| کد خبر: 173252 |

روزی که بانک ملی افتتاح شد

شکل‌گیری بانک ملی آرزوی مشروطه خواهان بود. پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۶ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

تین نیوز

شکل‌گیری بانک ملی آرزوی مشروطه خواهان بود. پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۶ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، اساسنامه بانک نیز در ۱۴ تیر سال ۱۳۰۷ مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه‌شنبه۲۰ شهریور ۱۳۰۷ بانک ملی ایران در تهران رسما کار خود را آغاز کرد.

اولین مدیر عامل بانک ملی دکتر کورت لیندن بلات بود که بنا به مصوبه مجلس شورای ملی به همراه فوگل و حدود ۷۰ کارشناس از آلمان به ایران آمدند. بر حسب اساسنامه بانک، بانک ملی ایران به‌صورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی و تابع قوانین تجاری شد. سرمایه اولیه بانک ۲۰ میلیون ریال بود که ۸ میلیون آن پرداخت شد.

در ابتدای تاسیس بانک علاوه بر شعبه مرکزی دو شعبه در بازار تهران و بندر بوشهر که مهم‌ترین بندر بازرگانی آن روز ایران بود تاسیس شد. نخستین نمایندگی بانک در خارج از کشور در سال ۱۳۲۷ در هامبورگ تاسیس شد. در سال ۱۳۰۵ بنگاهی بنام موسسه رهنی دولتی ایران، از محل وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان دولت برای رفع حوائج مردم به‌وجود آمد که تا سال ۱۳۰۷ تحت نظر وزارت دارایی اداره می‌شد پس از تاسیس بانک ملی به این بانک واگذار و در سال ۱۳۱۸ این موسسه به‌نام بانک کارگشایی موسوم و یکی از سازمان‌های تابعه بانک ملی محسوب شد.

در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۱۰ حق نشر اسکناس از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و رسما به مدت ۱۰ سال به بانک ملی ایران اعطا شد که به خودی خود قابل تمدید بود و در فروردین ماه ۱۳۱۱ نخستین اسکناس بانک ملی ایران انتشار یافت. نخستین مجله اقتصادی کشور نیز با مدیریت و سرمایه بانک ملی در سال ۱۳۱۳ انتشار یافت که به تنظیم شاخص قیمت‌ها، شاخص عمده‌فروشی و تحول وقایع اقتصادی می‌پرداخت. این نشریه به همت دکتر لوتس گیلهامر اولین رئیس اداره بررسی‌های اقتصادی و احصائیه (آمار) بانک ملی منتشر شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.