| کد خبر: 173449 |

مدیر فرودگاه آبادان خبر داد:

توسعه ظرفیت ترمینال مسافری فرودگاه آبادان/ احداث ترمینال جدید در دستور کار

مدیر فرودگاه آبادان با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه این فرودگاه گفت: افزایش ظرفیت ترمینال موجود و احداث ترمینال جدید از جمله این اقدامات است.

تین نیوز

مدیر فرودگاه آبادان با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه این فرودگاه گفت: افزایش ظرفیت ترمینال موجود و احداث ترمینال جدید از جمله این اقدامات است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا دهقانی‎زاده، مدیر فرودگاه آبادان در ارتباط با مسیرهای پروازی فرودگاه آبادان گفت: فرودگاه آبادان رتبه نهم کشور را داراست و از جمله مسیرهای هوایی داخلی این فرودگاه می‎توان به مسیرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و بندرعباس اشاره کرد که در ایام نوروز در مسیر کیش هم پرواز داریم. در مسیر خارجی نیز دو پرواز شارجه و کویت را داشتیم که به دلیل تحولات نرخ ارز، از ۴۰ روز پیش پروازهای مسیر شارجه به تعلیق درآمده و از سه ماه پیش نیز پروازهای مسیر کویت به دلیل کاهش تعداد مسافر، از سوی شرکت هواپیمایی آسمان لغو شده است. اکنون به دنبال راه‎اندازی مسیرهای جدید با همکاری شرکت‎های هواپیمایی داخلی به مقاصدی از جمله تبریز،‌ کرمانشاه، شمال کشور و نیز پرواز خارجی به استانبول و آذربایجان هستیم. همچنین درخواست‎هایی برای راه‎اندازی مسیر هوایی عمان- آبادان داریم.

وی ادامه داد: قرار بود مرداد امسال پرواز آبادان به مقصد مازندران یا گیلان برقرار شود که انجام نشد و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد. همچنین راه هوایی جدیدی را به مقصد عتبات عالیات، پیشنهاد کردیم که طرح آن توسط اداره کل کنترل ترافیک هوایی آماده شده و مجوزهای لازم نیز، گرفته شده است که در صورت اجرای آن حدود ۱۰۰ مایل از مسیر پروازی کاسته خواهد شد و امکان برقراری پرواز در این مسیر افزایش خواهد یافت.

دهقانیزاده افزود: آمار تهیه شده برای فرودگاه آبادان نشان می‎دهد که سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به رشد ۲۵ درصدی پرواز و  افزایش ۱۶ درصدی تعداد مسافران دست یافتیم، سال ۹۶ تفاوت چندانی نداشتیم اما در پنج ماهه اول سال ۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۵.۳ درصد رشد پرواز، ۸.۷ درصد رشد مسافر و ۱۸.۵درصد رشد بار داشته‎ایم که در این مدت ۲۹۵۰ پرواز با ۳۰۵ هزار مسافر انجام شده است.

این مدیر فرودگاهیبا اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش رضایت مسافران گفت: با توجه به تأکیدهای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و نیز قائم مقام شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در راستای ارتقای خدمات فرودگاهی، نسبت به بهسازی ترمینال و نوسازی تجهیزات آن و ایجاد میز خدمت برای استفاده از نظرها و انتقادهای مسافران، اقدام کردیم.  همچنین شماره پیامک ۱۰۰۰۷۰۶۹ را نیز معرفی کرده‎ایم که نظرها و پیشنهادهای مسافران را به طور مستقیم به بنده منتقل می‎کند. در مجموع به منظور افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) و رفاه مسافران، فرودگاه آبادان اقدام به احداث بخش تجاری، فست فود و کافه، بهسازی سرویس‎های بهداشتی و نمازخانه‎ها، توسعه کانتر پذیرش مسافر و تسمه نقاله‎ها، ایجاد اتاق مادر و کودک، ایجاد اتاق سیگار و غیره کرده‎ایم. همچنین به منظور رعایت حال تاکسی‎ها و خودروهایی که قصد توقف و استفاده از پارکینگ فرودگاه را ندارند از دریافت عوارض پارکینگ از آنها خودداری می‎کنیم.

وی به مساله اخذ گواهینامه فرودگاهی برای فرودگاه آبادان نیز اشاره کرد و افزود: پیگیر دریافت گواهینامه فرودگاهی هستیم. البته در این باره با یک مشکل مواجه هستیم که امیدواریم به زودی با کمک فرمانداری و مدیران منطقه آزاد اروند برطرف شود. برای دریافت گواهینامه و به منظور رعایت موارد امنیتی، باید فرودگاه یک درب ورود و خروج داشته باشد ولی از سال ۸۶ درب دانشکده علوم پزشکی به فرودگاه باز شده است که برای ما مشکلات بسیاری از نظر امنیتی و ارائه خدمت به مسافران، به وجود آورده است. اکنون تعامل خوبی با ارگان‎های داخلی فرودگاه مانند پلیس، سپاه، نمایندگی نهاد ریاست جمهوری، مرکز سوختگیری، گذرنامه و شرکت‎های هواپیمایی داریم و در حوزه ارتباط‎های بیرون فرودگاهی نیز تعامل خوبی با سازمان منطقه آزاد اروند، فرمانداری و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تأمین اعتبارها و دریافت پیشنهادهای سازنده داریم. 

