت بر کیفیت قطعات چینی وارداتی هم باعث شده تا به‌دلیل استانداردهای بالاتر قطعه‌سازان داخلی قطعه داخلی کیفیت بیشتری داشته باشد و هزینه تولید آه هم گران‌تر باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس توصیه کرده با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید در ایران، بهتر است طرح افزایش داخلی‌سازی خودروهای چینی، با یک سازوکار مشخص و منطقی پیش برود تا هم‌ساخت داخل برای چینی‌ها به‌صرفه باشد و هم هزینه تولید در کشور خیلی بالا نرود.

به عبارت بهتر، حرف مرکز پژوهش‌ها این است که صرف اعمال فشار بی‌منطق برچینی‌ها بابت افزایش داخلی‌سازی، ممکن است به گران از آب درآمدن تولید قطعات و درنتیجه بالا رفتن قیمت تمام‌شده خودروهای چینی و متضرر شدن مشتریان داخلی منجر شود. مرکز پژوهش‌های مجلس البته بر اثرات مثبت داخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی نیز تأکید و عنوان کرده که این اقدام می‌تواند خروج ارز از کشور را از ناحیه واردات قطعه کاهش دهد.

البته باید درنظر داشت که صنعت قطعه‌سازی در ایران بسیار قدرتمندتر از صنعت خودرو است و در سال‌های شکوفایی صنعتی در ایران بسیاری از قطعه‌سازان داخلی محصولاتشان را به شرکت‌های معتبر اروپایی مانند بنز و ... عرضه می‌کردند؛ اما بدحسابی خودروسازان، عدم ثبات اقتصادی و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه این صنعت مهم در کنار تحریم صنایع مختلف باعث شد تا قطعه‌سازان بسیاری این روزها به مرز ورشکستگی برسند.

حال با عدم رعایت قانون داخلی‌سازی قطعات خودروهای مونتاژی شرکت‌های چینی در ایران وزارت صنعت بار دیگر به این گروه زحمت‌کش و توانمند ضربه زده است. باید درنظر داشت که کیفیت بسیاری از قطعات تولید داخل درصورت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بزرگ، بسیار بیشتر از قطعات چینی است که فقط در آن‌ها قیمت مدنظر قرار داده‌شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از گزارش خود، میزان داخلی‌سازی محصولات چینی حاضر در خودروسازی ایران را اعلام کرده است. براین اساس، مشخص‌شده که به‌جز دانگ‌فنگ که در ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد داخلی‌سازی دارد، سایر خودروهای چینی نهایتاً با ۳۰ درصد ساخت داخل مونتاژ می‌شوند.

هرچند دقیقاً مشخص نشده که این سهم داخلی‌سازی، شامل چه قطعاتی است، اما طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، حدود ۱۴ درصد از حجم ساخت داخل تمام خودروها را رنگ و مونتاژ تشکیل می‌دهد و مابقی نیز به قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی مربوط می‌شود.

در پایان جدول میزان داخلی‌سازی خودروهای چینی مونتاژ داخل را مشاهده می‌کنید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.