| کد خبر: 173287 |

◄ ۲۶ درصد تلفات رانندگی برون‌شهری، عابران پیاده هستند

مجیدرضا نصرالله‌نژاد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران پیش‌ترخبر داده بود که سهم استان تهران از تلفات تصادفات رانندگی در دو ماه ابتدای سال جاری نسبت به‌کل کشور ۶.۶ درصد بوده است. او گفته بود سهم استان تهران از مصدومان در دو ماهه ابتدای سال جاری نسبت به‌کل کشور ۱۰ درصد بوده و درعین حال از افزایش آمار مصدومان حوادث استان تهران در دو ماه ابتدای سال ۹۷ خبر داده بود و گفته بود: نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۱۹۰ نفر افزایش داشته‌ایم. با او در خصوص وضعیت ایمنی و راهکار کاهش تصادفات به خصوص در بخش عابران پیاده گفتگو کردیم.

تین نیوز

مجیدرضا نصرالله‌نژاد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران پیش‌تر خبر داده بود که سهم استان تهران از تلفات تصادفات رانندگی در دو ماه ابتدای سال جاری نسبت به‌کل کشور ۶.۶ درصد بوده است. او گفته بود سهم استان تهران از مصدومان در دو ماهه ابتدای سال جاری نسبت به‌کل کشور ۱۰ درصد بوده و درعین حال از افزایش آمار مصدومان حوادث استان تهران در دو ماه ابتدای سال ۹۷ خبر داده بود و گفته بود: نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۱۹۰ نفر افزایش داشته‌ایم. هفته‌نامه حمل‌ونقل در خصوص وضعیت ایمنی و راهکار کاهش تصادفات به خصوص در بخش عابران پیاده با وی گفتگو کرده است.

راهکار کاهش تلفات تصادفات به خصوص در بخش موتورسواران و عابران پیاده را چه می‌دانید؟

باید نظارت‌ها تقویت شود. به برنامه آموزشی و فرهنگ‌سازی گسترده و متداوم هم نیاز داریم. در استان تهران لازم است برای بخش تلفات موتورسواران و عابران پیاده برنامه‌ریزی داشته باشیم. آمار تلفات عابران پیاده متأسفانه قابل توجه است. درسال گذشته ۸۲ عابر پیاده جان خود را از دست دادند که ۲۶ درصد تلفات رانندگی برون‌شهری را شامل می‌شود.

برای کاهش تلفات در بخش عابران فرهنگ‌سازی مهم‌تر است یا توسعه زیرساخت؟

باید در بخش فرهنگ‌سازی و احداث پل‌های عابر پیاده برنامه‌ریزی کنیم. صداوسیما باید پای کار بیاید .اکنون ۱۳۰ دستگاه پل عابرپیاده در استان تهران داریم اما مشکل این است که از این پل‌های عابرپیاده استفاده نمی‌شود. صداوسیما باید برای توسعه فرهنگ استفاده از پل‌های عابر کمک کند و به این مقوله مهم که با جان آدمیزاد مواجه است، بپردازد.

متأسفانه درسال آموزش فرهنگ درست رانندگی در صداوسیما به کمتر از ۴۲ دقیقه می‌رسد. ما یک مکاتبه‌ای با صداوسیما داشتیم در خصوص اهمیت استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و  این درخواست را داشتیم که  افراد در نقش موتورسوار چه منفی چه مثبت حتما کلاه ایمنی بگذارند. صداوسیما باید برای کاهش تلفات و ارتقای فرهنگ ایمنی کمک کند. طوری فرهنگ‌سازی شود که در بخش عابر پیاده عبور از جاده محال تلقی شود و بد فرهنگی باشد که از خط‌کشی و پل هوایی استفاده نشود.

برای کاهش عبور از عرض جاده، برقی شدن پل‌های عابر پیاده چقدر در دستور کار است؟

داخل محدوده شهری مربوط به شهرداری است، بیرون شهرها به ما. اما پل برقی هزینه خیلی زیادی دارد. درحال حاضر هزینه‌ احداث پل عابر پیاده در اتوبان‌ها ۳۰۰ میلیون و در جاده‌های کم عرض ۲۰۰ میلیون تومان است، اما قیمت پل عابر برقی بیش از یک میلیارد است و در شرایط فعلی یافتن کسی که  در ساخت پل سرمایه‌گذاری کند سخت است.

ضمن اینکه هنوز مکان‌هایی وجود دارد که نتوانسته‌ایم یک پل ساده در آنها به پا کنیم. اکنون با این وضعیت ارز اصلاً مشخص نیست کسی پای کار بیاید یا خیر. بعد از مرحله اجرا هم مشکل نگهداری از پل وجود دارد.

 به نظرم ساخت پل‌های برقی در  قسمت برون‌شهری طرحی دور و غریب است و در درون‌شهری بسیار گران. ضمن اینکه با تعداد ماشین‌هایی که هر ساله میلیونی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شوند باید عبور عرضی از جاده را کاهش داد و تمهیداتی برای آن داشت که مهم‌ترین آن فرهنگ آموزش از طریق صداوسیماست.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.