| کد خبر: 173692 |

◄ دریافت عوارض برای تردد در بزرگراه‌های تهران کلید خورد

قرار است در این طرح از خودروهای عبوری از تونل‌ها و بزرگراه‌های درون‌شهری عوارض دریافت شود و گفته شده این کار مجوز قانونی نیز دارد و در لایحه بودجه نیز ردیفی برای آن تعریف شده است.

تین نیوز

صبح امروز در کمیسیون حمل‌‍ونقل شورای شهر تهران نشستی برگزار شد که در آن به موضوع دریافت عوارض از بزرگراه‌های تهران که چندسالی است بحث آن گرم شده است پرداخته  شده و در آخر نیز رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا عنوان کرده این موضوع در حد یک ایده است و هنوز تصمیم جدی در این‌باره در شورا و شهرداری گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، قرار است در این طرح از خودروهای عبوری از تونل‌ها و بزرگراه‌های درون‌شهری عوارض دریافت شود و گفته شده این کار مجوز قانونی نیز دارد و در لایحه بودجه نیز ردیفی برای آن تعریف شده است.

کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این نهاد عمومی تصمیم گرفته عوارض عبور از شهروندان در تونل ها و بزرگراه هایی که در تهران ساخته می شود، گرفته شود اما به این موضوع اشاره نشده که تغییرات و نوسانات اقتصادی این تصمیم را به تعویق می‌اندازد یا خیر؟

به گفته افشین حبیب زاده، رئیس کمیته عمران شورای شهر، به استناد مصوبه شورای شهر در تبصره 17 لایحه بودجه شهرداری سال جاری، دریافت عوارض از خودروها در عبور از تونل و بزرگراه‌ها مجاز است. 

پیش از این هم پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرده بود: با موافقت شورای شهر از خودروهای عبوری در بزرگراه های تهران عوارض گرفته می شود. با این حال هنوز مشخص نیست آیا قرار است در همه بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران از مردم عوارض عبور بگیرند یا فقط قرار است در تونل‌ها و بزرگراه‌های جدیدی مانند بزرگراه شهید شوشتری (ادامه بزرگراه رسالت) و تونل شهید متوسلیان (ادامه بزرگراه شهید صیاد از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان)، عوارض دریافت شود.

عضو شورای شهر تهران در این‌باره به این شبکه خبری، گفت: اداره شهر منابع مالی عظیمی نیاز دارد که بخشی از آن شاید از طریق اخذ عوارض بزرگراهی میسر شود.

حسن خلیل‌آبادی با تاکید بر اینکه، مجوز دریافت عوارض بزرگراهی در لایحه بودجه سال جاری به شهرداری داده شده است، افزود: این موضوع هنوز در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح نشده است.

وی تصریح کرد: کلان‌شهر تهران به عنوان نماد شهری کشور، نیاز به بودجه زیادی برای اداره دارد که راه‌های مختلف در این میان باید بررسی شوند تا به نقطه نظر مشترک در این‌باره دست پیدا کرد.

به گزارش تین‌نیوز در تهران 28 پروژه بزرگراهی وجود دارد که 7 پروژه آن جدید هستند و 10 پروژه نیز به بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری معرفی شده است. از جمله احداث بزرگراه شهید شوشتری به رسالت و پارکینگ طبقاتی نیایش.

به نظر می‌رسد توجه شورای شهر به موضوع دریافت عوارض بزرگراهی و تونل‌های شهر تهران به این دلیل اتفاق می‌افتد که تراکم فروشی که یک بخش بزرگی از درآمد اداره شهر را تامین می‌کرد با ممنوعینت مواجه شده و کار ساخت بسیاری از طرح‌ها نیمه‌تمام نیز نیاز به تامین منابع مالی بسیار دارد. بنابراین به نظر مدیران شهری یکی از از روش‌های جایگزین می‌تواند اخذ عوارض از معابر شهری باشد.                

یکی دیگر از راه‌هایی که شاید بتواند به کمک بخش خصوصی جای پارک خودروها را تا حدی سامان دهد، ساخت پارکینگ با همراهی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.