| کد خبر: 173267 |

◄ درخواست یارانه ارزی برای بخش مسافری ریلی

اگر دولت با نرخ پایه ارز 4200 تومانی به شرکت‌های ریلی یارانه بپردازد، سالانه فقط دو دلار به ازای هر نفر-مسافر باید به شرکت‌های ریلی کمک کند.

تین نیوز

بخش مسافری ریلی خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم است؛ چراکه این بخش بر خلاف حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای که با انجام کم‌ترین تعمیرات هم می‌تواند به سیر خود ادامه دهد، بنابر دستور شرکت راه‌آهن به انجام کامل استانداردهای فنی آن هم بدون دریافت ارز دولتی و تزریق مالی موظف است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری نورالرضا ضمن تاکید بر مطلب فوق، گفت: برخی از مردم هنوز صاحب خودرو نیستند و برای انجام سفرهای خود از اتوبوس، حتی اگر آن اتوبوس استاندارد لازم را نداشته باشد، استفاده می‌کنند.

صبری

احمدرضا صبری اضافه کرد: دلیل این مساله این است که پرداخت بهای بلیت این وسیله نقلیه برای مردم ارزان‌تر و آسان‌تر است و بدون دریافت استانداردهای لازم هم اجازه سیر دارد.

صبری تاکید کرد: اما هواپیما و قطار پیش از انجام سفر حتما باید استانداردهای ایمنی را طی کنند. ضمن این‌که انجام تعمیرات قطارهای مسافری و ثبت سفارش قطعات در یک باه زمانی شش ماهه، معمولا شش ماه دوم سال به‌دلیل کاهش تعداد سفرها، اتفاق می‌افتد و این دو موضوع هزینه تمام‌شده شرکت‌های ریلی را بالا می‌برد.

رییس کارگروه مسافری انجمن صنفی ریلی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی و به‌رغم افزایش هزینه‌ها و عدم کمک دولت، شرکت‌های مسافری ریلی هم‌چنان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

صبری ادامه داد: ما یعنی صاحبان شرکت‌های مسافری به‌هیچ‌وجه قصد متوقف کردن قطارهای خود را نداریم اما اگر اجازه سیر را کسب نکنیم و یا به لحاظ اقتصادی، امکان ادامه کار را نداشته باشیم، تکلیف وضعیت این بخش از حمل‌ونقل کشور به کجا خواهد انجامید؟

این مقام مسئول در انجمن ریلی اضافه کرد: در عین حال که هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نگرفته‌است؛ اگر بخواهیم از سامانه نیما استفاده کنیم هم باز برای ما صرفه اقتصادی نخواهد داشت. چراکه هزینه‌های ما در قسمت تعمیر واگن‌های مسافری بسیار بالا است.

صبری خاطرنشان کرد: اگر دولت با نرخ پایه ارز 4200 تومانی و با حدود 1400 واگن فعال در شبکه ریلی و احتساب سهم هزینه نگهداری واگن و سهم نگهداری لکوموتیو بخواهد به شرکت‌های ریلی یارانه بپردازد، سالانه به ازای هر نفر-مسافر فقط باید دو دلار به شرکت‌های ریلی کمک کند.

مدیرعامل شرکت نورالرضا این رقم را با احتساب حدود 30‌میلیون مسافر در سال، در حدود 60‌میلیون دلار عنوان کرد و تاکید کرد: پرداخت این رقم برای دولت بسیار ناچیز است اما می‌تواند شرکت‌ها از خطر نابودی نجات دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.