| کد خبر: 173397 |

◄ ملاحظاتی درباره حضور هندی‌ها در چابهار

به‌نظر می‌رسد هندی‌ها پس از ده‌ها سال لابی قرار است چابهار را اجاره کنند اما این موضوع چند و چون‌هایی دارد که امید است مد نظر گرفته شده باشد.

تین نیوز

به‌نظر می‌رسد هندی‌ها پس از ده‌ها سال لابی قرار است چابهار را اجاره کنند اما این موضوع چند و چون‌هایی دارد که امید است مد نظر گرفته شده باشد: 

۱- کشور ما همسایه بزرگ و ابدی پاکستان با روابط نه‌چندان دلچسب و تحت تاثیر اشارات رقبای اصلی ایران یعنی آمریکا و عربستان و خود نیز رقیب آشکار و ‌پنهان سیاست‌های ما در افغانستان است که شاید مهمترین تقاضا را از چابهار داشته و خواهد داشت که ما نباید آن‌را بین دو رقیب و دشمن دیرینه در حال تنش‌های جنگی وجه‌المصالحه قرار دهیم.

۲- بر همه روشن است که تنش‌های بین هند و پاکستان قطعی بوده و پاکستان از معامله با هند و حسن همجواری ما ناخشنود باشد و این امر در آینده روابطش با ما در سیستان و بلوچستان و روابط و تاثیرات اجتماعی فی‌مابین استان‌های دو کشور و همچنین عملیات روان و اقتصادی بندر چابهار اثرگذار باشد و باعث زحماتی به‌خصوص در این شرایط و برهه سیاسی خاص برجامی و غیربرحامی کشور شود.

۳- پاکستان دارای بندری مشابه چابهار در خلیج گواتر به‌نام بندر گوادر است که خیلی امید دارند رقیب مهمی برای جذب سهم چابهار از بازار جهانی و آسیای میانه شود و هم اکنون نیز بیشتر بار ترانزیتی افغانستان از بنادر کراچی و گوادر و ... مبادله می‌شود و مطمئنا پاکستان به‌عنوان همسایه ما خوشش نخواهد آمد هند دارای بازوی عملیاتی بازرگانی اقتصادی سیاسی اجتماعی از طریق بنادر ایران در غرب خود و رقیب اقتدار پاکستان در افغانستان باشد.

۴- پاکستان همانطور که همیشه مطرح بوده احتمالا مبادرت به واگذاری بندر گوادر به کشور چین خواهد کرد که به‌مراتب قدرتمندتر از هند در منطقه و امیدی برای غرب در افق‌های مقابله‌ای دور دست‌تر است. 

۵- کشور ما در شرایط ثبات داخلی و بین‌المللی مناسبی نیست و امریکا پیوسته گزینه جنگ و محاصره اقتصادی و فیزیکی ما را همیشه روی میز داشته و دارد و هندی‌ها هم به‌طور تاریخی همیشه نان را به‌نرخ روز دنیا خورده و می‌خورند. اگر اتفاقی بیفتد، وضع مدیریت و عملیات تنها بندر تجاری اقیانوسی ما چه می‌شود؟ هندی‌ها در پهنه سیاست‌های جهانی خیلی از ما آگاه‌تر و باتجربه‌ترند.

۶- اصولا بر اساس کدام مزیت‌های هند و نقاط ضعف خود، بندر چابهار را واگذار کرده‌ایم؟ سرمایه‌‌گذاری در بندر، راه‌آهن، خرید تجهیزات٬ نیروی انسانی و عملیات و عملکردهای بندری و تخصصی آنها و یا همه این‌ها به‌عنوان ضعف‌های ما؟ که یقینا این چنین نیست.

این یادداشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.