| کد خبر: 173290 |

◄ نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای؛ طرحی که قفل شد

در بحث نوسازی ناوگان فرسوده عنوان شد ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون طی سه سال به رانندگان واگذار می‌شود.

تین نیوز

یک فعال حمل‌ونقل جاده‌ای وضعیت نوسازی ناوگان فرسوده را در حال حاضر «قفل شده» توصیف کرد.

به گزارش تین‌نیوز، داود کریمی در مورد طرح نوسازی ناوگان فرسوده گفت: رئیس جمهور چه زمانی طرح نوسازی را به برنامه خود آورد؟ زمانی که ترامپ پاره کردن برجام را زمزمه کرد و گفت سه ماه دیگر این‌کار را خواهم کرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های داغ رئیس جمهور در آن سه ماه، بحث نوسازی ناوگان فرسوده بود که عنوان شد 202 هزار دستگاه خودروی سنگین طی سه سال، آن هم به‌صورت مونتاژ در داخل که باعث ایجاد اشتغال شود به رانندگان واگذار می‌شود.

این راننده خود مالک با تاکید بر این‌که نوسازی ناوگان جاده‌ای فرسوده طرحی بسیار ضروری و به زبان آوردنش راحت اما اجرایی کردنش بسیار  مشکل بود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نوسازی ناوگان گزینه خوبی بود که اروپا و چین به طمع تصاحب این بازار، در شرایط رکود و آشفتگیِ اقتصادی که شرکت‌های تولید کننده خودروهای سنگین اروپائی با آن مواجه‌اند و چینی‌ها که در این صنعت رو به ترقی و به‌دنبال تصاحب بازارهای بیشتره هستند، با نظرات آمریکا در مورد برجام مخالفت کنند.

او وضعیت نوسازی ناوگان فرسوده را در حال حاضر «قفل شده» توصیف کرد و گفت: به هر حال برجام پاره شد، تورم ارزی ایجاد شد و طرح نوسازی ناوگان نیز خلاصه شد به همان چند صد دستگاهی که شرکت‌ها از یک سال قبل ثبت‌نام و تا قبل از تورم ارزی تحویل داده بودند، مابقی ثبت نام کنندگان هم هنوز بلاتکلیف هستند.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش تین‌نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بهمن ماه  سال گذشته اجرای طرح کلید به کلید را برای نوسازی ناوگان سنگین جاده‌ای اعلام کرده و در اسفند ماه همان سال از جدیت دولت در نوسازی ناوگان سنگین کشور خبر داده و خواستار جدیت وزارت صنعت در تحقق اهداف این برنامه شده بود.

در این زمینه منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در همان زمان و در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اعلام کرده بود: 202 هزار خودرو سنگین در سه سال آینده نوسازی خواهند شد.

وی افزوده بود: برای انجام این کار به 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که بخش قابل‌توجهی از این مبلغ توسط وزارت نفت و سیستم بانکی تأمین خواهد شد و 20 درصد هم توسط مالک خودرو سنگین فرسوده تأمین می‌شود.

این در حالی بود که در همان مقطع زمانی هدایت‌الله خادمی نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود: با توجه اوضاع اقتصادی اطمینانی به اجرای طرح نوسازی ناوگان باری و جاده‌ای وجود ندارد و ممکن است اجرایی نشود.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس شورای اسلامی تأکید کرده بود: در تأمین منابع اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده خودروهای سنگین از طرف وزارت نفت ابهام وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، با این وصف دراسفند سال گذشته پروژه نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای موسوم به پروژه کلیدبه‌کلید با تحویل 200 خودرو ساخت سایپادیزل به متقاضیان آغاز شد که حسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفته بود: مگاپروژه «کلیدبه‌کلید» و جایگزین کردن خودروهای تجاری فرسوده سنگین با خودروهای تجاری جدید، طوری طراحی‌شده که با کمترین تأثیرپذیری ارزی و ریالی، ازنظر قیمتی برای متقاضیان جذاب باشد.

صالحی‌نیا افزوده بود: شاه‌بیت اجرایی شدن این پروژه، تأمین منابع مالی آن است که مقررشده بخشی از آن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت حاصل شود.

به گفته این مقام مسئول، مقررشده بیش از 11.2 میلیارد دلار اعتبار ارزی برای این پروژه در مدت سه سال تأمین شود که مطابق برنامه‌ریزی‌ها 3.5 میلیارد دلار آن در سال نخست، چهار میلیارد دلار در سال دوم و مابقی در سال سوم اجرای پروژه تأمین خواهد شد.

او بیان کرده بود: اعتبار ارزی موردنیاز پروژه در سال نخست، حتی‌الامکان از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد و با آماده شدن فاینانس‌ها از سوی شرکای تجاری خودروسازان داخلی، تأمین مالی در سال‌های دوم و سوم پروژه انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرده بود: عملیاتی شدن تولید انبوه این خودروها و جایگزینی تدریجی آن‌ها با ناوگان فرسوده را از حدود ماه دوم سال آینده شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن در این مگاپروژه، اظهار کرده بود: برای تأمین بخشی از قطعات موردنیاز خودروها از ارز بانک مرکزی با نرخ رسمی استفاده و بخشی دیگر از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد که به همین دلیل، کم‌ترین تأثیرپذیری پروژه را از تغییرات نرخ ارز شاهد خواهیم بود.

وی افزوده بود: تأمین ریالی این پروژه نیز در صورت مدیریت بخش ارزی، دستخوش تغییر آن‌چنانی نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود درنهایت تغییراتی کمتر از نرخ تورم را تجربه کند.

صالحی‌نیا خاطرنشان کرده بود: بااین‌حال، دستگاه‌های متولی امر در تلاش‌اند تا اعداد و ارقام را طوری تنظیم کنند که قیمت‌های نهایی برای رانندگان و خریداران خودروها جذاب باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیددلاورموسوی 1 0

    سلام.
    برای دولت تدبیر وامید فقط حفظ برجام مهم است.
    همه فدای برجام شدیم.
    ایکاش یکبار دولتمردان با احاد جامعه به دور از سیاست و تبلیغات پوچ رفتار میکردند.
    ملت ایران باید اهمیت شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح را درک کنند.
    ملت باید بدانند که این بلاها را خودمان با دست خودمان به سر این مملکت اورده ایم .
    بله جناب روحانی ما ملت مقصریم.
    ما ملت ایران باید محاکمه شویم.
    بنده شخصا از وعدهای دروغ شما خوشحالم.
    تا همه بدانند که نباید فریب وعدهای انتخاباتی را خورد.
    واقع بین باشیم.