| کد خبر: 173300 |

◄ یک تشکل،دو رئیس،دو هیئت‌مدیره: «مهندسی»انجمن مهندسی دریایی

انجمن مهندسی دریایی ایران امروز دو هیئت، دو دفتر و دو رئیس دارد. بعد از مجمعی که در سال ۹۵ برگزار شد؛ اتفاق‌نظری روی شکل‌گیری هیئت‌مدیره و ریاست جدید اتفاق نیفتاد و مجمع ماحصلی جز اختلاف‌نظر هیئت‌مدیره مجری انتخابات و هیئت‌مدیره منتخب مجمع در بر نداشت.

تین نیوز

اعظم گلبری: انجمن مهندسی دریایی ایران امروز دو هیئت، دو دفتر و دو رئیس دارد. بعد از مجمعی که در سال ۹۵ برگزار شد؛ اتفاق‌نظری روی شکل‌گیری هیئت‌مدیره و ریاست جدید اتفاق نیفتاد و مجمع ماحصلی جز اختلاف‌نظر هیئت‌مدیره مجری انتخابات و هیئت‌مدیره منتخب مجمع در بر نداشت. درعین‌حال که نتایج انتخابات در روز مجمع قانونی و لازم‌الاجرا بود، اما بعد از انتخابات و در انتخابات داخلی جهت تعیین ریاست هیئت‌مدیره انجمن به توافق نرسیدند و هیئت‌مدیره مجری، هیئت‌مدیره منتخب را محق ندانسته و از تحویل ریاست امتناع کرد. درعین‌حال هیئت‌مدیره و ریاست منتخب مجمع نیز که خود را بر حق قلمداد می‌کرد، با تهیه دفتر، کار خود را در ساختمان دیگری آغاز کرد و بر حقانیت خود پافشاری دارد.

محمدسعید سیف که ریاست انجمن را در هنگام برگزاری انتخابات برعهده داشت همواره از پاسخگویی در این خصوص امتناع و پاسخگویی به سؤالات هفته‌نامه «حمل‌ونقل» را رد کرد و درعین‌حال مسئولیت پاسخگویی دراین‌باره را به کارمندان روابط عمومی خود محول کرده است. دو کارمند روابط عمومی مجموعه تحت مدیریت آقای سیف نیز در تماس‌های مکرر با استناد به روزنامه رسمی ادعا رد کردند و عنوان می‌کنند که به دلیل مخدوش‌بودن انتخابات، نتایج انتخابات سال ۹۵ مردود است. این روند در انتخابات هیئت‌مدیره این تشکل صنفی در حالی رخ می‌دهد که چندی بعد از بروز اختلاف بین دو تیم هیئت‌مدیره، بازرس هیئت‌مدیره در نامه‌ای بر غیرقانونی‌بودن عدم تحویل مدیریت انجمن به تیم جدید صحه گذاشت و در نامه‌ای اعلام کرد که دیگر هیچ‌گونه همکاری با هیئت‌مدیره قبلی انجمن صنایع دریایی ندارد و این‌گونه از خود سلب مسئولیت کرد.

حمید زراعتگر، بازرس هیئت‌مدیره دوره پیشین انجمن مهندسی دریایی، در نامه‌ای، رسما اعلام کرد که اتفاقات پس از مجمع عمومی مرداد ۹۵ مبنی عدم اجازه استقرار هیئت‌مدیره منتخب، قانونی نبوده است. زارعتگر که رونوشتی از  این نامه را به معاون پژوهشی وزارت علوم، دبیر کمیسیون انجمن‌ها، هیئت‌مدیره سابق و هئیت‌مدیره منتخب ارسال کرده است در این نامه بر ایجاد مشکلات در انتخابات بیست و ششم مردادماه سال ۹۵ تأکید دارد و با ارائه نتایج و آماری از انتخابات از تأیید ضمنی انتخابات در روز مجمع خبر می‌دهد.

