| کد خبر: 173281 |

◄ تشریح تاثیر نرخ سوخت بر توسعه استارتاپ‌های حمل‌ونقلی

در مقایسه با کشورهای خریدار نفت، سوخت ایران ارزان عرضه می‌شود، اما کشور ایران که خود یکی از بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان را در اختیار دارد نرخ بنزین شاید گران هم باشد.

تین نیوز

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نازل بودن نرخ بنزین را یکی از دلایل مهم افزایش تعداد مسافربرهای شخصی و گسترش فعالیت استارتاپ‌های حمل‌ونقلی مانند «اسنپ» و «تپسی» دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، هدایت‌اله خادمی با اشاره به تغییرات اقتصادی در نُرم جهانی و متاثر شدن قتصاد ایران از آن و به آن وضعیت معیشت مردم، گفت: با توجه به تمامی جهات و با در نظر گرفتن تولید کننده بودن ایران در زمینه سوخت و انرژی، افزایش نرخ سوخت در حال حاضر به صلاح کشور و مردم نیست و نمایندگان مجلس به این نکته به خوبی اشراف دارند.

وی به نقش ارزان بودن نرخ بنزین و قوت گرفتن فعالیت استارتاپ‌های حمل‌ونقلی و روی آوردن مردم به شغل مسافرکشی، پرداخت و افزود: در مقایسه با کشورهای خریدار نفت، سوخت ایران ارزان عرضه می‌شود، اما کشور ایران که خود یکی از بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان را در اختیار دارد نرخ بنزین شاید گران هم باشد.

نماینده مردم ایذه و باغملک به این نکته نیز اشاره کرد که، اثرگذاری قیمت بنزین بر سایر بخش‌های اقتصادی به قدری زیاد است که به صورت مستقیم بر زندگی مردم اثر می‌گذارد و باید اذعان داشت زیان نازل بودن قیمت بنزین کمتر از افزایش آن است، زیرا با بالا رفتن نرخ سوخت هزاران شغل مورد تهدید واقع شده و بعضاً از ورشکسته می‌شوند.

خدامی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، یادآور شد: شدت مصرف بنزین دلایل دیگری هم دارد که یکی از عمده‌ترین آن‌ها کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی کافی و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ریلی و زیرزمینی است.به ویژه تهران که مصرف سوخت بالایی دارد، مردم ناگزیر از استفاده از وسایل شخصی هستند.

به گفته وی، ما صدها مشکل در اقتصاد بیمار کشور داریم که نازل بودن نرخ بنزین تنها یکی از آن‌ها است. ما بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان هستیم اما علیرغم پیشینه طولانی هنوز نفت را به صورت «خام» به دیگر کشورها عرضه می‌کنیم. عملکرد ما در این بخش از اقتصاد به شدت «بد» بوده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی، وضعیت بد اقتصادی و تنگی معیشت مردم را یکی از دلایل قوت گرفتن استارتاپ‌های حمل‌ونقلی دانست و گفت: شغل کاذب مسافرکشی در هر شکل به علل مختلفی شکل می‌گیرد که به برخی از آن‌ها اشاره شد. رانندگی یه شکل متداول در هیچ‌یک از کشورهای اروپایی دیده نمی‌شود.

فقر و بیکار و ارزان بودن سوخت علت‌های اصلی روی اوری روز افزون مردم به مقوله مسافرکشی در قالب استارتاپ‌های حمل‌ونقلی است. گار قیمت سوخت افزایش پیدا کند ده‌ها مشکل اقتصادی و اجتماعی دیگر از میان جامعه سربرخواهد آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مصرف سوخت و انرژی بسیار بالا است چرا که مصرف کننده قیمت واقعی سوخت را پرداخت نمی‌کند و در برخی موارد ایران وارد کننده نیز هست. ناکارامدی در این بخش ضرر قابل توجهی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

خادمی، راهکار کاهش مصرف سوخت را توسعه ناواگن حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: کمبود اتوبوس و نبود زیرساخت کافی برای قطار شهری و مترو، باعث شده تا برخلاف کشورهای پیشرفته خودرو محوری گریبانگیر مردم ایران شود.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قطعاً آیتم قیمت بر کاهش مصرف اثرگذار است اما، باید منتظر عواقب آن نیز بود. متاسفانه سیستم جامعی که براساس دانسته‌های اقتصادی شکل گرفته باشد در ایران وجود ندارد و ادامه این روند قطع یقین به منافع کشور ضررهای قابل توجهی را وارد کرده و خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.