| کد خبر: 173575 |

◄ مدیران صنعت فولاد، صنعت روبه زوال ریلی را دریابند

بر اساس ادبیات مهندسی، استحکام هر زنجیره‌ تولید کالا یا خدمات، به‌اندازه‌ توان ضعیف‌ترین حلقه‌ آن است. بنابراین روشن است که تضعیف صنعت حمل‌ونقل ریلی یا صنعت بزرگ فولاد، تبعات اقتصادی-اجتماعی بزرگی در جامعه خواهد داشت.

تین نیوز

افزایش قیمت یک کالا متاثر از نحوه تولید آن و انجام پروسه‌هایی است که در فرآیند زنجیره تامین بر روی آن کالا انجام می‌شود. با این وصف، رشد قیمت فولاد در روزهای اخیر متاثر از رشد قیمت فرآیندهای زنجیره تامین آن از جمله قیمت حمل ریلی این محصول مهم صادراتی کشور نبوده است.

سبحان نظری

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت ترکیب حمل‌ونقل با تاکید بر این‌که این رشد ناهمگون قیمتی بین صعود قیمت فولاد در برابر عدم رشد قیمت حمل این محصول رخ داده است، گفت: روز سه‌شنبه (20شهریور 97) در جلسه هیات مدیره‌ انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با حضور مدیران شرکت‌های ریلی باری کشور، دعوت شدم و سخنرانی مختصری درباره‌ چالش‌های جاری در این حوزه‌ مهم کسب‌وکار ارائه دادم و راهکارهایی هم برای رویارویی با این چالش‌ها، پیش نهادم.

نظری اضافه کرد: به‌عنوان مسئول کارگروه مالکان واگن‌های لبه‌کوتاه انجمن عنوان می‌کنم که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بار (در گروه لبه‌کوتاه)، در سال‌های اخیر قواعد رقابت حرفه‌ای را رعایت نکرده‌اند.

این عضو انجمن ریلی گفت‌وگوی پیش رو را در ادامه یادداشت پیشین خود قلمداد و اضافه کرد: بنابراین شرکت‌های ریلی باری، علی‌رغم سیر صعودی هزینه‌های واگن‌داری و شرکت‌گردانی، طی سه‌سال اخیر با رقابتی منفی، درآمد مالکانه‌ واگن‌های خود را کاهش داده‌اند.

نظری تصریح کرد: نکته‌ مهم این است که این ارزان‌سازی عمدتا برای یک کارفرمای عریض‌وطویل و پردرآمد و پرسود یعنی «صنعت فولاد» انجام شده است.

مدیرعامل ترکیب حمل‌ونقل افزود: اگرچه فعالان صنعت فولاد، مدیران بسیار معتبر زنجیره‌ ارزش فولاد هستند اما جایگزین سهل‌الحصولی برای حلقه‌ حمل‌ونقل ریلی که وظیفه حمل بار ایشان با حفظ سلامت کالا و قیمت بسیار مناسب حمل در این زنجیره برعهده دارند را ارائه نداده‌اند.

نظری خبر داد: متاسفانه داده‌های اقتصادی کسب‌وکار حمل‌ونقل ریلی بار به‌شدت نگران‌کننده است و ناگزیرم این نتیجه را خیلی صریح اعلام کنم که نه فقط صنعت ریلی با تداوم این روال، سریعا رو به زوال است، که به دنبال چنین زوالی قطعا صنعت فولاد هم به‌عنوان صنعت بزرگ و مادر کشور با آسیب و کاهش شدید سطح فعالیت روبه‌رو خواهد شد.

رییس کارگروه واگن‌های لبه‌کوتاه انجمن ریلی تاکید کرد: بر اساس ادبیات مهندسی، استحکام هر زنجیره‌ تولید کالا یا خدمات، به‌اندازه‌ توان ضعیف‌ترین حلقه‌ آن است و این نیز روشن است که تضعیف صنعت حمل‌ونقل ریلی یا صنعت بزرگ فولاد، تبعات اقتصادی اجتماعی بزرگی در جامعه خواهد داشت.

نظری اضافه کرد: در کنار این، باید دانست که روال تغییرات متغیرهای اقتصادی کشور نشان می‌دهد که نگه‌داشتن هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در سطوح کنونی به هیچ روی میسر نیست و به‌ویژه حفظ قیمت سوخت دیزل در سطح فعلی، محال است.

مدیرعامل ترکیب حمل‌ونقل بر توافق بزرگان این دو حوزه مهم اقتصادی کشور، بر سر انتقال بخشی از سود تجمیع شده در مرکز زنجیره‌ ارزش فولاد به حلقه‌ بحرانی حمل‌ونقل ریلی اظهار امیدواری کرد و خاطرنشان کرد: این اقدام در جهت توجیه‌پذیری حمل ریلی نسبت به حمل جاده‌ای در آینده‌ای نزدیک و بر اساس داده‌های واقعی است تا دست‌کم بقای حمل‌ونقل ریلی به این شیوه تضمین شود.

نظری ادامه داد: بنابراین خوب است به این منظور، هیات مدیره‌ هر دو انجمن فولادسازان و شرکت‌های ریلی به‌سرعت نشست مشترکی برای بررسی این مهم برگزار کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.