او که در این نامه خود را بازرس هیئت‌مدیره قلمداد می‌کند، به برگزاری انتخابات داخلی، اشاره و اعلام می‌کند: «به دعوت هیئت‌مدیره سابق (آقای سیف) دعوتی از منتخبان و اعضای سابق هیئت‌مدیره و بازرس به تاریخ یکشنبه ۱/۶/۹۵ به عمل آمد. در جلسه اول شش نفر از اعضای هیئت‌مدیره جدید و چهار نفر از هیئت‌مدیره قدیم به همراه بازرس منتخب و بازرس قدیمی تشکیل شد. در این جلسه اعضای قدیم توصیه‌هایی را به اعضای جدید کردند؛ ازجمله ابقای دبیر همایش و نمایشگاه دریایی که پس از رأی‌گیری از هیئت‌مدیره جدید مورد تأیید قرار گرفت. سپس اعضای قدیم از جلسه خارج و اعضای جدید نسبت به انتخاب رئیس و خزانه‌دار اقدام کردند. در انتخاب رئیس هیئت‌مدیره از میان دو کاندیدا، آقای فاضل ۵ رأی و آقای سیف یک رأی کسب کردند که آقای فاضل رئیس هیئت‌مدیره شد.»

 زارعتگر در بند دیگری بر تغییر نظر غیرقانونی ریاست مجمع بعد از انتخابات اشاره می‌کند: «رئیس مجمع عمومی آقای صفری (عضو هیئت‌مدیره سابق و اتفاقا مسئول بررسی پروند عضویت اعضای حقیقی متقاضی عضویت در انجمن) درنتیجه صورت‌جلسه را امضا نکرده و به کمیسیون انجمن‌های علمی نفرستاده است. ایشان مدعی شده که برخی از کاندیداها شرایط لازم برای عضویت هیئت‌مدیره را نداشتند. البته براساس مفاد اساسانامه انجمن، رئیس مجمع عمومی مسئولیت و یا اختیار بررسی کاندیداهای هیئت‌مدیره را ندارد.» زارعتگر همچین در این نامه به‌صراحت اعلام می‌کند که کمیسیون انجمن‌ها نیز نتایج انتخابات مجمع و انتخاب ریاست جدید را قانونی دانسته و به رسمیت می‌شناسد.

در نامه بازرس پیشین انجمن صنایع دریایی آمده است: «مکاتبات و جلسات مختلفی با رئیس سابق کمیسیون انجمن‌ها آقای صادقی و رئیس جدید کمیسیون انجمن‌ها آقای لیاقت توسط طرفین صورت گرفت و در نتیجه کمیسیون انجمن‌ها نامه‌ای به تاریخ ۳/۳/۱۳۹۶ به انجمن مهندسی دریایی ایران فرستاده و در آن آمده است: نتایج تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مجمع عمومی اخیر آن انجمن موردپذیرش بوده و پس از طی‌کردن سایر تشریفات و مراحل اداری مورد تأیید این کمیسیون قرار خواهدگرفت.» به‌عبارت‌دیگر، هیئت‌مدیره منتخب باید در انجمن مستقر و هیئت‌مدیره قدیم وجاهت قانونی ندارند.

این نامه در حالی منتشر شد که پرونده قضایی این انتخابات در جریان است و درعین‌حال نیز وزارت علوم با ارسال نامه‌ای از هیئت‌مدیره مجری انتخابات خواسته که مدیریت انجمن را به منتخبان مجمع واگذار کند. در همین راستا رئیس هیئت‌مدیره منتخب اخیر انجمن مهندسی دریایی ایران از نوشتن نامه به وزیر علوم به‌منظور اقدام برای تحویل سوابق انجمن مهندسی دریایی ایران خبر داد. حسین فاضل اعلام کرد: «انتخابات انجمن مهندسی دریایی ایران توسط مرجع مربوطه یعنی وزارت علوم و به استناد مصوبه ۲۶۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شده است.»