افزایش فضای ترمینال فرودگاه آبادان

مدیر فرودگاه آبادان درباره طرحهای توسعه این فرودگاه گفت: فرودگاه آبادان در سال ۱۳۲۰ به بهره‎برداری رسیده است و با توجه به همسایگی صنعت نفت، شرکت‎های بزرگ هواپیمایی دنیا در آن نشست و برخاست داشتند. در دوران جنگ تحمیلی عملیات پروازی این فرودگاه متوقف شد و اما در سال‎های متمادی پس از دفاع مقدس، بودجه‎هایی برای نوسازی این فرودگاه اختصاص یافت. در سال‎های اخیر نیز توانسته‎ایم با همکاری میان شرکت فرودگاه‎ها و سازمان منطقه آزاد اروند، پروژه‎های نوسازی متعددی را اجرا کنیم و فرودگاه را توسعه دهیم. اکنون با توجه به تعاملات خوبی که میان ما و منطقه آزاد اروند وجود دارد، طرح‎های بهسازی و توسعه فرودگاه آبادان با مشارکت این دو مجموعه در حال اجرا است. در طرح بهسازی و نوسازی، فضای ترمینال فرودگاه از ۶۰۰۰ مترمربع به ۹۲۵۰ مترمربع افزایش یافته است و به نسبت آن امکانات رفاهی مسافران را نیز افزایش دادیم. در بحث طرح توسعه فرودگاه آبادان نیز فاز اول ساخت ترمینال جدید با ۷۳۵۰ مترمربع فضای ترمینالی به اتمام رسیده است و فاز دوم آن نیز حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می‎توان به تعویض سیستم روشنایی اپرون، تعویض ۲۷ کیلومتر کابل قدرت روشنایی باند، ایجاد مسیر دسترسی آسان و سریع خودروهای آتشنشانی به عوامل پروازی، درزگیری عوامل پروازی، بهسازی ساختمان‎های سپاه و پلیس، بهسازی سیستم سرمایش و گرمایش و نیز نصب و راه‎اندازی سامانه ILS اشاره کرد که حداقل دید افقی برای فرود هواپیما را به ۱۲۰۰ متر کاهش داده است که با نصب چراغ‎های پرسیژن به طول ۹۰۰ متر، حداقل دید به ۸۰۰ متر کاهش خواهد یافت. دو خودروی آتشنشانی با استاندارد روز دنیا را خریداری کرده‎ایم و اخیراً سایت‎یابی نصب رادار برای پشتیبانی رادار فرودگاه اهواز جهت پوشش فضای جنوب غرب کشور و تقرب پرواز در فرودگاه آبادان، توسط اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی انجام شده است. در حوزه توسعه‎ای، با اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، فاز نخست ساخت ترمینال جدید به پایان رسیده و فاز دوم ۳۳ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر توسعه و نوسازی ساختمان CIP فرودگاه به مساحت ۷۳۰ متر مربع انجام شده است. یکی دیگر از اقدامات ما پیگیری تدوین طرح جامع فرودگاه است که در آستانه عقد قرارداد است.

دهقانی زاده درباره طرح جامع فرودگاه آبادان نیز گفت: طرح جامع فرودگاه‎ها از الزام های مورد تأکید است. از زمانی که مسئولیت فرودگاه آبادان را بر عهده گرفتم با توافق‎هایی که بین شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده است زمینه تدوین طرح جامع با در نظر گرفتن شاخص های مختلف فراهم و اعتبار مورد نیاز نیز تصویب شده است و در آینده نزدیک شاهد عقد قرارداد خواهیم بود. هر مدیری نیز که بعد از من مسئولیت فرودگاه را بر عهده بگیرد باید بر اساس طرح جامع به اجرای پروژه‎ها بپردازد تا به اهداف سند چشم‎انداز برسیم.

وی با اشاره به احداث ترمینال دوم فرودگاه افزود: ترمینال جدید برای پوشش دادن ۹۰۰ هزار مسافر در سال طراحی شده و کاربری داخلی دارد که به امید خدا در ابتدای نیمه دوم سال آینده به اتمام خواهد رسید و از ترمینال موجود نیز برای پروازهای خارجی استفاده خواهد شد. همچنین توسعه فضای سبز فرودگاه را با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری می‎کنیم.

این مدیر فرودگاهی سپس به مساله مطالبات این فرودگاه از شرکت‌های هواپیمایی پرداخت و گفت: فرودگاه آبادان از نظر وصول مطالبات خود از شرکت‎های هواپیمایی در وضعیت خوبی قرار دارد، البته یکی دوتا از شرکت‎ها کم لطف هستند و باید همکاری بیشتری داشته باشند زیرا فرودگاهی که قادر به وصول مطالبات نباشد، با کاهش بودجه مواجه شده و طبیعتاً در ارائه خدمات آن، تأثیر منفی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته برای صدور سند مالکیت اراضی فرودگاه آبادان تلاش‎های زیادی شده است و اکنون نقشه کاداستر آن در سامانه اداره ثبت قرار گرفته است که با رفع چند اختلاف کوچک در نقشه آن،  به مرحله صدور سند خواهد رسید.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.