| کد خبر: 173398 |

◄ حاشیه‌های حضور هندی‌ها در چابهار

بدیهی است که واگذاری مالکیت غیرممکن می‌باشد اما تحت هر شرایطی این امر از نظر موقعیت استراتژیکی و لجستیکی و بزرگترین دروازه دریایی جنوب شرق منطقه به‌خصوص به‌عنوان هاب پنجم پتروشیمی در آینده، امری غلط و غیرکارشناسانه است.

تین نیوز

در حالی که انتشار خبر مربوط به حضور هندی‌ها در چابهار، بازتاب منفی در جامعه داشته است، یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است نباید به همه مسایل با دید سیاسی نگاه کرد. 

به گزارش تین‌نیوز، موضوع حضور هندی‌ها در چابهار یکی از حاشیه‌سازترین خبرهای این هفته است که فضای شبکه‌های اجتماعی را علیه وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی بسیج کرد.

پس از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی در مورد این موضوع اظهار نظر کردند که اگرچه در بین اظهار نظرها تعداد نظرات منفی بیشتر بود اما برخی نیز  نگاهی مثبت به موضوع داشتند.

در این زمینه سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در شبکه‌های اجتماعی نوشت: همه موضوعات را نباید سیاسی کرد، یک بندر با موقعیت منحصر به‌فرد در کشور وجود داشت که بودجه لازم برای تجهیز و بهره‌برداری از آن به هر دلیل وجود نداشت. 

وی افزود: این بندر بلااستفاده مانده بود و حال با یک شرکت خارجی قرار داد بسته شده که آن‌را تجهیز کرده و به بهره‌برداری برساند و منطقی است که بخشی از سود به شرکت خارجی برسد، کجای این کار اشکال دارد؟

قصابیان با بیان‌ این‌که  دوبی با همین روش آباد شد و هنر شیخ دبی جذب سرمایه بود، تاکید کرد: چرا در مقابل جذب سرمایه خارجی این قدر موضع می‌گیریم؟ چابهاری که فعال باشد و کار بندری انجام بدهد از چابهار امروزی برای کشور بهتر است.

یک دریانورد با سابقه اما نظر مثبتی به این موضوع ندارد و معتقد است واگذاری توسعه چابهار آن‌هم به هندی‌ها جای سوال دارد.

علی اصغر حصاری گفت: عدم توانایی شرکت‌های داخلی آن‌ هم پس از چهل سال شعار استقلال و عدم وابستگی به کشورهای پیشرفته‌، یکی از پرسش‌هایی است که در این زمینه مطرح است.

وی با بیان این‌که شعار عدم وابستگی به کشورهای پیشرفته ما را محتاج کشورهای جهان سوم و درحال توسعه‌ای چون هند کرده است، اظهار کرد: واگذاری توسعه چابهار به هندی‌ها یعنی از بین بردن فرصت‌های شغلی برای نیروهای بومی و داخلی و مهیا کردن شغل برای هندی‌ها در حالی که جوانان بلوچستانی شدیدا با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. 

حصاری تاکید کرد: ضمن این‌که چگونگی واگذاری و تعهدات طرف مقابل برای حسن انجام کار و دیگر موضوعات با توجه به تحریم‌ها که قدرت چانه‌زنی را برای ما به حداقل رسانده است، خود جای حرف بسیار دارد.

موضوع از بین رفتن  فرصت‌های شغلی برای اهالی منطقه در حالی مطرح می‌شود که دبیر اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی در این مورد در شبکه‌های اجتماعی نوشت: اینجانب اطلاع موثق دارم که اصولا هندی‌ها قرار نیست در بندر چابهار مستقر شوند تا نیروهای بومی بیکار شوند، آنها به دنبال یک ترمینال اپراتور ایرانی هستند که کار اپراتوری را از طریق شرکت‌های ایرانی انجام دهند.

 محسن صادقی‌فر افزود: در همین راستا بندر چابهار چند ماه قبل مناقصه‌ای برگزار کرد و یکی از شرکت‌های ایرانی در بین چند شرکت برنده شد.  

وی  اظهار کرد: بحث رابطه تجاری ایران، هندوستان و کشورهای CIS همیشه مطرح بوده و سالیان سال است که کشور به دنبال جذب کالاهای تجار هندی به روسیه است.   

صادقی‌فر خاطرنشان کرد: حال که این مهم در حد بسیار کمی در حال رخ دادن بوده و قرار است هندوستان در چابهار سرمایه‌گذاری تجهیزاتی کرده و بار افغانستان را از این مسیر هدایت کند، آن‌هم در قالب قرارداد سه جانبه، غوغا به‌پا شده است.

وی با بیان‌این‌که تا اینجای کار ضرری متوجه سازمان و بندر چابهار و مردم محروم منطقه سیستان  نیست، گفت: اگر کانتینر در راستای این قرارداد به بندر چابهار بیاید و به افغانستان و یا هر جای دیگر برود کشور برنده است. 

این کارشناس اظهار کرد: با وجود فعالیت‌های متعدد سازمان بنادر از قبیل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری، ایجاد بزرگترین موج‌شکن کشور، حدود ۱۷ میلیون متر مکعب لایروبی، تخفیف ۹۰ در صدی به THC تخفیف و... در چابهار، اما کانتینر در حد ظرفیت ساخته شده به این بندر وارد نمی‌شود حال اگر با توجه به سیاست‌های فی مابین پاکستان و هندوستان جذابیتی برای چابهار پیش آمده چه اشکالی دارد که از آن استفاده کنیم؟  

صادقی‌فر تاکید کرد: البته سازمان بنادر باید مراقب باشد که تجار، کالاهای هندی را از این مسیر هدایت و سرمایه‌ای که هندی‌ها به آن متعهد شده‌اند را دریافت کنند.

محمد علی طباطبایی کارشناس لجستیک نیز با اشاره به اظهار نظرهایی که در مورد تحریف خبر واگذاری چابهار صورت گرفته و عنوان شده منظور از واگذاری توسعه این بندر بوده و نه مالکیت آن، گفت: بدیهی است که واگذاری مالکیت غیرممکن می‌باشد اما تحت هر شرایطی این امر، با توجه به موقعیت استراتژیکی و لجستیکی و بزرگترین دروازه دریایی جنوب شرق منطقه به‌خصوص به‌عنوان هاب پنجم پتروشیمی در آینده، امری غلط و غیرکارشناسانه است.

وی با بیان این‌که بررسی دلایل و چگونگی و کار کارشناسی این موضوع می‌تواند یکی از محورهای بررسی اتاق فکر سازمان باشد و مطمئن هستم مدیران ارشد تصمیم‌ساز وتصمیم‌گیر سازمان قلبا با این امر موافق نیستند، تاکید کرد: روشنگری در این امر به معنای جوسازی و خود تحریمی تلقی نمی‌شود.

طباطبایی در مورد اظهارتی که درمورد واگذاری اپراتوری بندر چابهار برای جذب بار مطرح می‌شود نیز خاطرنشان کرد: اپراتوری بندر به منزله تضمین جذب بارنیست، کشور ما پتانسیل حداقل 30 میلیون تن ترانزیت را دارد که سهم چابهار در سال‌های اول بهره‌برداری حداقل 2 تا سه میلیون است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.