او ادامه داد: «اما تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره سابق که موفق به کسب آرا لازم نشده بودند، در اقدامی عجیب و به‌صورت غیرقانونی، از تحویل دفتر انجمن، اموال، دارایی‌ها و سوابق انجمن مهندسی دریایی ایران به منتخبان جدید خودداری کرده‌اند که این موضوع موجب نگرانی دلسوزان و جامعه دریایی کشور شد تا جایی که چندی پیش تعدادی از اعضای جامعه دریایی و اساتید دریایی کشور طوماری را به وزیر علوم نوشتند و از ایشان خواستند تا هر چه سریع‌تر نسبت به موضوع واکنش نشان داده و کسانی که به بی‌قانونی اصرار دارند را به نحو مناسبی از این فعالیت منع کند. در طومار مذکور جامعه دریایی از تداوم سپردن مسئولیت‌های فرهنگی و دولتی به افرادی که به بی‌قانونی و رفتار ضد فرهنگی اصرار دارند اعلام نارضایتی کرده‌اند.»

 فاضل اضافه کرد: «هیئت‌مدیره انجمن در راستای توسعه دریایی کشور، پیگیر دریافت گزارشات شفاف از عملکرد و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهایی است که منابع دریایی کشور را در دست دارند و این شفاف‌سازی را با جدیت تمام پیگیری خواهد کرد.» فاضل گفت: «وزارت علوم و بازرس قانونی دوره قبل انجمن، بارها به غیرقانونی بودن ادامه کار آقای سیف و برخی از اعضای هیئت‌مدیره سابق این انجمن تأکید کرده‌اند، اما ایشان هم‌چنان اصرار به فعالیت موازی و غیرقانونی با نام و نشان انجمن انجام دارند، به همین دلیل وزارت علوم به‌عنوان متولی انجمن‌های علمی کشور و به‌منظور صیانت از حقوق اعضای انجمن‌های علمی، ضمن گوشزد‌کردن عواقب بعدی این‌گونه فعالیت‌ها، حکم منع فعالیت موازی را صادر و به رئیس هیئت‌مدیره سابق این انجمن ابلاغ کرد.»

او تصریح کرد: «نکته جالب اینجاست که قبل از تأیید انتخابات توسط وزارت علوم می‌گفتند منتظر رأی وزارت علوم هستیم تا انجمن را تحویل دهیم، ولی بعد از اینکه وزارت علوم با صراحت تمام انتخابات مجمع را تأیید کرد، ایشان ادعاهای تازه‌ای را مطرح کرده و گفته‌اند وزارت علوم مرجع تأیید نیست و باید هیئت‌مدیره منتخب از دادگاه حکم بیاورد تا انجمن را تحویل دهیم! درهمه جای دنیا نتایج انتخابات از صندوق بیرون می‌آید نه از دادگاه و اگر قرار باشد پس از هر انتخاباتی، منتخبان بروند شکایت کنند تا امور را به دست بگیرند که باید فاتحه دموکراسی را در کشور خواند. ایشان حتی مدارک لازم برای انجام روال اداری ثبت را نیز در اختیار گرفته و تحویل نداده‌اند.»

فاضل اعلام کرد: «همچنین اخیرا شنیده‌ایم که افرادی با نام انجمن اقدام به انجام تبلیغات جهت برگزاری همایش و نمایشگاه صنایع دریایی در جزیره کیش و حضور در برنامه‌های صداوسیما کرده‌اند. درحالی‌که برگزاری هرگونه رویداد با نام انجمن بدون تأیید هیئت‌مدیره فعلی، غیرقانونی بوده و موجب پیگرد توسط نهادهای متولی خواهد شد و انجمن مهندسی دریایی ایران غیرقانونی بودن موضوع را به اطلاع مسئولان مزبور رسانده است، درصورتی‌که مدیران جزیره کیش نسبت به این موضوع تصمیم صحیحی نگیرند، انجمن ضمن پیگیری قانونی برای حفظ دارایی‌های معنوی خود، ناگزیر خواهد شد همایش‌های سالانه انجمن را به محل دیگری انتقال دهد.»

همچنین کمیسیون انجمن‌های علمی ایران در نامه‌ای از سیف، رئیس سابق هیئت‌مدیره انجمن علمی مهندسی دریایی ایران، درخواست تسلیم اسناد و مدارک انجمن را کرد. درخواست انجمن مذکور از سیف به دلیل جلوگیری از موازی‌کاری و ممانعت از بروز مشکلات است.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.